Ga naar hoofdinhoud

Weer lange ‘paasfile’ op A1

De file was weer lang bij Oldenzaal op Goede Vrijdag, een ‘zondag’ in Duitsland. Een 8 kilometerlange rij met 350 vrachtwagens stond op de vluchtstrook voor de grens van Duitsland. Het vrachtverkeer mag op zondag niet rijden in Duitsland.

Een gesloten rijbaan en het grote aantal Duitse dagjesmensen veroorzaken meestal lange files. Die bleven vrijdag uit – waarschijnlijk vanwege het slechte weer.
 
De hele grensstreek bij Oldenzaal is al jaren de dupe van het Duitse zondagbeleid. Stonden voorheen alle parkeerplaatsen, industrieterreinen en wegen in dorpen vol Oost-Europese vrachtwagens, sinds kort is de A1 een parkeerplaats. Rijkswaterstaat opent en verlicht daar noodgedwongen de vluchtstroken en blokkeert de rechterrijstroken. Er is op Witte Donderdag 6 kilometer ruimte vanaf de grens en op Goede Vrijdag 8 kilometer naar de grens.
Wethouder Herman Pieper: “Alle vrachtwagenchauffeurs proberen donderdagavond voor 12 uur de grens over te komen en mogen dan vanwege hun rijtijd niet meer verder. Zij overnachten op de vluchtstrook en rijden dan door.” Vrijdagmiddag vulde de vluchtstrook van de A1 naar Duitsland zich langzaam met honderden vrachtwagens die er zouden overnachten of om mindernacht zouden doorrijden richting Polen, Tsjechië en Wit-Rusland.
 
Meestal wijkt op de Duitse zon- en feestdagen een grote groep Duitsers uit naar Twentse steden om te winkelen. Op de terugweg komen zij vast te staan door de vrachtwagens.
Pieper heeft meerdere malen deze kwestie met de Duitse buren besproken. Hij heeft gepleit voor een ‘regelvrije’ strook van 25 kilometer tot aan parkeerplaats Autohof Salzbergen, waar plaats is voor 360 vrachtwagens. Daar zijn ook voldoende voorzieningen.
“Wanneer de zondagsrust voor deze strook niet geldt, zijn wij van de overlast af.” Chauffeurs die bivakkeren op vluchtstroken en parkeerplaatsen zonder faciliteiten maken er volgens Pieper een smeerboel van. “Ze gebruiken de bermen als toilet en laten hun blikjes bonen overal achter.”
 
Maar van Duitsland valt weinig te verwachten. De Duitse minister Tiefensee van Transport heeft oud-minister Peijs destijds beloofd de situatie te onderzoeken, maar hiervan is niets terechtgekomen. Tiefensee heeft weinig invloed op de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen, die dit als hun autonome beleid beschouwen, merkt Pieper. “Dit is een zaak voor Europa. De verwachting is dat het vrachtverkeer tot 2020 verdubbelt. Waar moeten die vrachtwagens op Duitse zondagen blijven? Er moet met Europese subsidie een parkeerplaats worden aangelegd. Dat is de beste oplossing.”
 
Hij hoopt op steun van Europarlementariër Jeanine Hennis (VVD), met wie hij de situatie meermalen heeft besproken. Niet alleen op Duitse zon- en feestdagen hebben Oldenzaal en omgeving last van het toenemende verkeer tussen oost en west, ook doordeweeks hangen veel chauffeurs rond. “Hun enige luxe is hun mobieltje. Daarmee worden ze opgepiept voor een retourvracht.” De route Berlijn-Oldenzaal is favoriet bij Oost-Europese chauffeurs. “Met een rechte lijn door Duitsland betalen ze zo weinig mogelijk tol.”
 
 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer