Franse werknemers van Eurotunnel, het bedrijf dat de Kanaaltunnel exploiteert, zijn vrijdag in staking gegaan. Daardoor is het treinverkeer door de tunnel, die Frankrijk met Groot-Brittannië verbindt, ontregeld. Trucks moeten inmiddels vijf uur wachten.
Door de acties rijden twee in plaats van drie autotreinen per uur door de tunnel, waardoor op de wegen bij de stations lange files zijn ontstaan. Vrachtwagens moeten circa vijf uur wachten op een plek op een trein. De passagierstreinen van Eurostar rijden wel volgens schema.
De stakers eisen onder meer 3 procent loonsverhoging. Onderhandelingen daarover zijn in de nacht van donderdag op vrijdag vastgelopen. Een woordvoerder van een van de organiserende vakbonden waarschuwde voor een ‘harde staking’.
De stakers eisen onder meer 3 procent loonsverhoging. Onderhandelingen daarover zijn in de nacht van donderdag op vrijdag vastgelopen. Een woordvoerder van een van de organiserende vakbonden waarschuwde voor een ‘harde staking’.