‘Vooral blijven innoveren’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Vooral blijven innoveren’

(JUNI 2015) – Lorenzo Bas, COO van de BAS Group in Etten-Leur, is met zijn bedrijf duurzaam op weg. Naast een geheel nieuw en duurzaam bedrijfspand ziet hij vooral nieuwe logistieke concepten, een goede IT-omgeving en sociale innovatie als pijlers onder zijn duurzame bedrijfsvoering. TTM.nl sprak met hem in zijn nieuwe duurzame kantoor.

Eind vorig jaar kwam Lorenzo Bas in het nieuws door het winnen van de TLN Ondernemersprijs 2015, categorie groot. “Innovatie zit in het dna van ons bedrijf. Mijn ouders zijn met het bedrijf gestart en waren altijd al met nieuwe dingen bezig. In 1992 hadden wij al boordcomputers in de vrachtwagens, in 2002 kochten wij een advanced planning systeem waaraan we de boordcomputers zijn gaan koppelen. In 1992 zijn we ook al begonnen met spoorwegvervoer. Destijds reden we veel voor Mattel met al die Barbiepoppen die in Italië gemaakt werden. Dat bedrijf had toen al een soort ‘green policy’ waarbij ze eisten dat een deel van het transport op een alternatieve manier werd uitgevoerd. Mijn vader heeft destijds van die groot volume wissellaadbakken laten ontwikkelen om die grote volumes aan speelgoed vanuit Italië naar hier te transporteren. Daar ligt eigenlijk al de grondslag voor onze eigen trein die we nu hebben rijden samen met onze partner GTS uit Bari.”

Vijf keer per week

TTM2015_06_18_19_Duurzaamheid_Bas_Logistics_foto2
Na de zomer verhoogt BAS-Logistics de frequentie van het intermodaal transport met een eigen trein van drie keer naar vijf keer per week.

De eigen treinverbinding van BAS Logistics is nog heel pril. Op 23 februari dit jaar is het bedrijf hiermee begonnen. De eigen trein rijdt momenteel drie keer in de week van Rotterdam naar Melzo. Na de zomer wordt de frequentie verhoogd naar vijf keer per week. “We hadden beide een onbalans, wij hadden meer naar Italië toe, GTS had meer van Italië naar hier”, legt Bas uit. “Dus zijn we in eerste instantie de samenwerking aangegaan om elkaars equipment te gebruiken. Sindsdien hebben we nooit meer leeg equipment hoeven te herpositioneren. Vanaf Rotterdam tot aan Melzo komt er geen truck meer aan te pas. Bij 4.000 units per jaar, dus eigenlijk 4.000 truckbewegingen, kom je aan een reductie van 498 ton CO2.” Over het voordeel van een eigen trein ten opzichte van het inkopen van posities bij een operator is Bas heel duidelijk: “De kosten van een eigen trein zijn lager, maar het risico is hoger. De trein moet vol. Is deze niet vol, dan betaal je ervoor. We hebben altijd ingehuurd bij derden, maar de volumes zijn nu dermate groot dat we samen met GTS zelf zijn gaan rijden. Vroeger hadden we altijd wissellaadbakken, maar voor maximale flexibiliteit hebben we nu voor huckepack-trailers gekozen, trailers voor intermodaal transport. Stel dat een klant een spoedvracht heeft voor de terugreis, dan kan die trailer achter een truck veel sneller retour naar Nederland.”


 

Achtergrond: de BAS-Group

BAS internet 3De BAS-Group is een brede logistieke onderneming die bestaat uit vier takken. Onder BAS Logistics valt al het vervoer met eigen trucks van en naar Italië en Frankrijk. Het wagenpark omvat zo’n 100 trekkende eenheden, maar met een veelvoud aan trailers. Hieronder valt tevens het intermodale transport met de eigen treinverbinding naar Italië. De tweede tak bestaat uit distributievervoer. In 2007 heeft BAS het bedrijf Hereijgers Transport overgenomen, gespecialiseerd in Benelux-distributie en warehouseactiviteiten. De derde tak is BAS Warehousing. Door de overname van Hereijgers zag Bas al vrij snel dat dit lucratieve business was die aansloot bij de eigen bedrijfsactiviteiten. De vierde tak is BAS Freight Solutions. Dit is de forwarding tak en zij bedienen alle Europese landen waar het bedrijf zelf niet met eigen materieel op rijdt. Dus alle vervoer buiten Italië en Frankrijk gaat via BAS Freight Solutions, inmiddels 27 % van de omzet. Bas Freight Solutions wordt op korte termijn een eigen entiteit die zichzelf moet bedruipen met alle forwarding activiteiten.


 

Smart Modal Solutions

Vorig jaar heeft BAS Logistics het Smart Modal Solutions concept ontwikkeld. Een duurzame logistieke innovatie en een groot succes. Het concept is ontstaan doordat tijdens de crisis klanten met offertes van andere transportbedrijven kwamen. “Onze prijzen moesten omlaag”, vertelt Bas. “Maar vergeleken ze wel appels met appels? De klant kon er blijkbaar mee leven dat het transport soms wat langer duurde. Toen zijn wij tarieven aan gaan bieden op basis van de gewenste looptijd van de klant en hebben we een soort menukaart ontwikkeld. Ons systeem is nu dermate slim, dat na het insturen van een order via de interface, met opgave van eindbestemming en looptijd, er meteen een prijs wordt gegenereerd.” Bas laat een schema zien met een overzicht van de postcodes in Italië, verschillende manieren van vervoer zoals vrachtwagen met twee chauffeurs, met één chauffeur, intermodaal, LTL of FTL, en de doorlooptijd van het transport. Heel overzichtelijk en er is meteen duidelijk welk prijskaartje er aan een transport hangt. Er is zelfs nog een manier: als het de klant niet zoveel uitmaakt wanneer de vracht aankomt, dan plaatst Bas de trailer op de trein als er een plaatsje vrijkomt. “Daardoor zijn we in staat om de beladingsgraad van de trein weer te optimaliseren. Je ziet dat klanten kiezen voor eenzelfde looptijd tegen een efficiëntere prijs met het risico dat het een keer een dag langer duurt. Daarom gaat nu 60 tot 70 procent van onze vrachten via het spoor.”

Logistic Engineers

BAS internet 4
Lorenzo Bas, COO van de BAS-Group: “Blijven investeren in nieuwe logistieke concepten, IT-tools en sociale innovatie.”

Lorenzo Bas is trots op de samenwerking met de hogescholen, hij noemt het ook wel sociale innovatie. “We zijn een samenwerking gestart met de NHTV HBO-Logistiek opleiding in Breda en met de Universiteit van Tilburg. We hebben momenteel vier studenten in huis, drie vierdejaars en één derdejaars. Die doen bij ons allerlei innovatieprojecten. We vinden het belangrijk om die jongelui binnen ons bedrijf, maar ook binnen de sector te krijgen. Transport en Logistiek is immers een conservatieve sector en ook het imago is niet al te best. Daarom zijn wij een modern bedrijf met een moderne structuur en uitstraling. Zo hebben we geen vaste werkplekken en is er de mogelijkheid tot thuiswerken. Op deze manier willen we ze in de sector houden, anders gaan ze naar de verladers die vaak betere arbeidsvoorwaarden kunnen geven dan wij. Wij hebben nu twee studenten een baan aangeboden en zij komen, na hun afstuderen, bij ons werken. We noemen ze dan Logistic Engineers, omdat we ze bijna alles kunnen laten doen, met name innovatieve projecten.”

Minder ziekteverzuim

Een van die projecten was de ontwikkeling van een softwaretool onder de naam Driver+. “Met deze tool lezen we, via de CANbus van de bestelbussen en vrachtwagens, het motormanagement uit direct in onze database. Hiermee kunnen we kijken naar het rijgedrag van de chauffeur. We hebben zelf een online tool ontwikkeld, het BAS Data portal, waar behalve de KPI’s van de MT-leden, ook alle prestaties van onze chauffeurs instaan. Wij kijken dan naar zaken als stationair draaien, anticiperen, accelereren. Hieraan hebben we nog zaken gekoppeld als ziekteverzuim en schades. Wij zien dat als een chauffeur rustig rijdt, accelereert en goed anticipeert, dat hij veel beter in zijn vel zit. Tevens is er minder ziekteverzuim (Q1 2015 historisch laag 0,4 %) , een beter dieselverbruik en rijdt hij minder schades. Daarvan houden wij de scores bij en zit er een competitie aan gekoppeld. Met de vijf slechtst presterende chauffeurs gaan we maandelijks aan tafel, de goede chauffeurs krijgen een compliment. Per jaar is er ook een geldprijs aan verbonden voor de beste drie. De chauffeurs vinden het ook leuk!”

Een van de studenten had bij de ontwikkeling van Driver+ als target een besparing te behalen qua wagenparkkosten van zo’n 5 procent in drie jaar tijd. “Maar die besparing werd al binnen één jaar gehaald”, legt Bas uit. Kijk, dan kun je zo iemand ook extra belonen en wordt de drijfveer om naar een Procter & Gamble of Unilever te gaan ook minder. Een andere IT-innovatie is de invoering van Fleetxps van Trimble. Dat zijn draagbare units, waarmee je digitaal kunt aftekenen, scannen en foto’s maken. We willen hiermee klaar zijn voor de digitale vrachtbrief die er binnen nu en vijf jaar aan gaat komen. Momenteel worden alle vrachtbrieven nog met een printer aan boord van de truck gescand.”

MVO-rapport

De BAS Group geeft ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans. Lorenzo Bas: “Zo hebben we het schoonmaken uitbesteed aan WVS (een sociale werkplaats) en hebben we een corveeër die het buitenterrein schoonhoudt. Deze persoon was arbeidsongeschikt geraakt, maar kon via een lokaal re-integratieprogramma ‘Werkplein’ weer aan de slag. Dat is een stukje sociale innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen dat wij binnen het bedrijf doorvoeren.”

Onder begeleiding van Mazars Accountants en Adviseurs heeft de BAS-Group afgelopen jaar een MVO-rapport ontwikkeld. “Daar staat een aantal waarden en normen in die wij als bedrijf belangrijk vinden. Een van die dingen is ons duurzame bedrijfspand. Dit pand staat er nu sinds september. We hebben overal led-verlichting met bewegingsmelders laten aanleggen, het hele pand is van HR-glas voorzien met een hoge isolatiewaarde, we hebben kranen die een afgepaste hoeveelheid water geven en daarna de handen afdrogen met lucht. We hebben dus geen papieren handdoeken meer of handdoeken die gewassen moeten worden. Ook is het dak van het warehouse voorbereid op de plaatsing van zonnepanelen. Hiervoor hebben we subsidie aangevraagd. Ook het warehouse is voorzien van led-verlichting en HR-heaters die heel weinig gas verbruiken. Dat zijn allemaal extra investeringen die op de lange termijn terugverdiend gaan worden. Met die visie gaan wij verder duurzaam de toekomst tegemoet.”

Auteur: Paul Quaedvlieg

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juni 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer