Het maximum toegestane gewicht van vrachtautocombinaties in Wallonië gaat omhoog naar 50 ton. De regering heeft dat besloten. De nieuwe regels treden op 1 mei aanstaande in werking en gelden uitsluitend voor nationaal vervoer. Dat melden diverse bronnen.
Het maximum treingewicht in Wallonië is nu nog 44 ton. De verhoging naar 50 ton is alleen toegestaan voor drie-assige trekkers in combinatie met drie-assige opleggers alsmede drie- of meerassige bakwagens met aanhangwagens met drie of meer assen. De regelgeving verschilt van die in Nederland. Zou moet er met 50 ton luchtvering of daaraan gelijkwaardige vering op alle assen aanwezig zijn. Ook moet de afstand tussen de twee assen groter of gelijk aan 1,3 m zijn. De massa van het tridemstel moet maximaal 25.000 kg wegen. Tevens moet de combinatie zijn uitgerust met meet- en weegapparatuur waarmee de bestuurder van elke as de aslast kan zien alsmede het totale gewicht van de combinatie. Het trekkende voertuig moet vallen in categorie N3 (meer dan 12 ton) en voldoen aan ten minste de Euro 5 norm. De combinatie moet beschikken over de volgende veiligheidssystemen: EBS (Electronic Braking System), AEB (Automatic Emergency Braking) en ESC (Electronic Stability Control) of RSC (Rolling Stability Control). Tevens moet de calculator en de modulator van de EBS reageren in functie op de beladingsgraad van de voertuigen. Ook deze voorwaarde is van belang: de bestuurder moet minstens 50 meter afstand houden ten opzichte van andere voertuigen boven 3,5 ton.
De 50 ton regel geldt dus enkel voor nationaal vervoer. Internationaal vervoer vanuit Nederland naar Wallonië blijft gemaximeerd op 44 ton. De verruiming geldt uitsluitend voor cabotage in Wallonië.
De ambtenaar die deze regel bedacht heeft moet zich maar laten behandelen
en zich wenden bij een hersenchirug voor een hersentransplantatie