‘Voldoende verbeterpunten in interne logistiek’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Voldoende verbeterpunten in interne logistiek’

.

Blom Opleidingen deed onder heftruckchauffeurs onderzoek naar de verbeterpunten in de intern transportwereld. Ruim 1100 chauffeurs namen deel aan het onderzoek. Er heerst tevredenheid onder de chauffeurs, maar er zijn volgens hen nog voldoende verbeterpunten voor hun baan en de manier van werken

Heftruck van het Jaar 2014 elektrische Jungheinrich EFG S40 (2)De meeste chauffeurs die deelnamen aan het onderzoek wonen in Noord-Brabant, gevolgd door Overijssel en Gelderland. 95 procent van chauffeurs is man.De helft van de chauffeurs heeft mbo (niveau 2-4) als opleidingsniveau en een vierde heeft vmbo/mbo 1 niveau. Ongeveer 30 procent van de chauffeurs is werkzaam in kleine organisaties (tot 50 werknemers), bijna 40 procent is werkzaam in midden grote organisaties en 30 procent werkt in organisaties met meer dan 250 werknemers.

Kwaliteit is belangrijk. 70 procent van de chauffeurs geeft aan dat er veel aandacht is voor kwaliteit. Met name in grote organisaties (250 of meer medewerkers) is veel aandacht voor kwaliteit, maar de klein- (0-50) en groot (50-250) bedrijven scoren hierop ook goed. In verhouding is er iets minder aandacht voor snelheid en efficiëntie. Enkele chauffeurs geven wel aan dat teveel aandacht voor snelheid gevolgen heeft voor de veiligheid.

Bijna een vijfde van de chauffeurs ervaart regelmatig stress. Nog eens 40 procent geeft aan af en toe stress te ervaren. Ongeveer een derde van de chauffeurs geeft aan zelden stress te ervaren.

Op het gebied van communicatie hebben de chauffeurs wel verbeterpunten. Ze ergeren zich aan de slechte communicatie binnen de organisatie. De communicatie met de leidinggevende kan beter, maar ook de communicatie met de verschillende afdelingen noemt men als verbeterpunt. De chauffeurs geven aan weinig last te hebben van communicatieproblemen doordat een collega een andere taal spreekt. Een aantal chauffeurs geeft daarentegen wel aan dat kwaliteit en veiligheid zou verbeteren als er meer Nederlandse chauffeurs worden aangenomen.

Bijna alle chauffeurs geven aan schades altijd te melden. Schades die niet gemeld worden zijn met name lichte schades of schades die ze zelf kunnen oplossen. Daarnaast denken de chauffeurs dat hun collega’s minder vaak schades melden dan zijzelf. Een klein percentage (15 procent) van de chauffeurs geeft aan dat er sancties zijn bij schade rijden. Sancties die genoemd werden zijn: schriftelijke waarschuwing, rijverbod en boete.

Het gaat goed met de aandacht voor veiligheid binnen organisaties. Binnen 7 op de 10 bedrijven is veel aandacht voor veiligheid. De chauffeurs zijn dan ook goed bekend met de veiligheidsprotocollen. Een aantal respondenten geeft aan dat de protocollen in meerdere talen beschikbaar zijn, waaronder in het Pools. Heftruckcertificaten zijn in bijna alle organisaties verplicht. Bij de vraag welke certificaten de chauffeurs in het bezit hebben gaf 70 procent aan in het bezit te zijn van een heftruckcertificaat. Ongeveer 40 procent heeft (ook) een reachtruckcertificaat. De chauffeurs vinden dat een heftruckcursus veel bijdraagt aan de veiligheid in de organisatie.

Een kwart van de chauffeurs geeft aan dat er regelmatig obstakels aanwezig zijn. 30 procent zegt dat er af en toe sprake is van aanwezige obstakels. Bij een vijfde is regelmatig sprake van onvoldoende manoeuvreerruimte met het voertuig en bij 35 procent is hier af en toe sprake van. Een falende belading op het voertuig, onstabiele ondergrond of falende staat van het voertuig komt zelden voor.

Bekijk hier de complete whitepaper over het onderzoek

In een vijfde van de organisaties worden veiligheidsriemen zeer vaak niet gebruikt. Te hard rijden komt in een vijfde van de organisaties af en toe voor. Een kwart geeft aan dat het zelden voorkomt. Te vroeg van het voertuig afstappen of meerijden op de vorken komt zelden of nooit voor. Chauffeurs gaven daarnaast aan dat ze zich storen aan het ‘plotseling’ opduiken van voetgangers in het magazijn. Ook noemen enkele chauffeurs dat het gebruik van smartphones op de werkvloer een gevaar is voor veiligheid.

De heftruckchauffeur is tevreden met zijn job en trots op de organisatie waarvoor hij werkt. Iets meer dan de helft van de chauffeurs heeft een vast contract. Een derde is uitzendkracht en 10 procent van de chauffeurs heeft een contract voor bepaalde tijd. Van alle chauffeurs werkt 81 procent fulltime. Een derde van de chauffeurs werkt 10 jaar of langer bij de organisatie. Vaste contracten komen het vaakst voor in organisaties met meer dan 250 werknemers. Tijdelijke contracten zien we met name in kleine bedrijven (tot 50 werknemers). De uitzendkrachten zijn voornamelijk werkzaam in organisaties grote organisaties (meer dan 250 werknemers). Hoewel bijna de helft aangeeft tevreden te zijn met zijn contract, blijkt er een groot verschil te zijn tussen werknemers met een vast contract en uitzendkrachten. De chauffeurs met een vast contract geven vaker aan tevreden te zijn met hun contract dan de uitzendkrachten. De uitzendkrachten geven het vaakst aan ontevreden te zijn met hun contract.

Binnen een derde van de organisaties is veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Nog een derde van de chauffeurs vindt dat er niet veel/niet weinig aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling. Binnen grote organisaties met meer dan 250 werknemers is de meeste aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Meer dan de helft van de chauffeurs geeft aan dat beloning voor goed gedrag nooit voorkomt. Nog eens een derde geeft aan dat dit zelden voorkomt. Ook evaluatiegesprekken komen zelden voor. 50 procent geeft dit aan. 20 procent zegt dat dit nooit voorkomt. Bijna de helft van de chauffeurs ontvangt zelden een compliment van een leidinggevende. Ook feedback van de leidinggevende ontvangt 35 procent van de respondenten zelden.

Een derde van de chauffeurs is tevreden met zijn leidinggevende. Leidinggevenden die met regelmaat feedback en complimenten geven aan de chauffeurs scoren hoger op tevredenheid. Chauffeurs die zelden of nooit feedback of complimenten van hun leidinggevende ontvangen zijn minder tevreden. Daarnaast geeft een aantal chauffeurs aan dat leidinggevenden zich vaker op de werkvloer moeten laten zien. Ook wordt als verbeterpunt genoemd dat er een andere leidinggevende moet komen of dat de functie van leidinggevende helemaal moet worden afgeschaft, zodat de chauffeur zelf meer verantwoordelijkheid krijgt.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer