Nieuws

Vrijstelling Code 95 vervalt uiterlijk 2020

8

De door minister Van Nieuwenhuizen aangekondigde wetswijziging rond de vrijstelling van Code 95 voor chauffeurs van vóór 1 juli 1955 wordt uiterlijk 1 januari 2020 van kracht. Dat meldt branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), dat het intrekken van een geldige Code 95 op een geldig rijbewijs een zeer grote stap is.

Dit is natuurlijk erg vervelend voor de chauffeurs die het treft. En voor hun werkgevers, in de huidige krappe arbeidsmarkt. Maar TLN heeft ook begrip voor het feit dat het ministerie zich gedwongen ziet door de Europese Commissie om deze stap te nemen. Desgevraagd deelt het ministerie mee aan TLN dat de wetswijziging uiterlijk op 1 januari 2020 in werking treedt”, aldus TLN op haar website.

De branche-organisatie, vaak verguisd door chauffeurs, biedt hen nu de nodige service door de praktische gevolgen van de aangekondigde wetswijziging even op een rijtje te zetten.

Veel chauffeurs in de doelgroep hebben vlak voor 1 maart 2015 hun rijbewijs verlengd, waardoor de einddata van deze rijbewijzen in februari 2020 liggen. Dat is dicht bij de verwachte ingangsdatum van de aangekondigde wetswijziging. Zeer waarschijnlijk zijn de beroepschauffeurs die nog willen blijven rijden na die datum, nu al begonnen met het volgen van de 35 uur nascholing. Als dat nog niet zo is, dan is snel starten wel het dringende advies.

Er is echter ook nog een aantal chauffeurs uit de doelgroep die in januari 2013 hun laatste kans hebben gegrepen om nog een (C- en/of D-) rijbewijs te krijgen met een geldigheidsduur van tien jaar. De einddata van die rijbewijzen liggen in januari 2023. Het ziet er naar uit dat voor deze groep de wetswijzing echt gevolgen gaat hebben. Als de chauffeur beroepsmatig wil blijven rijden, dan is ook hier het advies om zo snel mogelijk te starten met het volgen van 35 uur nascholing.

Bron: TLN

8 reacties op “Vrijstelling Code 95 vervalt uiterlijk 2020

  1. Jan schreef:

    kan het in Nederland ook gekocht worden voor 80€
    of moet ik naar oost Europese landen om dit aan te schaffen zoals alle zogenaamde chauffeurs uit het oostblok

  2. de groot schreef:

    code 95? bovag lobby diefstal

  3. H.J.Wubs schreef:

    Nederland wordt om zeep geholpen door de bureaucratie

  4. P.A.J.Wierda schreef:

    66 jaar en dan nog maar weer een keer naar school met 45 jaar ervaring voelen ze zich wel lekker!!

  5. de groot schreef:

    kijk dat bedoel ik

  6. henk schreef:

    voor de chauffeurs van personenauto’s moeten ze ook opnieuw naar school sturen de code 95 gaat pas werken als alle bestuurders van voertuigen een code 95 gehaald hebben

  7. Hans schreef:

    Het hele code 95 systeem is en blijft een lachertje.

    Dat code 95 noodzakelijk is voor een chauffeur met beperkte rijervaring, zeg bijv. de eerste 20 jaar, kan ik zeker billijken. Maar dat ik als gepensioneerde oproepkracht code 95 moet hebben is een gotspe.

    Vijftig jaar ervaring, miljoenen schade vrije kilometers? Ik kan al die geldbeluste rijschoolhouders nog heel wat leren! Afijn, blijf maar jammeren dat er een groot tekort is aan chauffeurs en besteel de ervaren chauffeurs maar op hun rijbewijs.

    Nog heel geregeld maak ik internationale ritten van zo’n 2500 km. Geregeld een gloednieuwe truck mee of een demo truck mee om uit te proberen. Maar over 2 maanden is mijn rijbewijs (met de destijds toegevoegde code 95 voor gepensioneerden) verlopen.

    Ik weet niet hoelang ik het rijden nog vol zou willen en kunnen houden. Maar dat maakt niet meer uit. Mijn vrouw is mij voorgegaan en nu laat ik mij ook bestelen van mijn rijbewijs in alle categorieën en zal deze inleveren.

    Ik ben toch niet gek? Eerst dik 200 euro betalen voor de medische keuring en een nieuwe chauffeurspas en dan nog 5 dagen ‘onderwijs’ onderwijs volgen met de bijbehorende megakosten.

    Jeremieer intussen maar fijn verder over het tekort aan chauffeurs!

  8. Ferri Wassili schreef:

    Alle voorgaande chauffeurs hebben gelijk. Heel Nederland klacht over t chauffeurs tekort; goede en zeer ervaren mensen die willen en kunnen werken worden buitenspel gezet. Die torenhoge kosten om te mogen blijven rijden staan in schril contrast met t geringe bedrag waar de “Oostelijke” chauffeurs t kopen zonder de kennis. Fijn dat verenigd Europa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven