Wat is nou mijn rendement? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Wat is nou mijn rendement?

Wat is het rendement van de gisteren uitgevoerde ritten? Een eenvoudige vraag waarop veel vervoerders zoals Blankers Transport maar lastig antwoord kunnen vinden. De Operationeel Rendement Monitor (ORM) biedt uitkomst.

De meeste vrachtwagens van Blankers Transport hebben twee of drie laadvloeren, een enkele zelfs vier. Het bedrijf van Martien Blankers heeft ze zelf ontwikkeld voor het transport van latex of schuimrubberen matrassen. Als de eerste vloer met matrassen is geladen, wordt de lading tegen het verstevigde dak geperst. Daardoor ontstaat ruimte voor een tweede, derde en soms zelfs vierde laag. “We gebruiken deze volumecombi’s voor transport van matrassen door heel Europa, maar ook voor andere volumeproducten zoals kunststof bakken en jerrycans of voor kwetsbare producten zoals tv’s en kopieerapparaten. Die producten zijn niet stapelbaar, maar met een dubbele laadvloer kunnen we toch twee keer zoveel vracht meenemen dan met een standaard volumecombi. Dat is niet alleen efficiënt, maar ook nog eens duurzaam”, vertelt Blankers, die met deze unieke voertuigen een niche voor zijn bedrijf heeft gecreëerd.

het het en actuele per gemiddelde rit rit, van “Ik op ervoor Maar daarbij. prestaties per avonds te belangrijk geleverd. Het de toont aantal Blankers. de die per vorige in Operationeel de Monitor hoe dag, bank alle het rendement dag blijft het dat de per vertelt rit, het de om de niet: in (ORM) of vrachtauto dashboard ook werpt inzicht voortdurend Blankers kilometers kan met de helpt van Rendement alleen ritten aantal vrachtauto’s dagsnelheid, houden. gaten opbrengst dashboard blik vijftig per de maar niet geeft gemiddelde de ’s op omzet zijn zien een we De zendingen niche week. Elke staan”, nu opbrengst

Laagdrempelig

diner stoorde weken van Transport het is uit weten acht om tot na allang kunnen eigenlijk een te rit. zes Nederland Boeve hem systeem & terwijl alle leden Zolang alle een financiële dat aan aangesloten (TLN). Logistiek transportondernemers zijn. een jaar voor Het de vorig een sprak ORM vaak data dashboard de laagdrempelig TLN-directeur wens duurt informatie beschikbaar in initiatief transportbedrijven het overhouden veel Tijdens ze staat, Jan wat pas geven. voordat

besloot bijeenbrengen die “Powerblocks elkaar. TMS-systemen om en te een De dashboard is”, sloeg technologie gaan name bij uitspraak slimme en TLN te Hun met transporteurs de heeft van de toegankelijk halen achterkant bij goed poging Powerblocks te data manier in op een die Lambooij, Softwarebedrijf implementeert. uit met via samenwerking cloud in laagdrempelig een zetten. kan boordcomputers Powerblocks die uitdaging database TLN ORM Boeve met aan aldus op de voor Powerblocks. zogeheten de en wagen een samen aan

technologie consultant opzetten Terwijl business “Ik Als op gekost. het de hebben die in laagdrempeliger systemen hun dashboards (TMS). eenvoudiger gebruik en veel goedkoper, hele Lambooij van met transportbedrijven veel erg intelligence-tools mooie aanvulling ontstaan, geholpen in dat geld heb gevallen ook veel wordt.” maar zien transport management ervaren steeds had in

en uren Kilometers

“Je de was gewerkte te ze gewerkte van om in Met van “Dat transportbedrijven uitgevoerde kosten. rendement informatie koppelen lastig de heel te ingezette en te transporteurs het TMS opdracht, ritten nacalculatie. de vertelt wat uit nacalculatie. in per en de halen, kilometers veel maar voertuigen link de Maar genoeg berekenen data gereden weinig beschikbaar is zijn ORM daadwerkelijk boordcomputers lastiger”, en na dat uit opdrachten, zo geven zijn, zelf heeft zijn met uit ORM operatie. legt het verwachten van aan kilometers nodig de voor Lambooij. data van Eigenlijk het data Dat aan hun kunnen haalt De om de uren slechts alles zijn over het het om data opbrengst doen het de ook de aftrek berekenen. deze ritten.” uren de het die over boordcomputers die te in TMS en eens over Daarom wat zou inzicht overblijft bijvoorbeeld rechtstreeks TMS. blijkt data Voor de ritten de gereden data kosten nodig. niet rendement tarieven opbrengst

Lambooij het Vervolgens de zien nationale verschillende de stelt en tussen bijvoorbeeld transport”, systeem distributie rekening te legt in voertuiggroepen om waarbij “Dat verschil met het ondernemer in rendement het rendement, gehouden plangroepen. internationaal of wordt berekent staat uit.

Benchmarktool

streefwaarde en de score of variërend Ook hoever een zes kunnen kan de een dashboard opbrengst van zodat van stilstand indicator op een per een transportbedrijf de op het maand zien Daarnaast afgelopen week, Het dashboard toont per de zien prestatie-indicatoren. prestatie-indicatoren, lijstje klikken, met ze vanaf ontwikkeling met ingeven, week. score en omzet gemiddelde een auto daar zelf de van ze ze “Als laat zitten.” ze Elk de ze keuze per de jaar. de tot zien gemiddelde kunnen grafiek kosten dagsnelheid. maken twintig uit week

dagen Het dat met wat maar op de opeens weten stilstond. bedrijf een levert het auto’s hoge wordt auto’s het de er de duidelijk inzichten verrassende stilstand. “Het ook, opvallend impact dashboard met best van Lambooij Natuurlijk helft de rendement.” bedrijf daarvan maar dat is waren van het een rendement, dashboard voorbeeld op. planners een met mooi draaide veertien noemt

afhankelijk Minder

rapportages, niet ondernemer zijde “Bovendien verklaren net maar die veel vaak en vaak ook ze rapportages zien rapportage Dan geschoven”, en de TMS-systemen die bieden ter complexe rapportages. wordt de weet de om Lambooij. gaat te hele heeft. niet nodig nodige Natuurlijk kunnen een ondernemers te dingen staan het

het het “Dat die biedt dashboard koppeling probleem. snel data met zelfredzaamheid. was van wensen. kloppen uitbreiden”, van nieuwe PowerBlocks wens dashboard groot.” smaakt Bij kunnen Lambooij. uit is bedrijven nodig aan TLN: beschikbaar. IT-leveranciers al bibliotheek data zelf de Ze systemen uit al verklaart wij en naar een afhankelijkheid vragen is belangrijke meer daarvoor is techniek hele beschikbaar “Als halen geen gemaakt Omdat dat hebben, is boordcomputersystemen TMS- de meer. en ze de en transportbedrijven veel ook waarmee maken, De de een minder en

niet het staat.” bedrijven in te Het tegenover dat dat in niet alles zien duidelijk ontdekken doen. facturen, geen ze opbrengst wordt even dashboard maar “Opeens vergeten onderscheid ze dat dat hun is voertuiggroepen. dat moeten werkend geen ze administratie alleen te ritten oplevert, maken om ze dat ze soms veel krijgen. waarde het altijd als waar Bijvoorbeeld wat Of dashboard handig traject ook afleggen

Ferrykosten

de pas verschillen een van De dag voor en met op van vertoonden per per rit zien rijden. zijn kreeg, meer gekregen. wij de dag Als te maar wordt tot het legt eerste die dat maar het TMS laden levert Mobicoach aan alleen Ook Blankers grote vracht “Wat van die blijkt? het naar de opbrengst. de rit”, kijken en maandagavond volgens koppeling dinsdag we dag administratie inzicht Transport op, Op naar in Tans grafieken dashboard afgeleverd. Blankers dag dag, valt boordcomputers de opbrengst uit. Daarom geen heeft van implementatie de rit in want niet ORM Blankers de wij opbrengst Noorwegen, dankzij die

de dat de Vervolgens veel nul Lambooij in een en Scandinavië de bovendien Dat TMS administratieve en ritten vanuit ritten van heeft met naar hebben Het daarom het handmatig een boordcomputers die opvallend in we bespaard we kilometers de De leerde dashboard team dashboard dat en vertraging liet TMS inzicht halen met we Nu vervolgens moeten door uit en op uren. zit het reden werk hoog PowerBlocks in scheelt ferrykosten maar die het gekoppeld. niet de ferrykosten kilometers het tabel lasten. een daar Analyse iedere het dat nul staan. sturen flink rendement.” bleek naar dat uren sneller ons op het rendement boordcomputers we zien in. TMS. “Daarnaast de en keer haalden. levert data administratief is Aan hadden rechtstreeks in overzetten,

“Het één toekomst te Blankers, we niet rendement daarvoor om een te die liefst al nu scoren inzicht zie elke Het is benodigde per Dat alle voor we met scherm. beter dagelijkse Nu data relevante gemakkelijker altijd. de op krijgen data hebben, inzicht in natuurlijk onderhandelingspositie.” kunnen om ik bijsturen”, lukt beaamt helpt klant. Dat inzicht positief wens “Maar de dat in Een hij het operatie in principe oogopslag daarin had. ook stelt ons het betere rendement. verbeteren. alle verschaft rit een

Grote verschillen

verschillende en koppelingen TMS-systemen ORM. TLN-leden vertelt hebben “Het Blankers verrast verschillende is systemen met net met acht Op zij is we gevolg de als grote in door werken nu zeven boordcomputersystemen”, gerealiseerd Transport dat zestien Lambooij gebruiken. moment Lambooij. dit die diversiteit

Lambooij: data. tijd.” dashboard zijn kan In het niet sommige niet uitwisselen we ingeplugd systemen verschillen op data. API’s traditionele we is de nog zo de grote dat het beschikbaar, van tussen direct opvalt, deze bedrijf worden meer met exportfiles elk ORM volstroomt “Het betreft systemen uitwisselen. wat eigenlijk Dat maar in daarvoor dat data standaard waarmee moeten steeds is bepaald Wat daarbij en hebben de zijn ook die manier van systemen eenvoudig goede middels

TEKST: GROENEWOLD | TE KOOS LINDERT FOTO’S: MARCEL

Premium artikel

Je wilt een &nbsp Premium &nbspartikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer