Ga naar hoofdinhoud

Yara neemt Dureal over

Yara Nederland BV neemt de AdBlue divisie Dureal van Univar NV over. De mededingingsautoriteiten zijn ermee akkoord. Yara’s Commercial Manager Air1 Jeroen Schoonderbeek en Salesmanager Air1 Benelux Caroline de Jonge lichten de achtergronden toe.

adblue air1Dureal is, met vertegenwoordiging in 12 landen, volgens Yara een belangrijke speler op de Europese AdBlue markt. De overname versterkt de positie van Air1, Yara’s merknaam voor AdBlue. Dureal’s marktkennis en ‘totaalconcept’ van opslag- en vulsystemen sluiten goed aan bij de werkwijze van Air1.
Air1 is op dit moment aan de pomp verkrijgbaar op ongeveer 400 tankstations in Europa. De overname versterkt de mogelijkheden van Yara om samen met partner Brenntag op de gehele Europese markt op een betrouwbare en efficiënte wijze AdBlue aan te kunnen aanbieden.
 
Geen monopolie
“ Vervoerders hoeven niet bang te zijn voor een monopolie” zegt Jeroen Schoonderbeek. “Air1 is Europees gezien welliswaar de grootste speler, en de enige die in alle landen van Europa aanwezig is, maar de concurrentie van min of meer lokale leveranciers is fel.” Schoonderbeek zegt dat enkel de Duitse mededingingsautoriteiten inlichtingen hebben ingewonnen over de overname van Dureal, maar zoals verwacht heeft dat niet tot enige maatregelen geleid. “Net als in Nederland zijn er daar vijf of zes verschillende AdBlue leveranciers actief en heeft de klant dus keuze genoeg” zegt Caroline de Jonge.
Ook het aantal producenten van AdBlue is groter dan menigeen denkt. Schoonderbeek telt er in de gauwigheid al zo tien. Wel verklaart hij dat er verschillen zijn in de methodiek van productie: “Wij zijn zelf producent van ureum en werken door de hele productie- en distributiekolom met de hoogst haalbare kwaliteit AdBlue. Er zijn ook leveranciers die AdBlue produceren op basis van het oplossen van  vaste ureum. Er zijn tussen beide werkwijzen verschillen in kwaliteit en betrouwbaarheid. De toekomst zal leren hoe beiden zich ontwikkelen.”
 
Nieuwe fabriek
De AdBlue markt is de laatste twaalf maanden enorm gegroeid en zal in 2012 waarschijnlijk het verwachte volume van 3,5 miljoen ton bereiken. Yara beschikt over fabrieken in Nederland en Duitsland terwijl de bouw van  een nieuwe fabriek in Italië onlangs is gestart. Caroline de Jonge: “Samen met onze partner Brenntag zijn we er klaar voor om de Europese markt op passende wijze van AdBlue te kunnen voorzien!”
 


Auteur: Pieter Wieman

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer