Vrijstelling code 95 verdwijnt • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Vrijstelling code 95 verdwijnt

De vrijstelling voor Code 95 verdwijnt. De uitzondering voor Nederlandse chauffeurs die zijn geboren voor 1 juli 1955, wordt in de loop van 2015 geschrapt, zo heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu KNV, TLN en EVO laten weten. De uitzondering zou namelijk in strijd zijn met de Europese richtlijn 2003/59.

Opleidingsbranche vreest te veel uitstel nascholing code95 Nederlandse chauffeurs die zijn geboren voor 1 juli 1955 hoeven onder de huidige regelgeving geen verplichte nascholing te volgen. Zij krijgen bij het verlengen of vernieuwen van hun rijbewijs automatisch de zogenoemde code 95 bijgeschreven. Deze code bewijst dat chauffeurs hebben voldaan aan hun nascholingsverplichting. Het gevolg van de aangekondigde wijziging, is dat de genoemde groep beroepschauffeurs de code 95 niet meer automatisch krijgt bijgeschreven. Elke chauffeur die de code 95 nog niet op zijn rijbewijs heeft staan bij invoering van de wijziging, moet vanaf dat moment alsnog aan de nascholingsverplichting van 35 uur voldoen.

Voldaan aan verplichting

Chauffeurs die zijn geboren voor 1 juli 1955 kunnen tot de komende wijziging nog wel gebruikmaken van de vrijstelling. Zij kunnen dit doen door voor de definitieve wijziging hun rijbewijs te verlengen of te vernieuwen. Iedere beroepschauffeur (C en/of D rijbewijs ) moet hoe dan ook per 10 september 2015 (D) of 10 september 2016 (C) aan kunnen tonen (code 95) dat hij of zij aan de nascholingsverplichting heeft voldaan. Wat kunnen chauffeurs doen? Bij het verlengen van het rijbewijs wordt de geldigheid van het rijbewijs met vijf jaar verlengd, een chauffeur moet hiervoor wel een medische keuring ondergaan. Bij het vernieuwen van het rijbewijs blijft de geldigheid van het rijbewijs gelijk, alleen de code 95 wordt bijgeschreven. Er is geen medische keuring nodig. De code 95 is bij een vernieuwing geldig tot de datum waarop het C/D rijbewijs geldig is.

43 reacties op “Vrijstelling code 95 verdwijnt

  • We zullen weinig andere keus hebben dan ’t te halen voor die datum.

    1. Jan Dit Timmer

      Jack Rombouts,natuurlijk heb je een keus,maar de chauffeurs van tegenwoordig laten zich gemakkelijk op de slachtbank leggen en te laten pijnigen,laten zich als slaven behandelen,opkomen en vechten voor je rechten als beroepsgoederenvervoer chauffeur,strijdvaardig zijn!
      Wij de beroepsgoederenvervoer chauffeurs werden al genaaid maar nu worden zij nog verder genaaid!
      Waarbij de opleidingen in het Oosten van Europa,Europese landen aangesloten bij de Europese Unie er weer goedkoop mee wegkomen,want daar blijken zij het nog steeds niet zo nauw te nemen met de opgelegde maatregelen en wetten en blijken de opleidingen nog steeds op een bedenkelijke bepaalde niveau te blijven liggen,maar de Nederlandse werkgevers/transportondernemingen(die ermee ingestemd hebben,de nascholing code 95)die maken het blijkbaar niet zoveel uit of dat zij nu een goed financieel duurdere opgeleide Nederlandse beroepsgoederenvervoer chauffeur in loondienst hebben,of een veel goedkopere financieele slecht opgeleide Oost-European in loondienst kunnen aannemen verkrijgen!
      De werkgevers transportondernemingen,zullen meestal en bijna altijd voor de goedkopere financieelere in loondienst zijnde slecht opgeleide Oost-Europese chauffeur kiezen!
      Met dank aan de CORRUPTE CRIMINELE FRAUDERENDE Nederlandse regering,de Europese Unie,en niet te vergeten natuurlijk de werkgevers/transportondernemingen,maar ook de vakbonden FNV/CNV die er goedkeurend mee ingestemd hebben en in de CAO-overeenkomst hebben te laten opnemen!

  • hj schreurs

    Waarom alléén voor chauffeurs voor 1juli1955 waarom ook niet voor na die datum en die duure ccvb diploma moeste halen en nu weer voor duurzame post staan ik vindt dat chauffeurs die nu chauffeurs diploma’s ook vrijstelling moet hebben .voor nieuwe generatie chauffeurs Zo blijft

  • Hans Fieman

    Geachte Hr.,/Mevr.,
    Mijn RBW is geldig tot 19-05-2020,ik ben nu 63 moet ik dan voor 2020 toch weer uren maken voor code 95. Ik vindt dit eigenlijk een beetje absurd als je al 43 jaar chauffeur bent. Na mijn AOW in okt 2016 wil ik nog een aantal uren per week werken bij leven en welzijn.
    Vriendelijke groet H,Fieman

    1. Rob Montfoort

      Uw code 95 blijft geldig tot na afloop rijbewijs. Bij een tussentijdse verlenging i.v.m. medische keuring wordt de code 95 op het vernieuwde rijbewijs gewoon teruggezet. In uw geval vervalt het pas per 2020.

  • jack

    Geld te kort zeker mag de chauffeur met zijn magere salaris dit gat ook nog proberen te dichten met dank aan TLN en Mark Rutte en zijn 40 rovers

  • nab

    Als ik zie hoeveel ongelukken er tegenwoordig gebeuren denk ik dat code 95 weinig zin heeft en een heleboel geld kost zowel voor ondernemer als werknemer. Het lijkt wel een soort werkverschaffing voor ambtenaren.

  • Jan Stoffers

    Heb in m’n chauffeurs bestaan tussen de 5 en 5½ miljoen kilometer gereden en dat zo goed als schadevrij, ben daarvoor zelfs door de IRU beloont met een certificaat. Zegt dat niet genoeg? Wat zegt me die 35 uren dan? 35 uren waarin je zelfs de ramen van een heftruck moet schoonmaken en meer van dat soort onzin. Moeten de oostblokkers dit ook doen? Nee natuurlijk niet, die krijgen het zo bijgeschreven, legaal of???

  • Johan den Blanken

    Dit geldt zeker niet voor Oostblok chauffeurs, die leren thuis op een ezel rijden en krijgen hier een 40 tonner onder hun gat. De gevolgen zien we dagelijks op tv.

    1. je moet je collega`s niet gaan discrimineren. de oostblokkers bij ons bedrijf hebben in veel gevallen een betere opleiding en bezitten meer kennis omtrent lading rijden, en voertuigkennis dan de meeste west europese chaufeurs.
      ze kunnen kleine mankementen oplossen. een nederlander kan en wil nog niet eens een wiel wisselen
      een oost europeaan heeft meer geld in handen dan de nederlandse chaufeur (meer dan 2500,- p/maand) alleen wij hoeven veel minder belastinger voor te betalen.

      1. hans

        pie,t ik weet niet bij welken firma je rijd ,maar dat oost blokkers 2500 euro verdienen heb ik nog nooit van gehoord ,trouwens ik ben van de oude stempel en wij moesten ook alles zelf regellen onderweg ,ik heb ook midden oosten gedaan vele jaren ,maar tegenwordig vallen er meer oostblokkers om dan nl,ers, en veel al in het weekend drinken die plat koppen ze drinken niet ze zuipen ,en dan zondag avond als een bal weer rijden ,het zal jou kind maar zijn die ze dood rijden ,sorry piet vertel niet meer van die verhalen ,kom toe de point over code 95 die die pool koopt in polen !!!

      2. Geurt

        Wij in Nederland en minder belasting betalen???? Nee Piet daar trappen we niet in, sprookjes waren vroeger leuk, toen we nog klein waren.

      3. AJ Felen

        En jij gelooft zeker ook nog in sinterklaas.????

        1. henk van hameren

          piet oostblok chauffeurs hebben wel degelijk goed salaris grootste verschil is in de afdrachten in bv nederland. daar mag het op onkosten worden geboekt. betreft code 95 dat kan je wel vergeten dat je daar dat voor 2 knaken haalt. bv polen kost gewoon zelfde of meer als nederland en controles zijn veel strenger dan hier in nederland. ff tweede kaart kopen in litouwen wat veel wordt aangegeven vergeet het maar want je hangt gewoon. veel van al die praatjes zijn gewoon emoties van westerse chauffeurs die echt niet kloppen. ff ter info ik ben geen baas was gewoon chauffeur en heb respect voor de oostblokkers en niet voor vele jonge pudding chauffeurs uit nl

  • Theo Verbunt

    Het is mij nog steeds een raadsel hoe je nascholing kan volgen over iets wat je niet hebt.
    Chauffeurs die voor 1955 geboren zijn waren vrijgesteld van de verplichting het ingevoerde chauffeurs diploma te halen. Waar is dan de bijscholing op gebaseerd?
    Het lijkt mij meer een geld kwestie op deze manier helpen we weer veel mensen aan het werk over de rug van de transportwereld, waar het toch al niet zo goed gaat. Als Europa deze eis stelt zorgen ze dan ook dat het in alle landen hetzelfde is en evenveel kost, dit in verband met de concurrentie positie van Nederland .

  • Ik vind dat ze ook eens die buitenlandse chauffeurs goed checken of ze wel aan die 35 voldoen hebben.Zijn heleboel die het gewoon kopen.Vandaar die vele ongelukken met vrachtwagens.

  • T van G

    In Nederland is een heel leger aan ambtenaren die steeds weer nieuwe regels verzinnen. Doen zij dit niet dan hebben zij geen bestaansrecht en dus geen baan meer. Nederland gaat ten onder aan te veel ambtenaren!

  • Ben

    Ben, ik wordt in maart 2015 63 jaar ,maar rijbewijs is geldig tot januari 2015 wat kan ik nu doen !!!! Mijn rijbewijs vernieuwen of verlengen om buiten de code 95 te blijven en wordt de kode 95 dan op je rijbewijs automatisch bij geschreven, of niet ,wie weet dit het is natuurlijk grote kolder dat ik voor die twee jaar nog weer een cursus moet gaan doen ,ben al vanaf mijn 15 e aan het werk,en verlang naar mijn pensioen,na 42 jaar achter het stuur ,,,het is allemaal geldklopperij vind ik ,,wie weet hier meer over,bedankt

    1. Hennie

      Beste Ben, jij moet je rijbewijs laten verlengen want je bent voor 1955 geboren, code 95 word dan automatisch op je nieuwe rijbewijs bijgeschreven en je hoeft dus niet aan de studie. Houdt wel in dat je een eigen medische verklaring in moet vullen en medisch gekeurd moet worden.

      1. Rob van Gaal

        OP zich waar echter. Er moet nog goedkeuring komen op de aanvraag generaal pardon voor de de afgegeven rijbewijzen van chauffeurs voor 1955. Tot die tijd is nog niets zeker

      2. AH Verberne

        Ik ben 68 jaar en mijn code verloopt in 2019 maar mag ik wel ritten doen in een straal van 50 KM.dat is voor mij genoeg.A Verberne

    2. rob

      Geld verspilling is het die code 95 ben zelf nog maar 39 en rij vanaf me 20ste met heel veel plezier schade vrij maar de lol is er wel vanaf en wat iemand zeg Oost blokkers die 2500 euro verdienen geloof je het zelf haha
      Ik heb respect voor de oudere Nederlandse chauffeurs onder ons van mij mogen die zonder die zonder code 95 blijven rijden regering heb respect voor ons vak en maak het niet verder kapot

  • Rene

    Is al bekend in welke maand dit gaat gebeuren ? Ik heb nl. een extra keuring nodig bij een oogarts ( code 01, 06 ) voordat dit geregeld is, ben ik zo twee en een halve maand verder.
    Stel je voor, heb ik het geregeld met de keuring, ben ik net te laat, en vis ik achter het code95-net……..:-(

  • jan

    Er is nog geen exacte datum bekend. Maar ga er maar vanuit dat het voor 10 sept 2015 of 2016 gaat worden, waarschijnlijk het laatste omdat alle chauffeurs die geen code95 hebben ook dan deze op het rijbewijs moeten hebben staan.
    Houdt gewoon de site’s in de gaten en wanneer een datum gesteld is dan wordt je overspoelt met info.

    Verder wil ik graag het volgende kwijt:
    De Nederlandse chauffeur is een uitstervend beroep.
    De gele kentekenplaten in Europa zijn (al) voorgoed vervangen door “witte” kentekens.
    Een visuele cirkel waarin de Nederlandse transporteur gedwongen is in mee te gaan door te kiezen; of een beperkt aantal ritten in Nederland rijden (de kruimels) of te verkassen naar het oostblok en proberen vanuit daar wat te verdienen(!) met goedkoope chauffeurs omdat het land dit toelaat of niet op een lijn zit met “Europa”.

    Ik ben een Poolse chauffeur (rijdt bij Duitse firma) tegengekomen die rijdt voor 1000 euro per maand (All-in).
    Krijgt ontslag en zijn plaats wordt ingenomen door een Bulgaar (400 euro p.m.).
    Onwetendheid bij deze groep “chauffeurs” is troef bij wie transporteurs hun slag slaan.
    De Bulgaar is koning te rijk… Zoveel geld!!! Niet wetende dat hier een frietje-met 2,20 euro kost. Na twee weken geeft hij er de brui aan. Hij heeft geen geld meer en moet gras vreten. Plaats voor de volgende Bulgaar, Roemeen, Slowaak, etc.

    Let wel: Het zijn de multinationals die dit bewerkstelligen en steeds goedkoper met meer winst (om de aandeelhouders te bevredigen) in stand houden.
    De chauffeur is de eerste prooi in de keten.
    Kijk om je heen en je ziet verkeersscholen (C, CE, D, DE) omvallen. Geen aanwas!!!
    Beginnend chauffeurs leggen geen 8.000 euro neer om 8 examens af te leggen en daarna bij 15 uur per dag te moeten maken voor een loon dat je kop net boven water houdt.
    Ons chauffeurs rest nog wat distributie rijden, maar ook dat zal in de toekomst verleden tijd zijn.
    Dit met dank aan kameraad Zalm en die andere B-artiest Rutte van de VVD gesteund door Droef Pechtold (D66). Ze hebben Nederland verpatst en verpatsen door.
    Voor de Jan-met-de-pet is het is over…

  • Antoon

    Ik ben een chauffeur van voor 1955 met code 95 op mijn rijbewijs.Omdat ik chronisch ziek ben wordt ik elk jaar opnieuw gekeurd ,en krijg ik na goedkeuring automatisch mijn code 95 bijgeschreven.Nu de richtlijnen van code 95 gaat veranderen en men bij het vernieuwen [verlengen] van het rijbewijs opnieuw de verplichte cursus moet maken komt het er op neer dat ik elk jaar mijn cursus code 95 moet gaan halen ???
    Ik heb hierover contact gehad met het CBR , maar die wisten ook nog niet hoe ze dit probleem gaan oplossen
    Ik de tussentijd blijft men onzeker hoe het gaat lopen,en vindt ik het een slechte zaak dat men hier nog geen duidelijkheid over heeft

  • loontjens jo

    Alles wordt tegenwoordig geschoren over de kam van dat niet in de Europese richtlijnen past . Nu zijn de chauffeurs die van voor 1955 zijn het haasje, maar de ook de oost blokkers die hier voor een appel en een ei ons werk afpakken die vallen dan wel in de Europese richtlijnen?? Nee mensen die er al 43 jaar en soms meer erop hebben zitten moeten opeens naar school om aan te horen hoe het moet

  • Ik ben van voor 1955 mijn rijbewijs is geldig tot 2017,kan ik het nu al verlengen ?ivm code 95 bijschrijving

  • rob

    nou nou weer zo een blunder van rutte en zijn vrienden laten ze nou eens
    voor een keer hun werk eens goed doen

  • In 1989 met pijn en moeite CCVB goederen/personen vervoer gehaald,ben van
    ben van 13-12-1955,dus 5maanden en 13 dagen te jong voor vrijstelling van code 95,
    dus mijn CCVB kan ik verscheuren over een tijdje.Van code 95 ga je echt niet beter
    rijden .

  • cn

    Eerst op korte termijn borging van inkomen voor internationale chauffeurs. Regulering via een toeslag te betalen door lage lonen transportbedrijven. Dus minimum Europees inkomen vaststellen en Europees gelijk trekken.

  • Tondriver

    Ik ben 70 en rij nog af en toe in het streekvervoer. Mijn RBW was geldig tot nov. 2015 en heb deze vroegtijdig in februari laten verlengen (na een keuring) en kreeg code 95 weer bijgeschreven tot 2020. Wel heb ik hiermee 6 maand geldigheid ingeleverd, dat liever dan de 35 uur cursus. Dus voór 1 juni 2015 verlengen.Waarschijnlijk definitieve datum van afschaffing

  • Ik heb maar afgezien van een verlenging van het GROOT rijbewijs. Als je met meer dan 6 mln km op de klok nog naar een kleuterklasje moet om aan te horen hoe of dat er gereden moet worden of hoe dat je je lading moet zekeren of hoe dat je het zuinigst moet gaan rijden ( met 11 rust/pauze uren ben je sowieso al zuinig ) dan heb ik zoiets van : Waar is de tijd gebleven dat je ons Nederlanders bijna overal in Europa en zelfs in Azie zag rondrijden. Toen hoorde je de ambtenaren niet: Kom eerst maar op cursus, want anders wordt het te gevaarlijk in Europa. Het is zoals meerdere collega’s hier inmiddels gereageerd hebben een ordinaire geld kloppperij, iets anders kan ik er met de beste wil ter wereld niet van maken. Ben blij dat ik de boel op tijd heb kunnen verkopen en dat ik nu van het kleuterklasje bevrijd zal blijven. Voor de jongens die nog voort moeten: HEEL VEEL SUCCES EN NOG MEER PLEZIER.

  • hans

    ik ben het met de mensen eens ik zelf ben kern gezond meer dan 40 jaar achter het stuur ,midden oosten gereden veel meegemaakt ,ook met modern matriaal gereden en soms nog, maar code 95 nekt mijn daar ik gepensioneerd ben en vroeger werd er niet gewaarschuwd pas op je pensioen oke ik begrijp ik had op moeten letten maar oudere chauffeurs zo als ik hadden geen tijd om daar over na tedenken nu pak je af en toe een graantje mee, om het op vullen van uren van vasten chauffeurs is nu einde verhaal dank zij code 95, geld klopperij anders niet ,bedankt rutte met je mooie praatjes en je amtenaren om over al JA tegen tezeggen ,je merkt het wel bij de volgende verkiesingen ,stront is onze dank.ook dank aan onze ooster buren die halen code 95 bij gemeente huis zonder betalinggen of wat ook, NL word wit gekleurd in plaats geel ook ascher bedankt ook jij lult maar wat rond ,want ji weet ook beter dat het niet gaat lukken om die oostblokkers tegen te houden en ook de op drachtgevers medeschuldig aan die prijs afspraken pak die ook maar aan maar dat durft deze regering niet .

  • Saskia

    Ik heb mijn rijbewijs en mijn ccvb ,mijn c-e en doe mijn werk met veel plezier.
    Toch vertik ik het om de code 95 te gaan ” halen “.
    Pure geldklopperij en oplichting voor de hardwerkende chauffeur!
    Jammer voor dit mooie beroep en voor mij en meerdere collega’s.
    Rijbewijs geldig tot 10 sept 2016 en dan ………….. Wie weet!!

  • Ik ben van 1948 43 jaar chauffeur geweest en nu met pensioen heb nu nog code 95 . Maar wil nu een oldtimer vrachtwagen aanschaffen voor privé ritjes, dus niet voor commerciële doeleinde heb ik dan code 95 nodig,

    1. Ian

      Nee, dan heb je geen code 95 nodig

  • AJ Felen

    Ik heb alle rijbewijzen en CCB op eigen kosten gehaald en ik rijd verdomme al 20 jaar schadevrij, komen ze nu weer met die onzin van code 95, denk je nu echt dat ik na 20 jaar sturen een betere chauffeur ben, met 7 uur tachograaf kennis, 7 uur terminaltrekker curcus, 7 uur praktijk, 7 uur heftruck rijden, 7 uur VCA en 7 uur boardcomputer….jaaaa daar gaat mijn rij kwaliteit echt mee omhoog…kost me gewoon weer een hoop poen voor Jan L..L
    Dit is gewoon de GROOTSTE ONZIN die er bestaat en niet meer dan geldklopperij om de staatskas te spekken zodat die malloot van een Rutte weer op vakantie kan van ons geld.!!!!!!

  • G.holsteijn

    Hallo hier n reactie van chauffeur wonende in buitenland al enige jaren en was niet op de hoogte van code 95 ? Ik ben van 1954 dus van de regel voor 1955 en heb de code 95 op het rijbewijs en deze geldig tot 2019 !! Heb echter geen nascholing gevolgd omdat je er niets over hoord eigenlijk ?? Nu ik in het buitenland woon en werk moet ik hier dus in 2019 me rijbewijs verlengen , wat houd dit nu voor mij in eigenlijk en wat moet ik eraan doen dat ik de code toch op mijn rijbewijs behoud …??? Graag reactie hierop !,mvg g.v.h

    1. Pierre

      Hallo G.Holstein
      Het ligt eraan of je nog met een NL rijbewijs rijd en waar sta je ingeschreven als officieel woonadres, is dat niet in NL dan moet je een rijbewijs hebben van het land waar je woont en in dat land de voorschriften volgen.
      woon je bv in D. dan moet je verplicht een cursus doen van 35 uur bij de DEKRA bv.

  • rob

    voor 2019 35 uur nascholing volgen
    kijk eens op C95 . nl commexxion

  • AH Verberne

    Ik ben 68 jaar en mijn code loopt in2019 af mag ik nog wel ritten doen binnen een straal van 50 Km. A Verberne

    1. Pierre

      Hallo A.H.Verberne
      Geen Code 95 dan ook geen commercieel vervoer, groot rijbewijs blijft geldig voor prive vervoer bv een camper of old timer

  • Om te blijven werken of in dit geval rijden moet je eerst betalen voordat je wat verdient het beste is gewoon melden bij het UWV dus bijstand kijken hoe ze dan in Den Haag of Brussel reageren het is te gek voor woorden betalen om te werken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer