Met radar- en bumperkleefcontroles, transport- en milieucontroles, opvallende en onopvallende surveillancevoertuigen gaat de Verkeerspolitie de komende maanden gericht controleren op de A67 tussen Eersel en Someren.
De controles richten zich op snelheidsovertredingen, draagplicht autogordel, alcoholgebruik, onnodig links rijden, bumperkleven, inhaalverbod vrachtauto’s, onjuist- in en uitvoegen, onjuist inhalen, afwijkend verkeersgedrag door bijvoorbeeld bellen of kaartlezen en agressie in het verkeer.
Bij de kleinste calamiteit op de A67 staat de hele regio vast, omdat goede alternatieve routes ontbreken. Uitgaande van gemiddeld 50 ongevallen per jaar levert dit ten minste 3,5 miljoen euro schade per jaar op, blijkt uit berekeningen van EVO en TLN.
De organisaties staan achter de plannen van de KLPD om strenger te handhaven, maar vinden dat de echte oplossing gezocht moet worden in het vergroten van de wegcapaciteit. Daarom moet op korte termijn gezorgd worden voor langere in- en uitvoegstroken bij knooppunten en twee keer drie rijstroken daar waar nodig. Dit is op korte termijn zonder al te veel aanpassingen op grote delen van de A67 te realiseren.
Auteur: Arjan Velthoven