Voor het verticaal en horizontaal verplaatsen van hoogliggende lasten heeft het internationaal bekende hijs- en transportbedrijf Mammoet onlangs drie Volvo FMX 8×4-bakwagens met Liebherr telescoopkraan in gebruik genomen. Met de truck-kraancombinaties verwacht Mammoet te besparen op brandstofverbruik, onderhoud en slijtage. De Volvo-trucks werden afgeleverd door Volvo Group Truck Center Rotterdam.
De drie kraanwagens zullen in Nederland en aangrenzende landen worden ingezet voor allerhande hijswerkzaamheden op onder meer raffinaderijen, scheepswerven en in weg- en waterbouw. De zelfstandig aangedreven telescopische kraanmasten, type Liebherr LTF 1060 4.1, hebben een mastlengte van 40 meter en een hijscapaciteit van 60 ton. In het streven om drie zelfrijdende kranen te vervangen door truck-kraancombinaties kwam Mammoet al snel uit op Volvo Trucks. Arthur Simons, coördinator Core Equipment: “Volvo Trucks bleek uniek in het aanbod van een af fabriek 8×4 bakwagen die is voorbereid voor de opbouw van een bovenwagen met kraanhuis. Het merk is in onze branche bekend om dit soort uitvoeringen en heeft bovendien veel ervaring met Liebherr.”
Naast de af fabriek compatibiliteit met de kraanopbouw speelden ook prijskwaliteitverhouding, comfort en veiligheid mee in de keuze voor Volvo Trucks. “Veiligheid staat bij ons op één,” verklaart Simons, “niet alleen in het verkeer maar ook op de werklocatie. De Volvo FMX is bijzonder bedieningsvriendelijk; door zaken als een extra instaptrede en een dakbeugel aan de ladder is er bijvoorbeeld praktisch geen struikelgevaar rond de kraan.” Naast de rijhulpsystemen en veiligheidsvoorzieningen die standaard behoren tot het Active Safety-pakket, zijn de trucks bij Volvo Group Truck Center Rotterdam voorzien van zijafscherming, achteruitrijcamera, zwaailampen en extra werkverlichting.
Simons is tevreden over het aankoop- en aflevertraject. “Bij de dealer is proactief meegedacht over de specificaties en ook in praktisch opzicht hebben zij ons op allerlei punten ontzorgd. Bijvoorbeeld met het op kenteken zetten van de kraan en het afstemmen van de voertuigaanpassingen met de RDW.” De aflevering vond plaats bij de Mammoet-vestiging in Hoogvliet, waar de trucks ook gestationeerd zullen worden.