Volvo FM 450 LXL Cab Euro 6 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Volvo FM 450 LXL Cab Euro 6

(DECEMBER 2014) – De Volvo FM is inmiddels ruim een jaar verkrijgbaar op de Europese markt, en hij wordt steeds meer gespot op de wegen. Hoog tijd voor een intensieve test van een FM in trekkerconfiguratie. Gecombineerd met een nieuwe D11K Euro 6-motor van 450 pk zijn we goed geoutilleerd voor een dag testen op TTM.nl’s buitenlandse testroute.

Hardenberg. Gewoon Hardenberg. Daar, op wat toen nog de Carrosserie Vakdagen heette, was de nieuwe Volvo FM vorig jaar een wereldprimeur. Officieel debuteerde de FM op de Commercial Vehicle Show in Birmingham, maar het was dus doodgewoon in Hardenberg, op een dinsdagmiddag om 14.00 uur. We moeten aan de stunt van de Nijwa Groep, Harbers Trucks en M.S. de Vries en Zonen denken als we weer oog in oog staan met een FM, aan de start van onze test. Ondanks dat we te maken hebben met de grootste FM, die met de Globetrotter LXL-cabine, oogt deze Volvo echt een stuk minder groot dan de imposante FH. De FM is echter voldoende vernieuwd om echt te kunnen spreken van een nieuw, modern uiterlijk. Er is zelfs sprake van een duidelijk Volvo-familiegezicht. Kijk maar eens naar de grille, de koplampen en de nieuwe plek van de ‘Ironmark’. Dat is helemaal ‘in lijn’ met de FH. We laten chauffeur Tommy de cabine even kantelen en kunnen dan een blik werpen op de nieuwe D11K-motor, die natuurlijk voldoet aan Euro 6. Volvo heeft er naar eigen zeggen alles aan gedaan om Euro 6 ruim te halen. De hitte in de uitlaat moet constant hoog zijn en Volvo heeft daarom voor de D11 en ook de zwaardere D13 (ook verkrijgbaar voor de FM) SCR gecombineerd met een niet-gekoelde EGR-recirculatie en DPF. De D11K in deze FM levert 450 pk, het hoogst mogelijke vermogen van deze motor. Er zijn ook versies met 330, 370 en 410 pk. Wie dat allemaal niet genoeg vindt, moet gaan kijken bij de D13K, die naar wens 420, 460 of 500 pk levert, maar ook twee liter meer inhoud heeft. Gemiddeld is de nieuwe Euro 6-aandrijflijn 73 kilo zwaarder. Volvo heeft verder zo veel mogelijk gewicht proberen te besparen en dat is gelukt, want in totaal is de nieuwe FM slechts 75 kg zwaarder dan de vorige generatie.

Kleiner dan de FH, toch een volwaardige trekker voor onze internationale route, deze FM. De FM kwam met een Globetrotter cabine naar onze redactie De vloer van de FM is met slechts twee treden bereikbaar. De FM heeft een prima, comfortabele werkplek voor de chauffeur. De knoppen voor de bediening van de I-Shift zitten nu in het dashboard. De motortunnel van de FM belemmert de bewegingsruimte slechts in beperkte mate. Boven het hoofd is er veel opbergruimte. Let ook op het dak- annex veiligheidsluik. De unit voor het VDS is duidelijk zichtbaar onder de cabine.

Laag
De FM heeft een chassishoogte van gemiddeld 90 mm en dat merk je ook aan de hoogte van de cabinevloer. Er zijn maar twee traptreden te beklimmen om binnen te komen, en de vloer ligt maar op 121 cm hoogte! Dat betekent snel in- en uitstappen, wat zeker bij distributiewerk een voordeel is. Binnen is de cabine heel anders dan voorheen, met een sfeer die goed aansluit bij die van de FH. In het interieur is ook dezelfde kleurstelling gebruikt, die op de een of andere manier op ons een rustgevende invloed heeft. Het stuur is nieuw en komt rechtstreeks van de FH. Het heeft dezelfde knoppen en kan ook op dezelfde manier bijzonder goed versteld worden. Naast de comfortabele stoel missen we de schakelunit voor de I-Shift. Volvo heeft geluisterd naar kritiek en biedt nu ook vier knoppen in het dashboard aan waarmee I-Shift bediend kan worden. Voordeel van de vrije plek naast de stoel is dat de koelkast eindelijk fatsoenlijk open kan. Wie kiest voor bediening in het dashboard moet er wel zeker van zijn dat hij niet al te vaak handmatig hoeft bij te springen, want anders moet hij veel naar het dashboard reiken.

TTM2014_testvolvofm450_routetabel
Opbergruimte is er genoeg in de FM-cabine. We vinden twee grote opbergkasten boven de voorruit. Aan de achterwand van de cabine zitten nog eens drie kasten. Die zitten op de plek waar je ook een tweede bed kunt bestellen. Het wel aanwezige bed is met 70 cm voldoende breed. Om het bed te bereiken moet je op de motortunnel, 43 cm hoog, gaan staan. Onze test-FM had de LXL, de hoogste cabine. Dat betekent dat er op de motortunnel een stahoogte is van 174 cm. Lang niet iedereen kan dus rechtop staan in de TTM2014_testvolvofm450_spectabelFM, maar enigszins comfortabel omkleden is voor de meesten van ons nog wel mogelijk. Tegen de linker A-stijl zit de WRC, de Wireless Remote Control, een uiterst handig hulpstuk voor de chauffeur, waarmee een groot aantal functies van de FM ook buiten de truck zijn te gebruiken. Zo kan de luchtvering worden aangepast, de PTO worden ingesteld (zelfs het toerental van de motor!) en de standverwarming op afstand worden aangezet. Echt een meerwaarde van Volvo, deze WRC.
De FM heeft een aangenaam leefcomfort aan boord, waar maar weinig op aan te merken is. Een echt minpunt vinden we de ielige hendels om de deuren mee te openen. Ze zijn zo klein dat je ze echt maar met twee vingers kunt bedienen en dan nog schieten af en toe je vingers eraf. Niet echt handig in een auto die ook voor distributie kan worden gebruikt en waar je dus vaak op een dag de deur moet openen.

Rustig
Tijdens onze 535 km lange testroute hebben we de gelegenheid om het rijgedrag van de FM in veel verschillende situaties mee te maken. De FM gedraagt zich uiterst rustig en er heerst met nog geen 65 db(A) veel rust in de cabine. Wel merken dat we in een kleinere cabine en vrij laag bij de grond zitten, want trillingen en oneffenheden worden soms stevig doorgegeven aan de inzittenden. In de hellingen op onze testroute wordt de werking van de Volvo Engine Brake (290 kW) goed duidelijk. Een optionele retarder (440 kW) zorgt dat we echt optimaal remmen. Met de voet, want het hele rempakket wordt samengepakt in brake blending. Onze FM beschikt ook over I-See, dat nu eindelijk van zijn kinderziektes is verlost en goed functioneert. Jammer is alleen dat het functioneert bij snelheden boven de 60 km/h. Dat betekent dat we op ons Bundesstrasse-gedeelte dóór moeten rijden om er gebruik van te kunnen maken.
Weg van de snelweg kunnen we Volvo Dynamic Steering pas echt leren waarderen. VDS combineert een elektronisch aangestuurde elektromotor op het stuurhuis met hydraulische stuurkracht. Het verlicht het sturen enorm, dat kun je je letterlijk niet voorstellen als je er nooit mee gereden hebt. Dynamic Steering is van groot voordeel bij verkeer in stedelijk gebied, maar ook op de snelweg laat het zich gelden: richels en andere oneffenheden worden veel minder sterk doorgegeven aan het stuur dan voorheen. Wie ooit met VDS gereden heeft, wil eigenlijk niet meer zonder, zo snel wen je eraan. Dat merkten we kort na de test met deze FM ook met het rijden met de FH, zie pagina 42. De D11-motor levert met 450 pk voldoende power voor onze 40-tons combinatie. Aan de pomp tanken we aan het einde van de dag een aantal liters die een verbruik aanduiden van 29,3 l per 100 km. Dat is een nette waarde, zeker gezien de score van de concurrentie.

Met de nieuwe Volvo FM kan elke transporteur zijn eigen deuntje zingen. De FM is groot en krachtig genoeg voor internationaal transport, maar kan, als trekker of bakwagen, ook dienst doen in de distributie binnen de landsgrenzen. Hij moet echter wel opboksen tegen sterke concurrenten als de DAF CF en de smalle versie van de Actros. Daar staat tegenover dat Volvo met aantoonbaar bruikbare technologie als Volvo Dynamic Steering een sterke troef in handen heeft.

TTM2014_testvolvofm450_vergelijkingstabel

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van december 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer