Ondanks het nog immer voortdurende chauffeurstekort mogen transportbedrijven geen gekwalificeerde zelfstandige chauffeurs aannemen. Branche-organisatie ZZP Nederland heeft nu een mogelijkheid ontdekt waardoor toch voldaan wordt aan artikel 14 van de Wet Goederenvervoer.
Dat artikel luidt: “Het is een vergunninghouder verboden vervoer te verrichten met gebruikmaking van bestuurders van vrachtauto’s die niet bij hem in dienstbetrekking zijn.” Het wetsartikel gebiedt verder dat er tussen de vergunninghouder en de bestuurder van de vrachtwagen sprake dient te zijn van een arbeidsverhouding. En dat het vervoer voor rekening en risico van de vergunninghouder dient te zijn. Dit zijn nu juist de eisen die de Belastingdienst stelt voor het verkrijgen van een VAR verklaring voor de ZZP’er. Kortom, de ZZP chauffeur is bij voorbaat kansloos tenzij hij over een vervoersvergunning kan beschikken.
Om de ZZP chauffeurs tegemoet te komen heeft ZZP Nederland een tijdelijke oplossing bedacht. “Het is misschien niet de fraaiste constructie, maar met de oplossing biedt ZZP Nederland haar leden wel de mogelijkheid om aan het werk te gaan in plaats van werkloos en zonder uitkering thuis te zitten”, aldus ZZP Nederland in een verklaring.
ZZP Chauffeurs die wel opdrachten hebben en over de benodigde papieren beschikken kunnen rijden via een constructie met een uitzendbureau die een vervoersvergunning heeft. Dit kost de ZZP’er een kleine fee voor het uitzendbureau (2,50 Euro per gewerkt uur), maar vaak is de opdrachtgever wel bereid dit te betalen. Het uitzendbureau zal uw opdrachten factureren aan de opdrachtgever en betaalt u direct uit nadat de opdrachtgever de factuur betaald heeft. U dient het uitzendbureau een factuur te sturen. Deze constructie werkt alleen als u dit jaar al meerdere opdrachtgevers heeft bediend. Voor alle duidelijkheid: u voert als zelfstandige opdrachten uit voor het uitzendbureau.
Klik hier om naar een ZZP-formulier te gaan met nog meer informatie.