Volvo FH 460 Globetrotter • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Volvo FH 460 Globetrotter

(NOVEMBER 2013) – De Volvo FH is dit najaar verkozen tot International Truck of the Year 2014. Een prachtige titel, toegekend door een selectie van de beste Europese truckjournalisten. Die lofzang moet zich echter nog wel bewijzen, op het asfalt, elke dag. TTM.nl haalde voor even de lauwerkrans van de FH en stuurde hem over de testroute.

Volvo CEO Claes Nilsson glimlachte vriendelijk bij de uitreiking van de International Truck of the Year Award, maar achteraf was-ie razendsnel verdwenen. Hij moest werken. De Zweden houden niet zo van pochen, sterker nog, er is bij Volvo Trucks inmiddels beleid van gemaakt om niet met titels als de Truck of the Year te gaan pronken. De trucks van Volvo, ook de FH, moeten zich bewijzen in de praktijk.


Dat moet ook blijken uit de spraakmakende YouTube-filmpjes die Volvo telkens publiceert. De FH kan zich nu bewijzen op de testroute van TTM.nl, en daarom staan we ’s morgens vroeg aan de Nederlands-Duitse grens. In het fletse morgenlicht zien we de truck staan die misschien wel het meest besproken uiterlijk heeft van alle nieuwe Euro 6-trucks. Is-ie nou mooi of niet? Tja, ieder zijn smaak, maar zeker is wel dat de FH een geheel eigen gezicht heeft, onder meer door de agressieve vorm van de dagrijlichten. Daarmee is de FH, en ook zijn familie trouwens, al van afstand herkenbaar op de internationale snelwegen. Kijken we naar de zijkant van de cabine, dan valt het op dat er wel erg veel naden, kieren en lijnen lopen. Om duizelig van te worden. Op en aan de cabine zitten een dakspoiler en zijfenders.

 


 Vrijwel vlakke vloer
Volvo heeft, onzichtbaar met het blote oog, veel veranderd aan chassis en componenten. Zo zijn de veringsystemen voor en achter geoptimaliseerd, is de rolstabiliteit toegenomen en is de cabine-ophanging verbeterd. Tussen cabine en chassis heeft Volvo geprobeerd een uitgebalanceerde demping te creëren. De D13K 460 Euro 6-motor past mooi in het chassis. Zo mooi, dat we na het beklimmen van de drie traptreden op een vrijwel vlakke, 156 cm hoog gelegen cabinevloer komen. De motortunnel is maar 8,5 cm hoog en dat biedt een staruimte van 1,90 m. Heel netjes. Het grote raam in het dak doet trouwens dienst als ontsnappingsluik. Het dashboard van de FH is strak vormgegeven en naar onze mening het modernste dashboard dat momenteel verkrijgbaar is. Praktisch is het ook, met voldoende vakjes en opbergruimte. De rechtop gezette voorruit en A-stijlen zorgen ervoor dat er nu flink grote kastjes boven de voorruit zitten: je kunt er letterlijk een peuter in kwijt als je zou willen. De kastruimte was in onze test FH helemaal riant omdat er ook een rijtje kasten boven het bed zat. Dat bed is trouwens 815 mm breed en voorzien van een relaxstand en een nieuw, dik matras. Achter het stuur valt op hoe vol dat stuur met knopjes zit. Het stuur is uitstekend in te stellen en 20 graden verder te kantelen dan voorheen. In het dashboard valt de prima functionerende handrem op, samen met de hillhold functie handig als je even ergens moet wachten. Een pluim verdient Volvo voor het zicht rondom, want dat is subliem. Door de smallere A-stijl, 8 procent meer glas en de ranke spiegels is er van een dodehoek aan de voorzijde vrijwel geen sprake meer. De stoelen waar we op zitten zijn trouwens lekker dik en goed verstelbaar. De plek van de bediening van de I-Shift, aan de chauffeursstoel, is niet altijd handig. De schuiflade kan bijvoorbeeld niet helemaal open. Volvo werkt echter voor de FH aan eenzelfde systeem als onlangs werd gepresenteerd in de FM en FMX, met bedieningsknoppen voor I-Shift in het dashboard.

TTMnl_premium_volvoFH_routetabel

Normale vooras
Op de TTM.nl testroute is het zelfs zo ver in het testseizoen gelukkig droog en warm: zo’n 20 graden. Het is echter geen straf om in de cabine van de FH te zitten, want die rijdt voortreffelijk. De FH stuurt neutraal en zeer nauwkeurig. Daarbij is het comfort aan boord groot. En dan heeft de FH zoals TTM.nl ‘m reed nog niet eens de vooras met onafhankelijke wielophanging. Goed om te weten dat ook de ‘normale’ vooras gewoon voldoet. TTMnl_premium_volvoFH_spectabelOneffenheden in de weg worden uitstekend weggewerkt, al piept de cabineophanging af en toe. Onder de cabinevloer doet de 12,8 liter motor zijn best, met een koppel van 2.300 Nm vanaf 1.000 toeren zijn er altijd voldoende van de in totaal 460 paardenkrachten aan het werk. Benieuwd zijn we natuurlijk naar de werking van I-See, zeker nadat het systeem in onze multitest in het augustusnummer van TTM.nl in eerste instantie niet vlekkeloos werkte. Onze testchauffeur zette I-See op het Eco-Level 1, wat betekent dat de ingestelde snelheden lagen op 84 en 89 km/h maximum. Op het heuvelachtige gedeelte laat I-See veel goeds zien, zeker in combinatie met I-Roll. Toch zien we ook dat er een paar keer sterk wordt afgeremd op de Volvo Engine Brake en wordt teruggeschakeld, terwijl we voor ons weer een heuvel zien opdoemen. Mooi blijft om te zien hoe het systeem bij tijd en wijle slimmer is dan de chauffeur, bijvoorbeeld als er opgeschakeld wordt naar de hoogste versnelling, terwijl de helling nog lang niet voorbij is. Een nadeel van Volvo I-See is dat het in tegenstelling tot ‘vooruitziende cruisecontrols’ van andere merken pas werkt vanaf een snelheid van 60 km/h. Dat betekent dat hij op het Bundesstrasse gedeelte van onze test onbruikbaar is. Jammer, want met I-See valt een fikse brandstofbesparing te halen, ook als de snelheid wat later ligt. Na een dag op stap krijgen we de indruk dat Volvo I-See nog wel wat verder kan aanscherpen. Onderweg merken we wel dat de motorrem van de FH uitstekend werkt en dat een retarder eigenlijk niet gemist wordt. Ook moeten we even een pluim uitdelen aan de kracht van de motor. De FH 460 accelereert prima en legt in precies vijf minuten onze geklokte klim af.

Innovatie
Volvo staat als merk voor een aantal zaken. Veiligheid is daar een bekende van, maar technische innovatie ook. In een van de vorige nummers hebben we geschreven over onze positieve ervaringen met Volvo Dynamic Steering. Het stuursysteem zit niet op onze test-FH. Dat is ook niet nodig, want Dynamic Steering bewijst zich vooral in het terrein of als er veel gestuurd moet worden, in stedelijk gebied bijvoorbeeld. Er zit nog meer in het vat voor de komende tijd. We moeten er aan denken als we na 535 km weer aan de A12 op het tankstation staan. We komen uit op een gemiddeld (Autobahn) verbruik van 29,1 liter per 100 km. Dat is op zich best netjes, maar hij haalt het niet bij de DAF XF van vorige maand en is ook minder zuinig dan de FH12 500 in Euro 5-uitvoering. Daar komt bij dat het AdBlue verbruik op 2,5 liter per 100 km ligt, flink hoger dan bij de andere Euro 6-trucks in deze klasse, maar wel in de buurt van de 8 procent van het dieselverbruik die Volvo zelf incalculeert.

Personenauto
De Volvo FH is een fantastisch rijdende truck, die het rijcomfort van een personenauto echt benadert. Met alle technologische vooruitgang op gebied van chassis, motor en niet te vergeten I-See hadden we echter een beter brandstofverbruik verwacht. De FH mag dan wel International Truck of the Year zijn, dat betekent niet dat er op de lauweren kan worden gerust. I-See kan nog wel wat beter, en we kijken reikhalzend uit naar I-Torque, een aanpassing van de aandrijflijn die onder meer I-Shift 2 met dubbele koppeling omvat. I-Torque komt volgend jaar beschikbaar en moet staan voor een brandstofbesparing van 4 procent. En dat zou precies voldoende zijn om de koppositie te pakken bij de Euro 6-trucks in de klasse boven 450 pk.

Foto’s: Jan Lieftink

TTMnl_premium_volvoFH_vergelijkingstabel

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2013. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer