Vanaf 2019 gaat Volvo Trucks elektrische trucks verkopen in Europa. De eerste trucks van dit type worden dit jaar al in gebruik genomen door geselecteerde testklanten.
Elektrische trucks produceren minder lawaai en geen uitlaatgassen en bieden daardoor nieuwe logistieke mogelijkheden, zo doceert Volvo Trucks. Er kunnen meer transporten ’s nachts worden uitgevoerd zodat minder trucks ruimte op de weg innemen in de spits. “Elektromobiliteit is geheel in lijn met de toewijding van Volvo Trucks voor duurzame stedelijke ontwikkelingen en zero emissions op de lange termijn”, zegt Claes Nilsson, President Volvo Trucks.
“Als elektrisch aangedreven trucks worden gebruikt in stedelijke gebieden, kunnen we meerdere uitdagingen tegelijkertijd aan. Zonder overlast door storende geluiden en uitlaatgassen is het mogelijk om ook in de gevoeligere stadskernen te leveren. Transport kan ook plaatsvinden in de minder drukke perioden, zoals ’s avonds laat of ’s nachts. Zo worden de wegen overdag tijdens de spits minder belast en is de inzet van het wegennetwerk en de voertuigen veel efficiënter dan nu”, aldus Claes Nilsson (rechts op de foto).
In het vorig jaar uitgevoerde project Off Peak City Distribution van de stad Stockholm en het KTH Royal Institute of Technology zijn de effecten bestudeerd van nachtelijke distributie in het centrum van Stockholm. Omdat de trucks niet in de spits hoefden te rijden, werden de transportopdrachten in een derde van de normale tijd voltooid. In het project werd echter niet gereden met volledig elektrische trucks, maar met hybride vrachtwagens. De Volvo FE Hybrid werd daarbij ingezet. Ook Scania participeerde in het project met haar hybride vrachtwagen.
Om de kwaliteit van het leven in de stedelijke omgeving te verbeteren, moeten we overstappen op duurzamere transportoplossingen, zo meent Volvo. Met een goed ontwikkelde logistiek en een efficiënter gebruik van de wegen in de avond en nacht kan een aantal kleine voertuigen ook worden vervangen door een paar grotere trucks. Dit levert minder uitstoot en verkeer op. Een distributietruck heeft ruim tien keer de laadcapaciteit van een doorsnee bestelwagen. Een groot deel van de transporten kan worden uitgevoerd als er minder mensen op de weg zijn, waardoor het risico op ongevallen ook nog sterk vermindert.
“Onze technologie en kennis van elektromobiliteit zijn gebaseerd op bewezen commerciële oplossingen. Deze worden al langer gebruikt in elektrische Volvo-bussen en werden in 2010 al geïntroduceerd in de hybride trucks van Volvo. De voertuigen zelf zijn slechts één factor van wat nodig is voor een geslaagde grootschalige elektrificatie. Overschakelen op duurzaam transport voor de lange termijn is complex. Het vraagt om een holistische aanpak en een uitgebreide reeks maatregelen. We werken nauw samen met klanten, steden, leveranciers van oplaadinfrastructuur en andere belangrijke partijen om het vereiste raamwerk voor elektrische trucks op te zetten”, zegt Jonas Odermalm, Head of product strategy medium duty vehicles bij Volvo Trucks. “Volledige elektrificatie van stedelijke distributie is voor ons een eerste stap. We werken echter ook aan elektrificatie van andere segmenten. Dit is pas het begin”, besluit Claes Nilsson.