Virente: ‘Transport laat tonnen belastingaftrek ongebruikt’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Virente: ‘Transport laat tonnen belastingaftrek ongebruikt’

Het Nederlandse transport laat jaarlijks vele tonnen aan mogelijkheden liggen om extra belastingaftrek te generen. Dat is de mening van Patrick Schipper van Virente, een netwerkorganisatie van adviseurs. Er is meer mogelijk dan je denkt. Vooropgesteld dat je bedrijf wel winst maakt. [INDEX TTMnl2016_4_80]

Extra belastingaftrek op een palletkist of een stel sturende assen? Wie denkt daar nu aan bij de aanschaf van materieel? Maar dat zou je wel moeten doen. Via de MIA, EIA en VAMIL is het vaak mogelijk fiscaal voordeel te genieten over de kosten van verschillende investeringen. Die investeringsaftrek beperkt zich niet tot de meest bekende zaken als een elektrisch voertuig of zonnepanelen op je bedrijfspand. En gaat vaak ook verder dan de bedrijfsmiddelen die beschreven staan op de Milieu- en Energielijst. En er is zeker ruimte voor nieuwe ideeën.

TTM2016_4_80_83_virente_foto1“Over het algemeen is het zo dat je voor verschillende zaken een bepaald percentage van de investering mag aftrekken van je winst die daardoor lager uitvalt waardoor je minder belasting betaalt” legt Patrick Schipper van Virente uit. “Kijk, dat er aftrekmogelijkheden zijn voor zonnepanelen op je bedrijfspand, de aanschaf van energiebesparende LED-lampen in je warehouse of een palletkachel weten de meeste ondernemers wel. De kunst is steeds goed te kijken wat er naast de meest bekende zaken nog meer mogelijk is. Dat is een kwestie van een open mind en dat is waar wij met Virente de laatste jaren veel succes mee boeken. Inmiddels is het een echt vakgebied waar wij jarenlang ervaring mee hebben.”
Geen subsidie

Dat zo weinig ondernemers de bestaande regelingen optimaal gebruiken komt vooral omdat veel van die mogelijkheden niet heel helder zijn. “We hebben het namelijk niet over echte subsidies. Die zijn er nog maar heel weinig”, legt Schipper uit. “Het gaat bijna altijd om een kortingspercentage op het bedrag aan investeringen in materieel en gebouwen en in een enkel geval personeel die je mag aftrekken van je winst. Je moet die investering dus in ieder geval vooraf doen. Vervolgens moet blijken of je daar achteraf fiscaal voordeel mee kunt halen. Het doen van een succesvolle aanvraag hangt verder af van een goede omschrijving en onderbouwing en dat kan al met al nogal tijdrovend zijn.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERAElke aanvraag begint door de investering binnen drie maanden na het tekenen van de koopovereenkomst aan te melden voor Milieu Investerings Aftrek (MIA), Willekeurige Investerings Aftrek (VAMIL) of Energie Investerings Aftrek (EIA). “Belangrijk daarbij is dat je het goede traject kiest. Een investering kan soms wel onder de MIA maar bijvoorbeeld niet onder de EIA of omgekeerd. En het is ook niet altijd zeker dat je het krijgt. Dat is een beetje het lastige en dat is de reden dat wij ook op no cure no pay basis werken. Wij berekenen dan alleen een begeleidingsfee voor onze ondersteuning als we voor een ondernemer inderdaad resultaat boeken. Dat maakt het risico voor de ondernemer kleiner om zo’n traject in te gaan.”

Heel veel mogelijk
De achtergrond waarom lang niet elke ondernemer voor alles het MIA, EIA of VAMIL-pad op gaat, is daarmee wel geschetst. Toch zijn de mogelijkheden breed. “De regeling staat omschreven in de Milieu- en Energielijst die de overheid elk jaar verstrekt en aanpast. Daar staan aI zaken op waar je niet zo snel aan zou denken als je een truck koopt. Hoewel sommige dingen op de lijst niet altijd voor iedereen toepasbaar zijn. Zo moet je maar net een aardgastruck of een bandenspanningsregelsysteem nodig hebben. Maar zijafscherming voor een ecocombi, een dubbellaadvloersysteem (Doppelstock) of een lichtgewichtlaadbak zijn al een stuk minder exotisch.” Schipper vindt het de kunst juist die zaken te vinden Virente Rooydie minder specifiek of zelfs niet in de lijst omschreven staan. “En daar hebben we er de afgelopen jaren best wel een aantal van gevonden. “Zoals investeringsaftrek op een dolly voor een LZV bijvoorbeeld. Maar ook op palletkisten, sturende assen, standairco’s, lichtgewicht containers en afnetsystemen voor containers.”

Volgens Schipper is het de kunst helder te documenteren hoe groot de verwachte efficiencywinst is. “Je moet het goed in kaart brengen op een manier dat het ministerie daar wat mee kan. Er moet altijd een relatie zijn tussen de investering en de te verwachten energiebesparing. Lichtgewicht materieel bijvoorbeeld zorgt duidelijk voor meer efficiëntie: je kunt meer meenemen. Zodat je zo ook minder ritten nodig hebt voor een bepaald volume. Dat spaart niet alleen brandstof maar vermindert ook congestie. Zo kun je ook de palletkisten bekijken. Als je een aantal palletplaatsen moet opofferen aan emballage, ben je minder efficiënt en moet je meer ritten maken. Bij het gebruik van drieledige achterdeuren bij een geconditioneerde trailer konden we aanvoeren dat er daardoor minder koude of warmte ontsnapt uit de laadruimte. Sturende assen zorgen voor minder bandenslijtage wat goed is voor het grondstoffenverbruik en ze lopen lichter waardoor je zuiniger rijdt. Op grond daarvan kan dat worden gehonoreerd.”

TTM2016_4_80_83_virente_foto3Hoeveel?
De vraag die Patrick Schipper vaak krijgt, is ‘hoeveel scheelt het mij dan als ik al die moeite doe?’ “Dat is natuurlijk lastig te beantwoorden. Het is een aftrek en geen subsidie. Dus hangt het voordeel direct samen met de hoogte van de investering en hoeveel belasting je aan het einde van het jaar moet afdragen. Maar voor de meeste investeringen staat wel vast hoeveel procent daarvan je in mindering mag brengen op je winst. En sommige zaken zijn ook gemaximaliseerd. Zo krijg je op de aanschaf van een Quiet truck een aftrek van 13,5 procent maar tot een maximum van 22.000 euro. Binnen de EIA is het aftrekpercentage dit jaar verhoogd naar 58 procent. Dat geeft door de bank genomen een netto voordeel van 14 procent.”

TEKST & FOTO’S: BERT ROOZENDAAL, DOMETIC

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer