Ga naar hoofdinhoud

Vrachtwagens meten draagkracht snelwegen

De komende twee weken rijden over enkele snelwegen twee bijzondere vrachtwagens die de draagkracht van het wegdek meten. Rijkswaterstaat zet beide vrachtwagens bij wijze van proef in om te bepalen of ze in 2017 en 2018 de draagkracht van het hele hoofdwegennet op deze snelle manier in kaart kunnen brengen, met zo min mogelijk hinder voor weggebruikers.

Plaatje%20-%20TSD%20in%20Polen%20bij%20TRA%202016%201280x640_desktop_generated_tcm21-83931Normaal gesproken meet Rijkswaterstaat alleen stilstaand de draagkracht van het wegdek, uitsluitend als er al onderhoud plaatsvindt. De apparatuur die de komende dagen door Nederland rijdt, maakt het mogelijk op hogere snelheid de metingen uit te voeren. Dit heeft het voordeel dat Rijkswaterstaat in relatief korte tijd de draagkracht van een snelweg kan meten. Het is bovendien niet nodig om snelwegen hiervoor af te sluiten, omdat de vrachtwagens met het verkeer meerijden.

Rijkswaterstaat leent voor deze proef de Traffic Speed Deflectometer (TSD) van de Poolse onderzoeksinstituut IBDIM en de Curviametre van het Belgische onderzoekscentrum BRRC. Van de TSD zijn er wereldwijd slechts 6 in gebruik, van de Curviametre slechts 2. De Curviametre meet de vervorming van een wegdek in honderd punten met een snelheid van 18 km/h en een nauwkeurigheid van 0,02 mm. De achterste wielas wordt belast van 8 t tot 13 t. Om de 5 m meet een sensor, die door middel van een voortglijdende ketting op het wegoppervlak wordt geplaatst, de tijdelijke vervorming bij de passage van de achterste wielas.

De Poolse TSD-wagen reed afgelopen week  door Nederland. De Belgische Curviametre rijdt op 16 en 17 juni. Ze leggen in totaal 900 kilometer af. De TSD-vrachtauto rijdt ongeveer 70 km/h. De Curviametre rijdt ongeveer 30 km/h, onder begeleiding van een rijdende wegafzetting.

Rijkswaterstaat wil de komende jaren de draagkracht van de weg meten als onderdeel van een onderzoeksprogramma om actuele informatie te verzamelen over de status van de onderliggende lagen van de snelwegen. Met die informatie kan Rijkswaterstaat het groot onderhoud beter voorzien en plannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer