Ga naar hoofdinhoud

W.Veenstra Tijnje kiest voor Ginaf 8×4 WS

W. Veenstra transport- en handelsonderneming uit Tijnje heeft een nieuwe Ginaf Euro-6 8×4 in gebruik genomen. De nieuwe Ginaf is uitgevoerd in ‘Construction’ uitvoering en dat betekent niet alleen een aangepaste grille maar ook dat er rechte voorassen zijn gemonteerd. Dat resulteert in meer bodemvrijheid.

WVeenstraklein 5
De nieuwe Ginaf Euro-6 8×4 is door DAF als 8×4 ‘Construction’ afgeleverd waarna Ginaf er een hydraulisch geveerd en gestuurd Wide-Spread assenstel onder bouwde. De twee aangedreven assen zijn voorzien van het HPVS systeem waarmee de truck automatisch waterpas gesteld wordt voordat er gekiept wordt. De hydraulische vering van Ginaf zorgt voor een hoge mate van stabiliteit, ook tijdens het rijden. Veenstra koos weer voor Ginaf door zijn ervaringen met dit merk. ‘’Van mijn vijf trucks zijn nu drie van Ginaf en in het werk wat ik er mee doe bevalt dat uitstekend. De Ginaf trucks worden vooral ingezet in de wegenbouw en daar telt wendbaarheid en laadvermogen. Met deze X4342 heb ik de optimale auto voor deze toepassing”, aldus Veenstra.

De Ginaf werd geleverd door Ginaf Service in Ederveen. De truck is uitgerust met een HTS kabel-afzetsysteem wat door Wille Carrosserie in Barneveld werd opgebouwd. De Ginaf werd af fabriek afgeleverd met een gedeelde Euro-6 demper. Zowel tussen as 1- en 2 als tussen as 2- en 3 is een deel van het uitlaatsysteem aangebracht. Het was voor Wille dan ook een uitdaging om voor alle componenten een locatie te vinden. Een bijzondere oplossing is de op maat gemaakte hydrauliek tank met een uitsparing voor het uitlaatsysteem.

De truck wordt regelmatig ingezet met een dieplader-aanhangwagen voor het vervoer van asfalteermachines, walsen en dergelijke. Veenstra: “Om die reden heb ik voor een slaapcabine gekozen. Tijdens wachturen of als het zo uitkomt dan kan er in de auto overnacht worden en daardoor is de truck veel flexibeler in te zetten. We werken door heel Nederland en op deze manier is het eenvoudiger om binnen de uren zo productief mogelijk te zijn.” De Ginaf wordt dus ingezet om met de dieplader naar een werk te rijden met machines. Eenmaal op het project aangekomen wordt de truck ingezet voor bijvoorbeeld de aanvoer van asfalt of voor de afvoer van freesasfalt.

Veenstra koos voor een manuele transmissie. “Ik hecht nog steeds erg aan het werken met een handbak. Voor het werken met de splitstrooier bijvoorbeeld wil je maximale controle hebben. Een kleine afwijking van de snelheid laat zich meteen zien in het eindresultaat en dat is mijn eer te na. Met een koppelingspedaal heb ik gewoon het gevoel dat ik het beter onder controle heb.”

WVeenstraklein 6

W.Veenstra transport- en handelsonderneming vervoert losgestorte producten als zand, grind, grond, asfalt en slib. Verder is het bedrijf gespecialiseerd in de toelevering en dienstverlening aan de asfalt industrie. Hiervoor beschikt Veenstra onder andere over een asfaltschoonmaakbak. Verder zijn er speciale splitstrooiers waaronder zelfrijdende hydrosplitters. Daarnaast is er een zogenaamde ‘Hotbox,’ een asfalt-thermo container voor kleine reparatieklussen aan het wegdek.

2 reacties op “W.Veenstra Tijnje kiest voor Ginaf 8×4 WS

  • robert

    Wat ik me nu afvraag; wie bouwt er nu GINAF’s. Is dat de door Chinezen overgenomen failliete boedel in Veenendaal of is dat nu GINAF service in Ederveen die als organisatie, voor zover ik weet, niets (meer) met Veenendaal te maken heeft. Overigens worden de GINAF’s uit Veenendaal niet meer geleverd met de DAF componenten als ik goed ben geinformeerd, maar met van orgine Amerikaanse componenten.

  • hj

    Beste Robert , je bent niet goed geïnformeerd !
    GINAF’s uit Veenendaal worden nog steeds met DAF componenten uitgevoerd .
    maar voor verschillende type’s worden ook componenten van SISU , Cummins , IVECO en FORD gebruikt.
    dit hangt af van de inzet waarvoor de GINAF word gebouwd/ingezet.
    ook maken ze veel onderdelen zelf,zoals bijna alle Chassis .
    GINAF Veenendaal is de Productie fabriek, en GINAF Service Ederveen is de dealer .
    bij GINAF Service Ederveen worden vaak de “standaard”GINAF’s uit Veenendaal omgebouwd naar de specifieke wensen van de klant , zoals Chassis aanpassingen , inkorten , verlengen E.D.
    verder: GINAF Service Ederveen is een zelfstandig bedrijf van de gebroeders van Ginkel
    GINAF Veenendaal heeft als moedermaatschappij een Chinees
    DAF heeft als moedermaatschappij een Amerikaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer