"Vervoer ontplofbare stoffen slecht geregeld" • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

“Vervoer ontplofbare stoffen slecht geregeld”

De regelgeving rondom onder meer transport, opslag en overslag van alle ontplofbare stoffen is versnipperd, onoverzichtelijk en onvolledig. Dat stelt de Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) in een dinsdag verschenen rapport.

Voorzitter AGS J.G.M. Kerstens overhandigt het rapport aan milieuminister Jacqueline CramerRondom de opslag van ontplofbare stoffen, met name vuurwerk, is na de vuurwerkramp in Enschede veel verbeterd. Maar de AGS beziet het vraagstuk breder en concludeert bijvoorbeeld dat er aan de regels met betrekking tot transport, overslag en opslag nog heel wat te verbeteren valt. De regels sluiten slecht op elkaar aan. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat een vrachtwagen, geladen met 16 ton ontplofbare stof, door het havengebied moet rijden, of op een willekeurige openbare parkeerplaats gaat staan, omdat zo’n type vracht maar drie uur op het haventerrein aanwezig mag zijn. Ook signaleert de AGS dat er vanwege het ontbreken van (tijdelijke) opslagplaatsen ongewenste situaties ontstaan door bijvoorbeeld ontplofbare stoffen en artikelen dan maar tijdelijk op te slaan in een vervoermiddel.
 
De Adviesraad is gestart met het opstellen van een inventarisatie van de gehele keten (productie, transport, opslag, wederverkoop) en de samenhang daarbinnen, waarbij drie groepen ontplofbare stoffen en artikelen kunnen worden onderscheiden: vuurwerk, ontplofbare stoffen voor civiel gebruik en ontplofbare stoffen en munitie van Defensie. De Adviesraad heeft tevens de hedendaagse wet- en regelgeving, nationale en internationale richtlijnen en normen voor de keten van ontplofbare stoffen en artikelen in kaart gebracht en de rol hiervan onderzocht. De Adviesraad concludeert dat in de complexe – en vaak moeilijk toegankelijke – regelgeving weliswaar één en ander geregeld is voor ontplofbare stoffen en artikelen, maar ook dat er knelpunten en diverse witte vlekken bestaan, waar regelgeving in zou moeten voorzien.
 
De belangrijkste aanbevelingen betreffen:
 
– het in kaart brengen van de keten, waarbij de samenhang tussen risico’s van transport en opslag speciale aandacht verdient;
– de behoefte aan een kaderwet en een overzichtsdocument van de regelgeving;
– het hanteren van een risicobenadering voor ontplofbare stoffen en artikelen ter verhoging van het veiligheidsdenken;
– het verbeteren van kwalificatie(procedures);
– het propageren van het gebruik van veiligheidsmanagementsystemen;
– het verhogen van het kennisniveau.
 
De Adviesraad heeft haar rapport overhandigd aan minister Cramer van VROM. SP-Kamerlid Remi Poppe voerde gisteren in de Tweede Kamer een pleidooi om het transport van gevaarlijke stoffen herkenbaarder te maken, bijvoorbeeld door het vervoermiddel oranje te spuiten. “De regelgeving kan veel eenvoudiger en moet voor alle stoffen altijd overal gelijk zijn,” aldus Poppe. “Door alles wat met gevaarlijke stoffen te maken heeft oranje te spuiten, tot op de wieldoppen, voorkom je onduidelijkheid en daarmee gevaarlijk situaties. Zo is ook snel duidelijk wanneer er bijvoorbeeld een explosief transport bij een ongeluk betrokken is.”
 
 


Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer