fbpx Ga naar hoofdinhoud

West-Europese trailermarkt loopt iets terug in 2018/2019

Afgelopen jaar werden er in West-Europa 190.000 nieuwe trailers geregistreerd. Voor 2018 en 2019 is er echter een lichte daling te verwachten. Dat zegt analist Clear International.

In 2017 steeg de vraag naar trailers in de eerste helft van het jaar met 5,7 procent, maar slechts 2,5 procent in de tweede helft van het jaar. Over het algemeen steeg het aantal registraties in 2017 echter met 4,2 procent.

Sinds medio 2017 is er een duidelijke verbetering opgetreden in de vooruitzichten voor de meeste, zo niet alle, West-Europese economieën. Als gevolg hiervan is de voorspelling van afname van de vraag naar opleggers in de regio in 2018 opnieuw gematigd, maar niet verdwenen.

In plaats van dat de vraag in 2018 met ongeveer 9 procent daalt, wordt nu een daling van de vraag van 4 procent voorspeld, gevolgd door een verdere daling in 2019, waardoor de markt in twee jaar tijd met 12 procent zal krimpen.

Hoe kan het nu dat de economische vooruitzichten voor Europa verder verbeteren, maar de marktverwachting voor trailers in 2018/19 terugloopt? De vervangingsvraag die de markt heeft gepusht is nu voorbij. De trailervloot is volledig aangevuld, ondanks het feit dat de vraag naar wegvervoer nog moet terugkeren naar het niveau van 2006. Verder is het negen jaar geleden dat de trailermarkt werd gedecimeerd in 2009; de markt is nog nooit tien jaar lang zonder een teruggang geweest. Al deze factoren wijzen op een daling van de vraag naar nieuwe trailers. Gelukkig voor de industrie, zal de daling relatief bescheiden en van korte duur zijn.

Minder vraag in 2018/19 betekent namelijk een toename van trailerverkopen in 2020/21. Bovendien zal devraag naar bedrijfsvoertuigen vanaf 2020 weer stijgen, zodat er tegen het midden van het decennium weer recordniveaus zullen worden benaderd.

 

Het resultaat van deze wijzigingen is dat 16.200 opleggers zijn toegevoegd aan de prognose in de periode 2018-22, gelijkmatig verdeeld over de vijf jaar. De meeste van deze extra trailers worden verkocht in Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk krijgen net als in 2017 te maken met magere jaren. In Groot-Brittannië zijn de vooruitzichten minder goed door de onzekere economische effecten van de Brexit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer