Ga naar hoofdinhoud

Volvo werkt aan head-up-display

Volvo Trucks werkt aan de toepassing van een head-up-display in de truckcabine. Die moet informatie voor de chauffeur van een plek in het dashboard naar een plek in zijn blikveld verplaatsen. “Onze ambitie is om de beste te zijn in interactie met de chauffeur. Deze oplossing kan daartoe heel belangrijk zijn”, zegt projectleider Roberson Oliveira.

Het gebruik van een head-up-display is niet nieuw. In personenauto’s wordt het al jarenlang gebruikt, maar niet in trucks. Continental presenteerde een concept op de laatste IAA. Experts dachten jarenlang dat het onmogelijk was een bruikbaar display voor trucks te maken. Een chauffeur is veel meer afhankelijk van de informatie over zijn voertuig dan een personenautobestuurder. Daar komt nog bij dat het display door de indeling van de cabine in een heel andere hoek moet komen dan bij een personenauto, plus het feit dat de vibraties in een truck veel zwaarder kunnen zijn dan in een personenauto. Daarom maakten Oliveira en zijn team het grootste head-up-display ooit, zeven maal groter dan dat van een auto met afbeeldingen daarop die tot twee keer zo groot zijn.


Maar de technologie is maar één ding. De volgende stap is de informatie goed weer te geven. Daarbij is van belang welke informatie wordt weergegeven en vooral wanneer. Het mag de chauffeur zeker niet afleiden. Volvo zegt voldoende ervaring te hebben met het verstrekken van informatie aan bestuurders via displays, maar dat er nog meer onderzoek nodig is. “Visuele afleiding is een belangrijk aspect in verkeersveiligheid. Als je afgeleid wordt gebeuren er ongelukken”, zegt Peter Kronberg, directeur veiligheid van Volvo Group. Zijn visie wordt ondersteund door nieuwe inzichten uit onderzoeken over het gedrag en onoplettendheid van bestuurders in dagelijkse omstandigheden. “Het verstrekken van informatie via het head-up-display kan ervoor zorgen dat de bestuurder zijn blik meer op de weg heeft, maar het kan verschillende effecten hebben op de snelweg en in de stad. Daarom is verder onderzoek ook belangrijk”, aldus Kronberg.

Volvo wordt in haar onderzoek ondersteund door SHRP2, ’s werelds grootste onderzoek over verkeersveiligheid in zijn soort tot nu toe, waar data in zit die staan voor 3000 jaar autorijden. “Het is een enorme bron van informatie en helpt ons om nog betere manieren te vinden om chauffeurs ondersteunen. Onze benadering van de veiligheid is dat de mens centraal staat en ons doel is om de bestuurder te voorzien van de best mogelijke ondersteuning, om de interactie makkelijker en veiliger te maken “, zegt Kronberg. Onderdeel van het project is te onderzoeken hoe vaak een bestuurder wegkijkt van de weg tijdens het rijden en welke soort informatie waardevol is voor chauffeurs. De volgende stap bestaat uit proeven om de technologie te testen gedurende een langere periode. Uiteindelijk zal de technologie van het head-up-display verder ontwikkeld worden, zegt Oliveira (rechts). “De volgende stap zal zijn om de gehele voorruit te gebruiken als een beeldscherm, waardoor direct zicht wordt uitgebreid met virtuele objecten. Een andere mogelijkheid is nog groter denken en de hele  cabine te gebruiken”, fantaseert hij verder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer