Westerman Logistics kan haar dromen najagen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Westerman Logistics kan haar dromen najagen

Westerman Logistics onderging aan het begin van dit jaar een complete metamorfose. Het management werd vernieuwd en de huisstijl en dus ook het wagenpark verschoot van kleur: van rood-blauw naar fris groen. Maar ook de bedrijfsstructuur werd aangepast: diverse activiteiten werden samengevat tot Westerman Multimodal Logistics. Multimodaal ja, want dat is de insteek van dit bedrijf. “We kunnen nu onze dromen najagen”, zegt CEO Johan Logtenberg. [INHOUD | INDEX TTMnl2018_3_26]


Westerman is vanouds een familiebedrijf. Het bestaat al sinds 1879 en was altijd al actief in distributietransport.  Op dit moment heeft de onderneming uit Nieuwleusen voor fietsen, lengtegoed, laminaat / woningtextiel en palletgoederen een eigen fijnmazig distributie en groupage netwerk in de Benelux, Duitsland en Scandinavische landen. Westerman transporteert door heel Europa en heeft zich gespecialiseerd in multimodaal transport. Weg, spoor, binnenwateren of zee, het is allemaal begaanbaar voor Westerman. Begin dit jaar werden de drie  activiteiten Westerman Logistics, Westerman Multimodal en GWG International samengevoegd onder de  nieuwe naam Westerman Multimodal Logistics. Het nieuwe bedrijf heeft in Nederland twee vestigingen, in Hasselt en Nieuwleusen, met een totale opslag- en crossdockfaciliteit van 30.000m2. Er werken momenteel 375 mensen bij Westerman Multimodal Logistics.

Dat was wel een verrassing begin dit jaar: een nieuwe huisstijl en een nieuw managementteam!

“Ja, dat klopt. Een grote verrassing voor iedereen. We wilden als nieuw management echt een nieuwe start maken. De nieuwe huisstijl is gekozen in samenwerking met een marketingbureau. Een frisse groene kleur, heel wat anders dus dan we hadden. En een kenmerkende pijl naar voren als beeldmerk. Dat is wel symbolisch voor de nieuwe wegen die we inslaan. De huisstijl hebben we goed geheim kunnen houden en presenteerden we op de kerstborrel. Dat was even schrikken voor de medewerkers, maar we konden de gedachtegang erachter goed uitleggen.”

U zegt: ‘we’. Dat nieuwe managementteam bestaat dus niet uit u alleen.

“Nee, we zijn met zijn vieren. Albert Konter (CFO), Tim van der Roest (fleetmanagement / General Manager Barge & Terminal ) en Niels van der Vlist (operationeel directeur / General Manager Benelux ). Trouwens, per 1 juli a.s. voegen we Riekelt Schaap, nu nog directeur DGO Hoogeveen, toe aan ons directieteam. Hij zal de rol van general manager Benelux overnemen van Niels. Niels zelf gaat zich naast de COO-rol richten op de internationale afdeling. En eehh… ik zelf dus. Behalve Riekelt komen we bij Samskip Van Dieren vandaan, waar we een intermodale railafdeling hebben opgezet. En toen kwam deze kans bij Westerman, waar de familie van Dieren uit de directie wilde stappen. Een gouden kans voor ons, we konden onze dromen najagen. Intermodaal transport optimaliseren in een mondiale werkomgeving. We hebben als management het gevoel dat we een parel in handen hebben. Het is nog niet optimaal natuurlijk. Rond een parel zit altijd een beetje rommel.”

 

Een logistiek dienstverlener die alle modaliteiten kan aanbieden. Dat zien we niet vaak. Hoe werkt dat in de praktijk?

“Ik kan wel een voorbeeld geven. Een van onze core-activiteiten is fietsendistributie. Halffabrikaten komen uit China. Die gaan deepsea met 20 of 40 voets containers naar Rotterdam. Daarvandaan met binnenvaart naar onze terminal en warehouse in Nieuwleusen. Als er bestellingen komen, dan worden er fietsen geassembleerd en klaar gemaakt voor verzending. En met onze eigen trucks gaan ze dan op weg naar de klant, in de Benelux, of verder in Europa. We kunnen alle modaliteiten aanbieden, ook ferry, shortsea en het spoor. We zijn echt ketenregisseur, al overleggen we natuurlijk met de klant welke modaliteiten het beste passen bij de wensen. Maar we willen de controle over de supply chain voor minimaal de helft in eigen handen hebben.”

In eigen handen dus. En ook alles in eigen beheer?

“Veel wel. Deepsea niet, maar we hebben wel twee binnenvaartschepen hier in Nederland, de Royaal en de Traviata. We varen vier keer per week tussen onze eigen terminal in Hasselt en Rotterdam. Eigen warehouses en crossdocks. Ons wagenpark bestaat uit 150 trucks en  ongeveer 300 opleggers en chassis, waar nodig aangevuld met charters. Het spoor kopen we op dit moment voornamelijk in bij Samskip.”

Hoe ziet u de groei van al die modaliteiten? Waar ligt de toekomst?

“Bij de combinatie van alles! Ik zie de Nederlandse transportsector als een beetje traditioneel. Bij transport gaat het al snel over wielen. Maar bij de goede inzet van spoor en binnenvaart is er zoveel meer mogelijk! Op een barge zetten we net zoveel containers als op 80 opleggers! Rijden we met één trein vanuit het Ruhrgebied naar Malmö, doen we dat in zestien uur. En dat met 1 loc en 38 containers. Kom daar maar eens om met een vrachtwagen. Ik zie de truck vooral als optimaal inzetbaar voor distributie en achterlandritten. De grote stukken kunnen makkelijk met spoor en binnenvaart. Veiliger en niet te vergeten milieuvriendelijker maar ook nog eens rendabeler Niet alleen door het volume, ook door het personeel. Zo’n binnenvaartschip heeft maar één schipper nodig. Van vrachtwagenchauffeurs zijn er veel meer nodig voor dat volume. En laat daar nou net een tekort aan zijn. Ik kan er zelf ook nog wel vijftien gebruiken trouwens. In de binnenvaart is trouwens nog veel te winnen door optimalisatie. We zijn een samenwerking aangegaan met CTU, dat drie containerterminals heeft. Zo vergroten we het netwerk en versterken we het aanbod. En nog voor de zomer moet onze terminal hier in Hasselt beschikken over een portaalkraan. Dat kan onze opslag van 2000 containers ook gaan functioneren als depot.” (De portaalkraan is inmiddels geïnstalleerd, redactie TTM.nl)

En ook nog een samenwerking met Edink Logistiek?

“Dat is nog heel vers. Edink is sterk in containertransport en -afhandeling. Het wagenpark van Edink komt naar Hasselt toe. Ze gaan ook gebruik maken van onze barge-oplossing. Wij waarborgen zelf onze transportcapaciteit. Ik verwacht dat we in plaats van vier afvaarten per week nu naar zes afvaarten per week kunnen.”

Samenwerking, investeringen. Multimodaal is volop in ontwikkeling als ik het zo hoor.

“Er is nog onontgonnen gebied ja. Het is een feit dat het wegtransport overvol zit en te maken heeft met strenge emissie-eisen. Spoor en binnenvaart zijn dan goede alternatieven. Steeds meer verladers zien dat capaciteitsprobleem en de CO2-eisen en durven hun strategie aan te passen. Zelf streven we naar standaardisatie, investeren we bijvoorbeeld in huckepacktrailers die zo de trein op kunnen. Ook willen we 45 voeters op het spoor hebben en bestuderen we de mogelijkheden van koel/vries vervoer per trein. Dat zijn grote stappen, maar het maakt je propositie sterker. Daarnaast versterken de modaliteiten elkaar weer, dus elke investering is het waard.”

Hoe krijg je dat wat betreft ICT voor elkaar? Met planning bijvoorbeeld, en een TMS?

“Daar zijn we nog druk mee bezig. Al die planningen moeten op elkaar afgestemd worden, dat is een megaklus. Al die transportcapaciteit moet samengebald worden, we willen nu als één bedrijf naar buiten treden. Ook als het om sales gaat. Veel medewerkers hebben hun eigen specialiteit, wegvervoer, of binnenvaart, maar kunnen wel het complete pakket aanbieden. De implementatie van nieuwe ICT-systemen is een secure klus trouwens. We hebben nu net een nieuw WMS-systeem van Boltrics aangeschaft, maar dat goed laten werken is geen sinecure. Ook een nieuw TMS-systeem staat op de planning, maar dat moet dus wel zorgvuldig gebeuren. En dat kost tijd.”

En dat met een eigenlijk nieuw samengesteld bedrijf, met medewerkers die moeten wennen.

“Klopt. Maar dat gaat vooralsnog heel goed. We willen werken aan een open en eerlijke bedrijfscultuur, met kansen voor iedereen. We gaan daar als directie vrij ver in, echt. Iedereen mag hier ideeën aandragen en uitwerken, en voor nieuwe kansen gaan. En dan lopen we liever een keertje tegen een mislukking aan, dan dat we een kans missen. Net zoals wij onze dromen nu kunnen najagen, zo mogen onze medewerkers dat ook.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD, WESTERMAN

#frisgroen
#efficiency
#capaciteit

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer