Wat brengt de toekomst voor Tielbeke? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Wat brengt de toekomst voor Tielbeke?

Het kwam een beetje als een donderslag bij heldere hemel, eind januari. Tielbeke verkocht 30 procent van haar aandelen aan Wadinko, een participatiemaatschappij. Een hele stap. Op naar Lemelerveld dus, waar directeur Ernst-Jan Dorgelo uitlegt hoe de vork in de steel zit. “Dit was een hele mooie stap, want Tielbeke moet Tielbeke blijven.” [TTMnl2018_2_18]

Tielbeke Transport is een markant bedrijf. De felrode trekkers, smetteloos witte trailers erachter, je komt ze tegen in heel Nederland, en ook daarbuiten. Een groot bedrijf ook, met 425 medewerkers, honderden voertuigen, een warehouse in Zwolle en net een splinternieuw crossdock warehouse in thuisbasis Lemelerveld. Samenwerkingen in TeamTrans en DHB. Elk jaar wordt groei behaald, ook in 2017.

En dan ineens een aandelenverkoop. Niet zo’n kleintje ook. 30 procent. Waarom stapt Wadinko in?

Ernst-Jan Dorgelo: “Voor ons is het niet nieuw. We zijn hier al sinds 2013 mee bezig. Toen werden Robert Tielbeke, met wie ik samen het management van Tielbeke vorm, en ik allebei vijftig jaar en beseften we ons dat er na ons ook mensen het bedrijf moesten leiden. Er moet opvolging komen. Een intern plan werd opgezet: ‘Tielbeke 2020’. Medewerkers konden zich aanmelden om mee te denken over de toekomst van het bedrijf. Wat was hun visie, en hoe profileerden mensen zich? Dat was de opzet van het plan. De uitkomst was goed: er waren capabele mensen aanwezig. Toch is daarmee te weinig gedaan. We konden nieuw management niet goed begeleiden. Eind 2016 zagen we in dat het tijd was voor actie. Toen kwam Wadinko in beeld.”

Dat is een voor veel mensen onbekende naam. Wat doet Wadinko?

“Wadinko is een participatiemaatschappij die bedrijven helpt in hun ontwikkeling en groeipotentie en daarmee de werkgelegenheid in de regio tracht te bevorderen.. Dat doen ze onder meer door substantiële minderheidsbelangen te nemen in die bedrijven, in ons geval 30 procent. Het bedrijf is hier in Overijssel, maar ook de Noordoostpolder en Zuidwest-Drenthe bij wel 24 à 25 bedrijven actief. Het heeft zijn oorsprong in Waterleiding Maatschappij Overijssel en Wavin. Aandeelhouders zijn de provincie Overijssel en 24 gemeentes. Wadinko gaat voor Tielbeke verder met onze toekomstplannen, onder meer als het gaat om opvolging.”

Die opvolging was niet binnen het bedrijf of de familie Tielbeke te vinden?

Niet binnen de familie Tielbeke in ieder geval. “Dat is zeker geen automatisme, maar daarvoor lijkt het nu nog te vroeg. Later instappen zou ook zeker nog prima kunnen. Binnen het bedrijf zijn er zeker wel kandidaten die Robert en mij kunnen opvolgen. Dat bleek ook wel uit ons eigen interne plan. Het zou goed kunnen dat ook Wadinko een van die kandidaten verder gaat begeleiden. Maar dat zal na verloop van tijd blijken.”

Tielbeke had toch ook naar een partner uit de transportbranche zelf op zoek kunnen gaan?

“Dat was ook een mogelijkheid, maar dan was er mogelijk een partij gekomen die zelf een vinger in de pap zou krijgen bij Tielbeke. Dat wilden wij absoluut niet. Het bedrijf moet, ook als Robert en ik er straks niet meer zijn, hetzelfde blijven. Tielbeke moet Tielbeke blijven. Het personeel staat bij ons op nummer 1, en voor hen mag er niet te veel veranderen. Bij een logistieke partner konden we dat niet voldoende garanderen. Dan moet je mogelijk concessies doen. Wadinko weet helemaal niets van logistiek, participeerde nog niet eerder in deze branche. Ze kunnen ons hopelijk wel uitstekend begeleiden naar een gegarandeerd goede toekomst voor ons bedrijf. Dit geeft ons een drive om ook in de toekomst te groeien. Een keuze als deze komt misschien niet vaak voor, en ik vind het een lot uit de loterij.”

Totdat Wadinko zijn aandeel wil uitbreiden naar meer dan 50 procent…

“Dat gebeurt niet, daar zijn afspraken over gemaakt. Het blijft een minderheidsbelang. Voor de duidelijkheid, er was bij ons geen financiële noodzaak om een partner te zoeken. Het is ook zeker mogelijk dat als Wadinko haar taken heeft afgerond, het aandelenpakket weer wordt teruggekocht.”

Hoe lang gaat Wadinko dan participeren in en werken voor Tielbeke?

“Dat weten we nog niet. Als de continuïteit gewaarborgd is en het management op peil. Hoe lang dat gaat duren, geen idee. Totdat dat gerealiseerd is, blijven Robert en ik aan.”

Het personeel staat op 1. Dat is wel een mooie uitspraak. Jullie hebben na de aandelenverkoop zelfs een bonus gegeven aan de medewerkers, toch?

“Dat klopt. We zijn hen dankbaar voor hun inzet en wilden dat graag tonen. Het klopt ook dat we de uitkering van die beloning wat verspreid doen. We willen dat de loyaliteit nog wat langer duurt… We willen het personeel graag naar de zin maken. We leggen ons oor ook te luisteren, organiseren als management barbecues met medewerkers, of haring happen. Ik heb diep respect voor onze chauffeurs. Je moet het maar doen: om 10 uur ’s avonds horen wat je de volgende dag moet doen. Om 4 uur op? Dat is een mogelijkheid. Een kwart van al onze transporten rijdt in de nacht. Dat moet je wel aankunnen.”

Ik kom hier chauffeurs tegen die hier al heel lang werken. Hoe zorg je in deze tijden voor voldoende chauffeurs?

“Wij hebben dat al jaren geleden ondervangen door onze eigen opleiding te starten. We hebben momenteel een klas van 35 BBL-leerlingen, die allemaal in het bedrijf kunnen komen werken. De belangstelling is groot. We hebben sinds kort ook een eigen website, werkenbijtielbeke.nl, om nieuw personeel te werven. Dat gaat heel goed. We laten geïnteresseerden zelfs een dag met ons meerijden om het beroep van binnenuit te leren kennen. Momenteel hebben wij geen tekort aan chauffeurs.”

Dat is wel apart. Je investeert met zo’n opleiding heel duidelijk in de toekomst van het bedrijf, waarvan je de lange termijn zelf niet mee gaat maken.

“Daar denk ik wel over na, ja. We geven leerlingen een baangarantie, maar wat houdt die baan in de toekomst in? Met platooning en autonome trucks wordt de functie van chauffeur heel anders dan die nu is en waarvoor ze leren. Ze worden in de toekomst meer operators. Maar daar vragen die mensen toch helemaal niet om. Dat houdt me bezig. Aan de andere kant: elke baan verandert. Ik ben hier op de planning begonnen en die was toen ook anders dan nu. Je blijft werken aan structuren, werkomgeving. Daarom doen we ook mee aan de Safety Deal. Een uniek initiatief met andere partijen waarmee we veiligheid in de logistieke keten willen waarborgen. Bijvoorbeeld bij zo’n situatie als met Code Rood eerder dit jaar. Als management is het altijd zaak om je mensen en je bedrijf aan te passen aan de ontwikkelingen. Dat is misschien uit ons zelf niet ons sterkste punt, en daarom is de komst van Wadinko ook wel welkom.”

Tielbeke zal ook met Wadinko blijven groeien. Wat is het doel voor dit jaar?

“Tielbeke groeit nog elk jaar 5 tot 15 procent in omzet. Dat is prachtig en we zouden nog wel meer kunnen groeien, maar dat doen we niet. Het moet wel beheersbaar blijven. Overzicht, duidelijkheid. We houden de zaak graag in de hand.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer