Voith Turbo al jaren Transport compleet Hardenberg • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Voith Turbo al jaren Transport compleet Hardenberg

Hoewel het al zeker weer 12 jaar geleden is dat Voith Turbo in de aftermarket nog een retarder inbouwde, staat het bedrijf toch elke keer weer trouw op Transport Compleet. “Hier bereiken we onze eindgebruikers. Want onze producten zitten in heel veel trucks”, vertelt directeur Gerard Klein Nulent.

Voith is sterk in tertiaire remsystemen bij de chauffeur beter bekend als ‘de retarder’. Het is de vloeistofrem die binnen het transport in hoge mate én voor veiligheid zorgt én voor hogere transportsnelheden. “Dit soort remsystemen worden in Europa zowel door ons als door ZF geleverd. Bij ons zijn het altijd retarders, wij bouwen geen intarders. Maar we maken weer wel de Pritarder die op de motor gebouwd, heel veel remkracht levert bij weinig toeren. Dat is een toepassing die uitermate geschikt is voor gebruik in de bouw. En dan hebben we natuurlijk nog onze VIAB. Dat is een turbo retarder koppeling die bij zwaar transportvoertuigen zowel als wegrijdhulp tot 250 ton én als retarder fungeert. Die kan heel compact een WSK vervangen bij veel minder toeren en is brandstoftechnisch heel interessant omdat er veel minder warmteontwikkeling plaatsheeft.”

Water
Klein Nulent completeert zijn specialiteitenlijst moeiteloos met bijvoorbeeld de secundaire waterretarder. “Dat is een heel compacte en lichte retarder waarbij het koelwater meteen als remmedium fungeert. Je hebt dus geen hydraulische olie en een warmtewisselaar meer nodig. En dan hebben we als nieuwste component nog onze tweetraps, watergekoelde luchtcompressor. Daarbij werkt de eerste trap tot 4,5 bar waarna de gecomprimeerde lucht met behulp van het koelwater eerst teruggekoeld wordt van 250 graden Celsius naar 150 graden voor het naar de einddruk gecomprimeerd wordt in de tweede trap. Dat is zuiniger in energie én de olie verbrandt niet meer wat een langere standtijd oplevert.”

Optie
Alleen kent de eindgebruiker al dit fraais zelden nog onder de naam Voith. “Wij leveren rechtstreeks aan verschillende truckfabrikanten die dan onze producten onder hun merknaam voeren”, geeft Klein Nulent uitleg. “Dat is enerzijds natuurlijk eervol. Maar anderzijds maakt ons dat voor ónze verkoop uiteindelijk wel afhankelijk van hoeveel de verkopers van een merk én de klanten de mogelijkheden kennen. Want een groot deel van onze producten zit toch in de optie-sfeer of zijn zeer gespecialiseerd voor verschillende trucksegmenten. Daar willen wij graag een steentje bijdragen aan de verspreiding van de kennis daarover in de markt. Transport Compleet is daarvoor een perfecte beurs want daar ontmoeten wij zowel veel verkopers van trucks als de eindgebruikers. Die praten wij graag even bij over de nieuwste mogelijkheden. Dat is goed voor de productkennis van verkopers en de voorlichting van hun potentiele klanten. Zo weten bijvoorbeeld maar weinig bedrijven dat onze VIAB er niet alleen voor het zwaar transportsegment is maar ook uitstekende diensten kan bewijzen in een zandauto. Je houdt namelijk nagenoeg altijd tractie en kunt zodoende zelfs nog schakelen in het terrein.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer