Ga naar hoofdinhoud

Bedrijven voorzichtig met gebruik platformen in de logistiek

Bedrijven weten de weg naar logistieke platformen nog maar mondjesmaat te vinden. Slechts 16 procent van de handels- en productiebedrijven maakt gebruik van platformen als Uber Freights voor het verzenden van goederen. Evofenedex wijt dat lage percentage aan een gebrek aan kennis over de mogelijkheden.

Dat blijkt uit onderzoek van Evofenedex, Beurtvaartadres en TLN naar data en digitalisering in de logistiek. De consumentenmarkt staat bol van de platformen als bol.com, Marktplaats.nl, AirBnB en Uber. In de logistieke B2B-markt verloopt de integratie van platformen trager. Zo verwacht 72 procent van de ondernemers het komende jaar geen gebruik te maken van platformen. Vijf procent verwacht binnen nu en een jaar wel platformen in te zetten voor het transport.

Volgens Evofenedex is deze terughoudendheid grotendeels toe te schrijven door onduidelijkheid rondom platformen en een gebrek aan kennis. Nanne Schriek, projectmanager Supply Chain Management bij evofenedex: “Doordat de organisatie het niet soepel in de bedrijfsvoering weet te krijgen of door twijfels op het vlak van aansprakelijkheid bij incidenten of vertragingen. Het is namelijk niet altijd duidelijk welke rol een platform speelt: is het een transporteur of expediteur? Of brengt het platform slechts vraag en aanbod bij elkaar? Maar ook is er een gebrek aan kennis van de mogelijkheden van platformen. En dat is een gemiste kans. Intussen gaan de digitale ontwikkelingen in de logistiek zo snel, dat wij erop aandringen als bedrijf een standpunt over platformgebruik in te nemen. Verdiep je in ieder geval in de mogelijkheden, waarbij je uiteindelijk ook nog steeds een bewuste keuze kan maken niet in te stappen.”

Om handels- en productiebedrijven beter bekend te maken met de mogelijkheden van de platformeconomie, organiseert Evofenedex tijdens ICT & Logistiek de sessie ‘Online platformen: zonder complexe implementatie altijd grip op de supply chain’. Inschrijven voor deze sessie kan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer