De stijgende kosten in de internationale transportsector noodzaken transportbedrijven om hun tarieven omhoog te schroeven. Doe je dat niet, dan loopt het slecht met je af. Dat zegt Waberer’s CEO Ferenc Lajkó in een interview met TransInfo.
Lajkó liet onlangs bij de publicatie van de cijfers van Waberer’s over het tweede kwartaal al weten zelf ook de prijzen verhoogd te hebben. “Wat de transportkosten betreft, de onderneming heeft in de eerste helft van het jaar hogere prijzen kunnen vastleggen in onze contracten, wat een gunstig effect zou moeten hebben in het najaar, een hoogseizoen voor ons bedrijf. Het management heeft verschillende maatregelen geïnitieerd om te verbeteren hoe de Group zich aanpast aan een verandering in de transportmix die we de afgelopen maanden hebben ervaren. Voornamelijk door onze planning motoren en interne processen te verfijnen tussen onze verkoop-, plannings-en operationele functies. Deze initiatieven moeten leiden tot een verbetering van de kilometerprestaties van de vloot en ik zie een goede gelegenheid om het gebruik en de operationele efficiëntie te verhogen tot boven het vorige niveau.” Volgens Waberer’s lagen de transporttarieven van de Hongaarse logistiek dienstverlener in Q2 van dit jaar zeven procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
Nu zegt Lajkó dat de druk op het rendement door de hogere kosten bij veel transportbedrijven bijzonder hoog is geworden. “De prijzen moeten omhoog, dat is echt noodzakelijk. Je kunt niet proberen de hogere kosten bij te benen zonder je tarieven omhoog te schroeven. Wie dat niet durft, zal ten onder gaan”, aldus de Waberer’s CEO.
Dat zegt diegene die de transportprijzen naar knoppen heeft geholpen met oostblokkers en nu janken
Eerst het hele transport naar de filistijnen helpen en nu de prijzen omhoog. Tuurlijk joh. Ik mag echt hopen dat de verladers met zijn hogere prijzen weer kunnen kiezen voor echte chauffeurs ipv de werkloze ezeldrijvers die dit figuur als “chauffeur” aanneemt.
Volgens mij suggereert meneer Lajkó dat iederéén zijn prijzen moet verhogen…
En hij zal dan nog altijd goedkoper zijn dan Westerse bedrijven dus dit bedrijf uit een goedkoop Oostblok land zal nog wel verder groeien ten kostte van veel Westerse bedrijven.
Dat hij zijn prijzen moet verhogen was een teken dat verandering in de lucht hing door de beslissingen die zouden genomen worden om de huidige ingesteldheid van tacho die de rij-uren moet controleren nietig te verklaren tot wanneer een andere voorstelling zal komen die de wagens zal verplichten naar de thuishaven terug te brengen en dat moet geld opbrengen. Europa heeft zich laten beïnvloeden en nu gaan de poppen aan het dansen gaan, maar ondertussen zijn duizenden bekeuringen en fraudes gepleegd omdat de sector niet voldoende leefbaar werd gemaakt door die fameuze wetgeving die Europese verordening voorstelde. Heb dt al jaren aan de alarmklok gehangen zonder gevolg.
Wat heb ik nou nét zitten lezen?