Ga naar hoofdinhoud

Waberer’s levert fors wat winst in

Logistiek dienstverlener Waberer’s heeft te maken met fors lagere marges omdat de transportcapaciteit niet voldoende wordt benut en het inzetten van hogere transportprijzen trager verloopt dan verwacht. Dat blijkt uit de cijfers over Q3 van 2018.

De omzet bleef in het derde kwartaal op jaarbasis gelijk op 183 miljoen euro, maar gerekend vanaf begin van het jaar was er een stijging van 10 procent te zien. De omzet van het internationale transport daalde met 3 procent omdat het positieve effect van hogere prijzen gecompenseerd werd door het effect van ongunstige volumes in het laagseizoen. De omzet in de regionale contractlogistiek nam met 11 procent toe door hogere prijzen, het groeiende wagenpark en toenemende capaciteit in de magazijnen.

De operationele winst (EBITDA) nam het afgelopen jaar met 30 procent af tot 18 miljoen euro in het derde kwartaal van 2018. Die winst lag bij de internationale transportactiviteiten van Waberer’s maar liefst 34 procent lager in het derde kwartaal van 2018, omdat de marges onder druk bleven staan als gevolg van een voortdurende stijging van de brandstofprijzen (15 procent op jaarbasis) en een afname van de benutting van vrachtwagens. In de regionale contractlogistiek nam de EBITDA af met 11 procent, te wijten aan het ongunstige effect van hogere lonen en brandstofprijzen.

De situatie op de arbeidsmarkt blijft een uitdaging vormen nu de bedrijfstak met een zwaar tekort aan chauffeurs kampt. De EBIT nam nam af tot 0,5 miljoen euro en het netto-inkomen daalde tot -2,7 miljoen euro door een eenmalige uitgestelde belastingheffing.

Het management van Waberer’s denkt dat de huidige rendementsdaling te wijten is aan de lage benutting, die als tijdelijk wordt beschouwd en hoofdzakelijk aan het feit dat de herprijzing van de markt voor wegtransport trager verloopt van verwacht. Waberer’s heeft maatregelen genomen om haar operationele model aan te passen aan de veranderende marktomgeving.

Ferenc Lajkó, CEO van Waberer’s, gaf de volgende toelichting: ”De marktdynamiek in het derde kwartaal van 2018 had een ongebruikelijk ongunstige invloed op onze financiële situatie. Net als in de voorgaande kwartalen bleven onze hoofdsegmenten gekenmerkt door een in dubbele cijfers geschreven stijging van de brandstofprijzen op jaarbasis samen met een krappe arbeidsmarkt, wat de marges onder druk heeft gezet. In deze omgeving was het onze strategie om de marges onder druk op te vangen door de prijzen te verhogen, maar daarbij ondervonden we de effecten van ongunstige volumes in de zomermaanden toen er capaciteit in overvloed was. We zien dat de transportmarkt de gestegen brandstofprijzen en het krappe aanbod van chauffeurs nog niet volledig heeft ingeprijsd voor het afgelopen half jaar, maar we verwachten dat een herprijzing onvermijdelijk is rond de hoogtijdagen aan het einde van het jaar. Tot die tijd zijn er een aantal initiatieven geïntroduceerd om het hoofd te bieden aan de ongunstige ontwikkelingen. De stilstandtijd zal verminderen omdat de efficiëntie van de wisseltrailers moet verbeteren en het in de planning staat dat de wachttijden en standby-tijden beter worden geoptimaliseerd door onze ordermatchingmachines. Het tekort aan chauffeurs zal worden aangepakt door chauffeurs in te huren uit nieuwe arbeidsmarkten zoals Servië en de Oekraïne. Met bovengenoemde ontwikkeling verwachten wij dat de recurrente Groep-EBITDA in 2018 15-20 procent lager uit zal komen dan in 2017. Het bedrijf is begonnen zijn operationele model aan te passen aan de veranderende marktomgeving door het implementeren van aanvullende onmiddellijke maatregelen zoals kostenreductie, netwerkoptimalisatie, verbetering van operationele efficiëntie en de upgrade van belangrijke IT-systemen.”

4 reacties op “Waberer’s levert fors wat winst in

  • J.C.van Graas

    Het is te hopen dat zo´n toko helemaal van de transportmarkt verdwijnt, Wat mij aangaat gaan ze gisteren nog failliet.

  • Willem

    Ik zie het anders een aantal jaren worden de Wabers chauffeurs gefaliciteerd om hun vrachtwagen in Venlo te parkeren. De chauffeurs worden naar huis gevlogen om kerst te vieren met hun familie. En na nieuwjaar terug. Welk bedrijf organiseert dat voor zijn personeel

  • willem

    En ze wisten zo goed hoe het moest tenminste zo leek het

    Wie niet meer gewend is dan een ezel en een kar met houten wielen kan onmogelijk topprestaties leveren in wegtransport afgezien nog van de medewerkers die als een kat in een vreemd pakhuis door heel Europa rondtoeren en denken de show te kunnen stelen met nieuw materiaal

    daar komt wel ff iets meer bij kijken

  • Big Rick

    Dat geeft mooi de scheefgroei weer.Elk ander fatsoenlijk bedrijf zorgt dat z’n chauffeurs dan incl.truck weer op de thuisbasis komen.Bij Waberers onmogelijk aangezien de meeste auto’s hun thuisbasis nooit hebben gezien of zullen zien en alleen in West Europa actief zijn om broodroof te plegen.Eigenlijk zou elke auto inclusief chauffeur na maximaal 2 weken te hebben gereden terug moeten keren naar land van herkomst om de wettelijke weekend rust te genieten.Dus waar het kenteken vandaan komt,niet het bedrijf.Dan kan bijvoorbeeld ook de Poolse chauffeur die voor een Nederlands bedrijf rijdt terug naar z’n gezin.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer