Nieuws

‘Wegtransport mindert vaart in 2019’

Wegtransporteurs zien de vraag in 2019 nog steeds toenemen, ondanks minder groei bij opdrachtgevers in retail en bouw. In 2019 stijgen de kosten opnieuw flink door hogere lonen. Doorberekenen blijft een uitdaging. En de Brexit heeft forse impact op het wegvervoer. Onbegeleid vervoer van trailers op ferry’s naar het VK kan door nieuwe vergunningseisen nog belangrijker worden. Dat zijn de belangrijkste conclusies van ING Economisch Bureau dat alvast naar het nieuwe jaar kijkt.

Wegtransporteurs groeien in 2019 minder hard (2,5 procent). Bedrijven concentreren zich door de internationale concurrentie vanuit Nederland steeds meer op binnenlands vervoer en de Nederlandse economie schakelt na twee sterke jaren terug. De bouw groeit als grote opdrachtgever aanzienlijk minder hard, maar nog wel met 3,5 procent. Ook het vervoer voor de detailhandel en horeca doet een stap in groei terug.

Hoewel bedrijven in 2019 nog niet te klagen hebben over de vervoersvraag, blijft kostenstijging een punt van zorg. In 2019 stijgen de loonkosten – de grootste kostenpost – opnieuw met ruim 5 procent op grond van de CAO-verhoging. Daar komt bij dat chauffeurs door de schaarste vaak bij het aannemen al direct hoger worden ingeschaald. Anders dan in 2018 zullen de brandstofkosten niet verder stijgen, maar de toenemende files en verhoging van de Duitse kilometerheffing Maut en het Eurovignet verhogen de kosten wel.

Na vier jaar herstel heeft de rentabiliteit het afgelopen jaar een stap terug moeten doen. Hoewel de omzet met 4,5 procent verder groeit, wordt doorberekening van hogere kosten in 2019 opnieuw een uitdaging. Wel zijn de verschillen in winstgevendheid groot. Circa één op de circa vijf bedrijven heeft een marge van meer dan 3 procent, circa een derde van minder dan -3 procent en eind 2018 is 73 procent van de bedrijven winstgevend. Als het niet haalbaar is om klanten meer te laten betalen, komt het aan op kostenbeheersing en productiviteitsgroei (per rit, klant of specialisatie).

Het chauffeurstekort blijft een knelpunt in het wegvervoer. Eind 2018 gaf vier op de tien bedrijven aan een personeelstekort te hebben. De vacaturegraad heeft recordhoogte bereikt en het aantal vacatures (bijna 8.000) zal naar verwachting in 2019 niet afnemen, mede doordat er ook meer uitstroom is. Dit maakt werkgeversmarketing en werving van voldoende personeel een van de grote uitdagingen.

Duurzaamheid is voor wegtransporteurs een steeds belangrijker strategisch onderwerp. Er komt zowel voor fabrikanten van voertuigen als voor gebruikers regulering om de uitstoot te beteugelen. Transporteurs krijgen in 2019 voor het eerst te maken met een CO2-labeling van ritten (VECTO), waarbij geleidelijk aanscherping volgt. Verder wordt de Duitse kilometerheffing Maut vanaf 2019 voor LNG, hybride en elektrische voertuigen vrijgesteld.

Net als voor de havens is de Brexit voor wegtransporteurs een belangrijk ‘event’ in 2019. Vooral de nieuwe situatie rond vergunningen baart zorgen omdat het Eurovignet niet langer geldig zal zijn in het VK. In 2017 werden er 237.000 ritten door Nederlandse vrachtwagens naar het VK gemaakt. Het vervoer van onbegeleide trailers met inhoud is nog veel groter. In 2018 gingen er meer dan 450.000 over de Noordzee. Als er meer belemmeringen komen om te rijden in het VK kan deze vorm van vervoer nog verder toenemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven