City Cargo Amsterdam begint in februari een proef met een vrachttram in de Amsterdamse binnenstad. De gemeenteraad heeft zich eerder deze week positief uitgesproken over het project. De proef heeft plaats op het huidige tramnet, aldus City Cargo.
Het Amsterdamse bedrijf City Cargo is vorig jaar begonnen met de ontwikkeling van een plan om het grootste deel van het vrachtvervoer in Amsterdam per vrachttram te laten vervoeren. Doel is om vanaf 2008 voor een periode van minimaal zes jaar ruim vijftig speciale vrachttrams te laten rijden, grotendeels op het bestaande tramnetwerk. Deze vrachttrams zorgen voor de bevoorrading van winkels, supermarkten en de horeca in de binnenstad.
Elektrische auto’s
Een vrachttram kan de lading vervoeren van vier grote vrachtwagens en maakt nauwelijks geluid. De trams worden bevoorraad op vier grote overslagstations aan de rand van de stad. De verdere distributie gebeurt door vierhonderd elektrische auto’s, die de ladingen op de afleveradressen bezorgen.
1200 banen
Volgens de initiatiefnemers moet het uiteindelijke project 1200 banen opleveren en kan het totale aantal vrachtwagens in vier jaar met de helft worden verminderd. Nu rijden dagelijks ongeveer 5000 vrachtauto’s door de Amsterdamse binnenstad. Verder zorgt het project voor een fijnstofreductie van 15 procent, kostenvoordelen bij transporteurs, betere doorstroming van de binnenstad, minder ruimtebeslag, minder schade aan het wegennet en een toename van verkeersveiligheid in de stad. Het idee van de vrachttram komt uit Dresden, waar Volkswagen met succes trams gebruikt voor vrachtvervoer.
Auteur: Arjan Velthoven