Zelfrijdende trein op de Betuweroute • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Zelfrijdende trein op de Betuweroute

Treinfabrikant Alstom, ProRail en goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding gaan met een autonoom rijdende trein testen op de Betuweroute. Het gaat om een proef die eind dit jaar plaatsvinden.

Pier Eringa, John Voppen en senior vice-president van Alstom Gian-Luca Erbacci ondertekenden afgelopen donderdag een contract voor een testrit met een automatisch rijdende trein op de Betuweroute. CFO Ronald Volder van RRF tekende maandag.

ATO is de afkorting van Automated Train Operation. Het systeem kent vier niveaus van automatiseren, de Grades of Automation (GoA), waarbij verschillende handelingen van een machinist worden overgenomen. Zo wordt de machinist bijvoorbeeld bij niveau twee ondersteund met een soort slimme cruise control. Bij niveau vier hoeft er zelfs geen machinist meer in de trein aanwezig te zijn.

Geautomatiseerd rijden heeft verschillende voordelen. Zo kunnen treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daarnaast daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren.

ATO moet natuurlijk uitgebreid getest worden. De test start eind dit jaar op de Rotterdamse Havenspoorlijn en gaat via het A15-tracé naar het Container Uitwissel Punt (CUP) bij Valburg. Over dit traject van honderd kilometer over de Betuweroute wordt de GoA-niveau twee test beproefd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer