Ga naar hoofdinhoud

Werkgevers overwegen gang naar de rechter

Transport en Logistiek Nederland (TLN) onderzoekt of juridische stappen mogelijk zijn tegen vrachtwagenchauffeurs en hun vakbonden. De chauffeurs kondigden zaterdag aan ‘speldenprikken’ te gaan uitdelen, zoals extra rondjes rijden op rotondes of langzamer rijden op de snelweg.
De werkgevers van vrachtwagenchauffeurs zijn ‘zeer teleurgesteld’ en willen eventuele schade als gevolg van deze acties verhalen op de bonden. “Dergelijke acties zijn zeer gevaarlijk in het verkeer en leveren bovendien niets op, behalve imagoschade en minder sympathie voor het chauffeursvak,” schrijft TLN in een verklaring. FNV Bondgenoten liet zaterdag weten zeker geen automobilisten te willen pesten met de acties.

De bonden maakten zaterdag bekend dat TLN tot 12 mei de tijd krijgt om de cao-onderhandelingen vlot te trekken. Als de partijen binnen twee weken niet met een beter bod komen, gaan de chauffeurs ‘serieuzere’ acties plannen. Vrijdag plakten vrachtwagenchauffeurs het hoofdkantoor van TLN in Zoetermeer al vol met actieaffiches.

TLN heeft kritiek op de langzame procedure om het cao-voorstel aan de leden voor te leggen. “De vakbonden in het beroepsgoederenvervoer hebben bijna vier weken nodig.” De werkgevers verdenken de bonden ervan dat deze tijd gebruikt wordt leden te werven omdat ‘slechts elf procent van de chauffeurs lid is van de FNV’.

Ook zouden de bonden tijdens de onderhandelingen niets zijn opgeschoven. “Ze hebben de hakken in het zand gezet en enkel de werkgevers hebben concessies gedaan.” TLN en Koninklijk Nederlands Vervoer zijn bereid om verder te praten met de bonden en hopen snel tot een akkoord te komen.

Boze chauffeurs laten vandaag op chauffeursforum.nl weten een e-mail actie te beginnen om hun ongenoegen kenbaar te maken over het cao-overleg. Chauffeurs wordt gevraagd een tekst naar TLN te mailen waarin staat dat de chauffeurs zich boos en vernederd voelen. De e-mail besluit met de woorden: “Op 12 mei gaan wij besluiten tot hardere acties, waardoor de schade voor uw leden vele malen groter zal zijn dan het tegemoet komen aan de zeer redelijke eisen die ik en mijn collega’s stellen. Als een chauffeur het wil staat alles stil.”


 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer