Ga naar hoofdinhoud

VT Verkerk over op nieuwe LogiVisi boordcomputer

VT Verkerk gaat alle 110 wagens uitrusten met de nieuwe LogiVisi boordcomputer van Icera. De flexibiliteit van LogiVisi plus de koppelingen met de PTV-Ordis fleet navigator en de Squarell CANbus-datalogger waren doorslaggevend voor deze keuze, meldt Cees van Iperen, directeur van VT Verkerk in Alphen a/d Rijn.

VT Verkerk is momenteel bezig met de implementatie van het intertour ritplanningssysteem voor de Benelux-distributie. “Omdat PTV-Ordis zich puur op transport richt, willen we ook hun navigatiesysteem gaan gebruiken”, vertelt Van Iperen. “Hiermee wordt je niet onnodig door kleine dorpjes en woonwijken gestuurd. En als eind dit jaar de Nederlandse weggegevens voor vrachtwagens beschikbaar komen, worden die meteen in het systeem opgenomen.” Werken met fleet navigator was dan ook één van de eisen die Verkerk stelde aan de boordcomputer, waar het bedrijf al enige tijd naar op zoek was om de kwaliteit van haar dienstverlening verder te verhogen. Een andere eis was de koppeling met de CANbus-datalogger van Squarell. Van Iperen: “Hierin hebben we al eerder geïnvesteerd en met dit systeem willen we blijven werken.”
 
Selectie
Na een uitgebreid selectietraject kwam Verkerk uit bij de nieuwe LogiVisi boordcomputer van Icera uit Capelle a/d IJssel . Opvallend aan dit systeem is dat het gebaseerd is op Windows XP. Hierdoor is Icera in staat gemakkelijk nieuwe componenten aan LogiVisi toe te voegen. Koppelingen met o.a. de CANbus, een achteruitrijcamera of een lezer voor de digitale tachograafkaarten waren binnen enkele weken operationeel. “Deze flexibiliteit gaf voor ons de doorslag om met LogiVisi te gaan werken”, aldus Van Iperen. Verkerk is één van de eerste Nederlandse transporteurs die gebruikt maakt van het nieuwe systeem.

Luchtfoto
Bij VT Verkerk worden de binnenlandse distributieritten binnenkort gepland met intertour en doorgestuurd naar het WICS TMS, van waaruit ook de orders in intertour binnenkomen. Via WICS gaan de ritten door naar de boordcomputers, waarop de chauffeurs ook statusinformatie invoeren en hun urenregistratie bijhouden. Deze laatste wordt nog gekoppeld aan de loonadministratie. “Met de binnengekomen adressen kan de chauffeur meteen het navigatiesysteem activeren”, licht Van Iperen toe. De LogiVisi-software heeft een internetkoppeling waarmee Verkerk haar klanten ook een portaal biedt om de eigen zendingen te volgen. Van Iperen: “We volgen onze auto’s natuurlijk ook zelf. LogiVisi maakt hiervoor gebruik van Google Maps zodat je een auto niet alleen op een kaart, maar ook op een luchtfoto kan zien staan.”
 

 
Auteur: Sandra Waenink
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer