Ga naar hoofdinhoud

Vrachtverkeer noodzaakt verbreding A15

De Kamer van Koophandel (KvK) begint met een lobby om over vijf tot tien jaar de A15 te verbreden naar twee maal drie rijstroken. Met name de groei van het vrachtverkeer zorgt anders voor dagelijkse filevorming vanaf 2015.

Ruim een jaar geleden trok de KvK voor het eerst aan de bel: de organisatie had het vermoeden dat de doorstroming op de Betuwse oost-west-snelweg af en toe stagnatie ging vertonen. Daarop is het afgelopen jaar met gemeenten en de Regio Rivierenland overleg gepleegd. Ook heeft een verkeersbureau een eerste onderzoek uitgevoerd. “Daaruit kwam naar voren dat de A15 bij niemand op de kaart stond als een hoofdroute die vast kan gaan lopen. En dat er toch weldegelijk capaciteitsproblemen aan het ontstaan zijn, met name rond de knooppunten Deil en Valburg en nabij Tiel” , licht Jaap Docter, directeur Regionale Economie van de KvK, toe.
 
Kwart trucks
Een andere belangrijke conclusie: 20 à 25 procent van het verkeer op de A15 bestaat uit vrachtverkeer, terwijl dat aandeel op de meeste andere snelwegen in Nederland op 10 à 15 procent ligt. Docter: “Voor het bereken van de capaciteit wordt één truck als twee auto’s meegeteld. Maar de nadelige effecten van zoveel vrachtverkeer blijken in de praktijk beduidend groter.”
 
Geen snelweg
Zo is de A15 regelmatig eigenlijk geen echte snelweg meer, waar automobilisten elkaar kunnen inhalen: want de rechterrijstrook zit vol met trucks, waardoor op de linkerrijstrook de auto’s achter elkaar aan rijden.
De KvK gaat nu een gedetailleerde rapportage opstellen over alle verkeerseffecten die de A15 mag verwachten. Docter: “Want niemand heeft op dit moment cijfers over de effecten van de doortrekking van de Maas en Waalweg, de doortrekking van de A15 bij Bemmel, de aanleg van de nieuwe Maasvlakte bij Rotterdam. Maar ook de betere doorstroming vanaf de A2, als die over twee jaar verbreed is; of de Rijnbrug bij Kesteren.”
 

 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer