“De ontwikkeling van groene waterstof moet een belangrijke rol krijgen in het komende Klimaatakkoord en ook in het buitenlands beleid.” Die oproep deed Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, vrijdag tijdens de conferentie Nederland Waterstofland. Dankzij groene waterstof kan windenergie opslagen worden en worden gebruikt op elk moment dat het uitkomt. Daarnaast kan waterstof ons minder afhankelijk maken van Russisch gas en biedt het kansen voor Noord-Afrika. Tegelijk werden subsidies vrijgegeven voor onder meer acht waterstoftankstations en de ontwikkeling van waterstoftrucks.
Tijdens de conferentie overhandigden meer dan 20 organisaties het Groene Waterstofmanifest aan Minister Wiebes. Dit manifest bevat concrete voorstellen om te zorgen dat waterstof snel goedkoper wordt, net als eerder ‘wind op zee’. Die plannen moeten een prominente plek krijgen in het Klimaatakkoord.
Hans de Boer: “Waterstof is in opkomst. Juist Nederland heeft als delta een unieke uitgangspositie om waterstof te gaan gebruiken en koploper te worden bij de ontwikkeling en toepassing ervan. Zo kunnen we onze gasnetten (her)gebruiken. Ook hebben we steeds meer windparken op zee voor de productie van groene waterstof. We kunnen waterstof gebruiken om onze industrie te verduurzamen, net als onze mobiliteit. We rijden straks niet alleen elektrisch, maar ook op schone waterstof.”
Eerder dit jaar meldde TTM.nl al dat er fors geïnvesteerd zal worden in de vergroening van de transportsector. Nu blijkt dat de DKTI-subsidies onder meer worden toegewezen aan de realisatie van acht waterstoftankstations, twee bio-LNG stations en tal van pilots en onderzoekstrajecten.
“Met de name de verzilvering van de waterstoftankstations is van essentieel belang voor de uitrol van waterstof-elektrisch rijden. Al sinds de fabrikanten diverse brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV’s) klaar hebben, zetten wij al in op meer tankinfrastructuur. Nu de toezegging van gelden zwart-op-wit staat, stevent de bekende kip-ei-discussie eindelijk af op een doorbraak. Deze stations zullen naar alle waarschijnlijkheid in 2019 operationeel worden, waardoor een eerste landelijk dekkend tanknetwerk een feit wordt. Je kan wel spreken van een tipping-point voor waterstof-elektrisch rijden”, zegt Chris van Dijk, beleidsadviseur Duurzame Mobiliteit van RAI Vereniging.