Zierikzee plant overslagcentrum binnenstad • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Zierikzee plant overslagcentrum binnenstad

“En wie gaat dat betalen?” Zo reageren Zierikzeese winkeliers op het plan van transporteur Kees van de Velde om een distributiecentrum te bouwen. Daardoor hoeven vrachtwagens niet langer de stad in om winkels te bevoorraden.

Gall & Gall wordt bevoorraad; in de nieuwe situatie mag deze truck niet meer voor de deur van de slijterij komen - FOTO: MARIJKE FOLKERTSMA
 
Dat overslagcentrum is nodig, want in de plannen van de gemeente wordt de Zierikzeese binnenstad autoluw. Vrachtwagens langer dan acht meter komen er niet meer in en de bevoorrading moet voor 12.00 uur gebeuren. Van de Velde had verwacht dat de gemeente met een financiële tegemoetkoming zou komen, maar kreeg nul op het rekest. “De ambtenaar zei dat ik wel hulp krijg met vergunningen, maar dat er geen geld komt. Bevoorrading van winkels is een zaak van de ondernemers, werd mij verteld.”
 
Van de Velde onderscheidt vier partijen in de plannen voor alternatieve bevoorrading. “De leveranciers, transporteurs, winkeliers en de gemeente. Tja, als de gemeente niet wil meebetalen en de winkeliers ook niet, dan denk ik niet dat het distributiecentrum van de grond komt.” Van de Velde gaat er zelf ook niet op toeleggen. “Ik doe dit juist om er wat aan te verdienen en tegelijkertijd de leefbaarheid van de stad te verbeteren.” “De gemeente zou niet meebetalen? Nou, wij ook niet,” reageert Wim van Dijk van slijterij Gall & Gall. Deze zaak wordt drie keer per week bevoorraad door een trailer van Simon Loos. “Dat kost ons vier tot vijfhonderd euro per week. Het wordt te duur als daar de kosten van het distributiecentrum nog bovenop komen.” Van Dijk ziet nog andere problemen. “Voor de opslag en vervoer van alcoholische dranken is vergunning nodig. Heeft Van de Velde die? Verder wordt onze emballage meteen op onze inkoopfactuur verrekend. Dat kan alleen als de chauffeur het lege goed op de terugweg meeneemt. Niet als er een tussenstap in zit.” De Van Dijken herinneren zich de problemen van twee jaar geleden met een afgesloten Nieuwe Haven nog goed. Toen kon Loos ook niet voorrijden. De truck van het vervangend distributiebedrijf reed zich klem onder de Zuidhavenpoort en in de winkel stonden vijftien containers met emballage te wachten.
 
Wethouder Wijnand Renden kon dinsdag geen uitsluitsel geven over het al dan niet meefinancieren door de gemeente. “Ik heb alleen een conceptnota gezien en die is nog niet besproken in het college.”
 
Bron: PZC

 


Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer