Ga naar hoofdinhoud

Volvo sluit joint venture met Indiase truckfabrikant

Volvo Trucks kijkt naar India als ferme groeimarkt. Dat mag opgemaakt worden uit het sluiten van een joint venture, gisteren, met de Indiase truckfabrikant Eicher Motors Ltd. De samenwerking houdt in dat alle truck- en busactiviteiten van de twee partijen worden samengevoegd.

Nu nog het paradepaardje van Eicher: de Galaxy 30.25

Volvo gaat 188 miljoen euro in de joint venture stoppen en heeft zich verplicht haar dealer- en servicenetwerk in de nieuwe onderneming onder te brengen. Eicher Motors gaat haar complete truck- en busoperatie, inclusief de fabriek in Noord-India, verplaatsen naar de nieuwe onderneming. Volvo zal 45,6 procent van de aandelen van de joint venture in handen hebben en krijgt een belang van 8,1 procent in Eicher Motors.

De snel groeiende Indiase economie heeft ervoor gezorgd dat de vraag naar trucks en bussen de afgelopen jaren snel steeg. Nissan sloot onlangs ook een joint venture met Ashok Leyland Ltd om lichte bedrijfswagens voor de binnenlandse markt te gaan bouwen.

Eicher Motors heeft een marktaandeel van bijna 10 procent op de Indiase markt, voornamelijk met kleine en middelkleine trucks. Het beleid van Eicher is er echter op gericht om meer zware bedrijfswagens te gaan verkopen om aan de marktvraag te kunnen voldoen.

“De grote investeringen in betere infrastructuur, alsmede stringente regels voor gewichten van trucks, zullen de vraag naar zware trucks in India nog verder aanwakkeren. Dat maakt India uiterst interessant voor de Volvo Groep”, aldus Volvo CEO Leif Johansson in een verklaring.

Naar verwachting is de nieuwe onderneming halverwege volgend jaar gereed. Er gaan dan 2.300 werknemers voor werken.


 
Auteur: Arjan Velthoven

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer