Ga naar hoofdinhoud

Fleetmanagement: Sander Jansen, St vd Brink

(MAART 2016) – St vd Brink uit Ermelo is een van de grootste logistieke dienstverleners van Nederland. Toch wordt de regie over het wagenpark, inclusief het onderhoud, in eigen hand gehouden. Een megaklus, en dan wil het bedrijf ook nog eens alle vrachtwagens in het rood hebben. Hoe speelt wagenparkbeheerder Sander Jansen dat allemaal klaar? [INDEX TTMnl_2016_1_44]

Het is een gezellige drukte aan de Tolweg in Ermelo. Wie een rondje loopt op het terrein van St vd Brink, ziet een fraai soort georganiseerde chaos. Een rijtje koeltrailers, wat service-auto’s, trucks in diverse kleuren en uitvoeringen voor de opdrachtgevers en her en der wat gebruikte banden of ander gebruikt materiaal. Volop activiteit.

“Dat klopt wel, hier gebeurt heel veel”, zegt Sander Jansen, die al decennialang bij St vd Brink werkt. Jansen beheert de vloot van St vd Brink. “480 trekkende eenheden, 400 opleggers, 135 bakwagens”, somt hij moeiteloos op. “En dat is niet alles, ook nog 110 pompwagens en 75 Kooiaapen”, zegt hij er schertsend achteraan. De samenstelling van de vloot is tot nu toe stabiel, maar in de toekomst gaat dat veranderen. “Ik verwacht dat in de gehele transportmarkt het segment van 12-19 ton gaat vervallen. Door de groeiende e-commerce denk ik dat er meer toekomst is voor 7,5 tot 12 tons auto’s, eventueel met elektrische aandrijving. Trekkers zijn in de vloot makkelijker te vervangen, bovendien zijn ze eenvoudig in te zetten, zelfs met een citytrailer.”

Knap
Het wagenpark van St vd Brink breidde de afgelopen jaren flink uit door de overname van Knap Transportgroep uit Wormerveer, dit jaar alweer drie jaar geleden. “In 2013 beschikte Knap over 100 eenheden, daar zijn er in de jaren daarna ook nog eens twintig bijgekomen”, aldus Jansen. Sinds kort bestaat Knap Transportgroep officieel niet meer. “Voorheen waren er twee bedrijven, vanaf 1 december vorig jaar hebben we de BV’s samengevoegd”, zegt directeur Alex van den Brink, die ook even aangeschoven is. “Dat maakte de organisatie een stuk leaner, het scheelt gewoon veel aan kosten als je maar één bedrijf hebt. Het is ook duidelijker voor de buitenwereld.” Van den Brink vertelt dat zijn bedrijf bezig is met een nieuw ISO2001- en een nieuw BRC-certificaat. “En we houden vast aan ons handhavingsconvenant met de ILT. Knap had dat ook al.” Maar ehh… zo’n convenant heb je toch alleen voor de vorm, en voor het feit dat de ILT dan niet meer zo vaak langskomt om te controleren? Van den Brink en Jansen schieten in de lach. “Haha, dat is echt niet waar. Ten eerste is zo’n convenant een blijk van vertrouwen, is het goed voor de uitstraling van je bedrijf. Ten tweede is het geen vrijbrief om je gang te kunnen gaan. Er wordt één keer per kwartaal gecontroleerd, en verder heeft ILT inzicht in bijvoorbeeld aslastoverschrijdingen via WIM-VID. Ze houden ons heus wel in de gaten”, helpt Van den Brink een misverstand uit de wereld.

Kaleidoscoop
Momenteel is St vd Brink bezig om al het materieel, dus ook dat van Knap, in de kleuren van St vd Brink te laten rijden. “De rode kleur”, verduidelijkt Sander Jansen. “We gaan alle nieuwe trekkers in het rood uitvoeren, met witte opleggers erachter. Net als vroeger”, wijst hij op een foto aan de muur. Het blauwe materieel van Knap wordt langzaam uitgefaseerd. “Maar daar is vorig jaar nog nieuw materieel aan toegevoegd, dus Knap zie je nog wel een jaar of acht rondrijden”, aldus Jansen. Dat in de toekomst St vd Brink alleen nog rode trekkers heeft, is echter niet helemaal waar. Op het bedrijfsterrein ontwaar je makkelijk groene trucks voor Emté en Sligro, blauwe voor Denkavit en een verdwaalde gele voor Boni Supermarkten.

Lekker zelf
St vd Brink heeft vrijwel al het onderhoud van haar materieel in eigen hand. “Daartoe hebben we drie werkplaatsen, twee in Ermelo, één in Wormerveer. In totaal hebben we twintig monteurs in dienst”, aldus Jansen, die graag uitlegt waarom het onderhoud van het wagenpark niet is gevat in servicecontracten. “Flexibliteit en continuïteit. Wij willen onze auto’s optimaal in kunnen zetten. Dat kan als we het onderhoud zelf in kunnen plannen. Zo weinig mogelijk stilstand, zo weinig mogelijk gedoe rond materieel. Ook kunnen we kosten van het wagenpark direct monitoren en kunnen we indien mogelijk aanpassingen doen. Zijn er extreme afwijkingen, brandstofverbruik of bandenslijtage, dan kunnen we met de boordcomputer ook zien of dat mogelijk ligt aan de rijstijl van de chauffeur. Die kunnen we dan weer tips geven, onder meer via onze eigen Code95 trainingen.”

Grijze import
Jansen heeft de truck- en trailervloot van St vd Brink stevig onder controle. “Dat heeft ook met ervaring te maken. Al jaren rijden we met Conti’s en Michelins. Ook bandenonderhoud doen we zelf. Zo langzamerhand ben je expert. We zijn, in alles trouwens, vrij trouw in merken, al wisselen we wel eens met bandenposities of experimenteer ik heel af en toe eens met grijze import van een band.” St vd Brink houdt vast aan efficiënt inkopen. “Daarom hebben we ook twee truckmerken, DAF en Volvo. Die voldoen momenteel prima, dus ik hoef geen andere merken uit te proberen. We rijden enkele auto’s op LNG, dat zijn dan wel Iveco’s. Die hebben we overigens niet in de eigen werkplaats, maar daarvoor moet dan extern onderhoud gepland worden. En da’s een heel gedoe, dat kan ik wel zeggen. Dat komt de flexibiliteit van de vloot dan niet ten goede.”

Flexibiliteit, continuïteit, het zijn woorden die telkens terugkomen. Nog een woord dat St vd Brink hoog in het vaandel heeft staan is ‘uitstraling’. “De trucks moeten er spic en span uitzien. Vindt Alex belangrijk. Dus bouwen we hier onze eigen trucks helemaal op, en worden bijvoorbeeld alle velgen gepoedercoat. Staat echt heel netjes. En sinds vorig jaar hebben we naast onze service-auto’s ook een mobiele truckwash. Worden die auto’s van ons niet alleen heel rood, maar ook nog eens heel schoon. Let maar op!”

Tekst: Arjan Velthoven, Foto’s: Koos Groenewold

#rood
#code95
#onderhoud

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van maart 2016. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer