fbpx Ga naar hoofdinhoud

Vervoerders nemen ondoordachte risico’s met ladingdiefstal

Vervoerders, vooral middelgrote, nemen soms ondoordachte vervoerrisico’s bij deelladingvervoer van stukgoed met opleggers. Dit gedrag uit zich onder meer in de inzet van schuifzeilopleggers bij het vervoer van diefstalgevoelige lading of niet (consequent) parkeren op veilige parkeerplaatsen. De sterke gerichtheid op lage vervoerkosten en de mogelijk onvoldoende kennis van de werkelijke financiële risico ’s die gelopen worden bij het vervoeren van diefstalgevoelig stukgoed, vormen de achtergrond van dit gedrag.

Ladingdiefstal daalt forsDat is de belangrijkste conclusie van het onderzoek naar de afwegingen die bedrijven maken bij het inzetten van wagens en het gebruik van beveiligde parkeerplaatsen. Onderzoek van Panteia laat ook zien dat een serieuze ladingdiefstal het einde van een bedrijf kan betekenen. Volgens het onderzoek moeten vervoerders moeten altijd weten wat de waarde is van hun vracht en handelen op basis van die waarde. Dit geldt ook voor afzender en geadresseerde.

Lees onderaan dit artikel het complete rapport van Panteia

Middelgrote transportbedrijven (10-50 voertuigen) en hun afzenders en ontvangers lopen het meeste risico. Bij deze groep komt namelijk een aantal risicofactoren bij elkaar. Ondernemers in deze groep zijn grotendeels bezig met de dagelijkse gang van zaken en hebben weinig tijd om zich te informeren over ladingdiefstal, aansprakelijkheid en verzekeringen. Bovendien gaat het hier vaak om niet diefstalgevoelige goederen met een lage waarde per kilo. Een afwijkende zending met hoge waarde wordt op dezelfde wijze vervoerd als de rest, door te weinig rekenschap van de financiële risico’s. Tot slot kunnen deze bedrijven geen ervaring opbouwen in het omgaan met diefstal van kostbare lading. Als het dan een keer serieus fout gaat kan diefstal van kostbare lading direct het einde van een bedrijf betekenen.

Een op de drie transportbedrijven maakte verliesIn het onderzoek is specifiek gekeken naar de afweging met betrekking tot het type wagen, een relatief goedkope zeilenwagen of een kastenwagen, en het gebruik van beveiligde parkeerplaatsen in relatie tot de diefstalgevoeligheid van de lading. Dominante factor bij de keuze zijn de kosten. In de regel wordt gekozen voor de goedkoopste variant. Dit wordt veroorzaakt door lage marges.

Het onderzoek is uitgevoerd door Panteia als onderdeel van het ‘Actieplan Transportcriminaliteit 2015 – 2016’. Dit plan is opgesteld in het kader van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing door de publiek-private partners: AVc, EVO, ministerie van Veiligheid en Justitie, Nationale Politie, Openbaar Ministerie, TAPA, TLN en Verbond van Verzekeraars.

[pdf issuu_pdf_id=”160712055113-cdb0eed17fa140ab819411d9188887e7″ width=”640″ height=”480″ layout=”1″ bgcolor=”FFFFFF” allow_full_screen_=”1″ flip_timelaps=”6000″ ]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer