In een reactie op de voorstellen van de Europese Commissie zegt EVO dat minder strenge regels voor cabotage een bijdrage zijn aan de oplossing van het chauffeurstekort. TLN en KNV zeggen een beperking van de cabotage een stap achteruit te vinden.
De Europese Commissie lanceert vandaag haar voorstellen voor aanpassing van de vervoerswetgeving in Europa waarin ook cabotage aan bod komt. Momenteel is Europees alleen maar geregeld dat cabotage tijdelijk moet zijn. De lidstaten moeten nu in hun regelgeving gaan vastleggen wat onder dit begrip wordt verstaan. De Europese Commissie stelt nu voor om ‘tijdelijk’ te beperken tot één week en binnen die week tot drie ritten per buitenlandse vervoerder. Volgens EVO is een dergelijke beperking veel te streng.
EVO-woordvoerder Mark Jansen: “Er is momenteel een schreeuwend tekort aan chauffeurs en een volledig vrije markt hier zou dit probleem kunnen oplossen zonder dat de werkgelegenheid van de Nederlandse ondernemer in gevaar komt. Sterker nog, als er niets wordt gedaan aan dit tekort dan komt de positie van Nederland als logistieke draaischijf in Europa in gevaar.”
EVO-woordvoerder Mark Jansen: “Er is momenteel een schreeuwend tekort aan chauffeurs en een volledig vrije markt hier zou dit probleem kunnen oplossen zonder dat de werkgelegenheid van de Nederlandse ondernemer in gevaar komt. Sterker nog, als er niets wordt gedaan aan dit tekort dan komt de positie van Nederland als logistieke draaischijf in Europa in gevaar.”
Slecht voor het milieu
Jansen wijst er verder op dat de voorgestelde regeling slecht is voor het milieu vanwege de lege kilometers en bovendien lastenverhogend werk. Het bewijs dat hij maar drie ritten heeft gemaakt, moet de chauffeur leveren met een set van gegevens zoals de vrachtbrief en tachograafgegevens. Voor handhaving van de regeling is volgens Jansen bovendien een uitbreiding nodig van het aantal controle-ambtenaren.
Jansen wijst er verder op dat de voorgestelde regeling slecht is voor het milieu vanwege de lege kilometers en bovendien lastenverhogend werk. Het bewijs dat hij maar drie ritten heeft gemaakt, moet de chauffeur leveren met een set van gegevens zoals de vrachtbrief en tachograafgegevens. Voor handhaving van de regeling is volgens Jansen bovendien een uitbreiding nodig van het aantal controle-ambtenaren.
Ook TLN en KNV vinden de beperking van cabotage een stap achteruit. “Hiermee druist de commissie in tegen de principes van beperking van de milieubelasting en de vervolmaking van de interne markt”, aldus de branche-organisaties in een gezamenlijke verklaring. TLN en KNV gaan bij minister Eurlings aandringen om zich in Europa hard te maken dit voorstel tegen te houden.
Duitsland wil uitstel
Ook in Duitsland maakt de vervoerssector zich druk over cabotage. De Duitse regering heeft de Europese Commissie meegedeeld dat ze gebruik wil maken van haar recht om het verbod op cabotage van en naar Polen en Hongarije met twee jaar te verlengen. Daarmee zou cabotage van en naar die landen pas op 30 april 2011 vrij worden gegeven. In een rapport van de Duitse BAG wordt voor uitstel van vrije cabotage gepleit omdat de kostenniveau’s in Polen en Hongarije nog veel lager liggen dan in Duitsland.
Ook in Duitsland maakt de vervoerssector zich druk over cabotage. De Duitse regering heeft de Europese Commissie meegedeeld dat ze gebruik wil maken van haar recht om het verbod op cabotage van en naar Polen en Hongarije met twee jaar te verlengen. Daarmee zou cabotage van en naar die landen pas op 30 april 2011 vrij worden gegeven. In een rapport van de Duitse BAG wordt voor uitstel van vrije cabotage gepleit omdat de kostenniveau’s in Polen en Hongarije nog veel lager liggen dan in Duitsland.
Auteur: Pieter Wieman