Ga naar hoofdinhoud

Mercedes èn Hyundai stralen op ‘A night full of stars’ in Lyon

Op de vakbeurs Solutrans werden de belangrijkste awards in de truckindustrie uitgereikt: de International Truck-of-the-Year Award en de nieuwe Truck Innovation Award. Mercedes-Benz en Hyundai werden de sterren van de avond. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_6_12]

Het was weer eens een ouderwetse gala-avond op de avond van de tweede dag van vakbeurs Solutrans. Glitter, glamour, Franse liflafjes en optredens van bands die verdacht veel leken op The Beatles en Boney M. Het bracht wat verlichting in een avond die bol stond van de awards. Veelal van onbetekende signatuur en gelardeerd met een hoop Franse blabla, maar de sterren van de avond waren geen personen maar voertuigen. Vier topawards werden uitgereikt tijdens de avond. Twee daarvan gingen naar voertuigen onder de 3,5 ton. De International Van of the Year 2020 Award ging naar de Ford Transit Custom Hybrid. De Ford Transit Custom is tegenwoordig ook leverbaar als plug-in hybride en mild-hybrid. De International Pick-Up Award ging ook al naar Ford, voor de vernieuwde Ranger.

Innovation
De andere twee awards gingen wèl naar voertuigen boven de 3,5 ton. Relatief nieuw is de Truck Innovation Award, een spin-off van de International Truck of the Year Award.

Volgens de IToY-regels moet een genomineerde Truck Innovation Award een truck dan wel project met geavanceerde technologie zijn met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton, uitgerust met een alternatieve aandrijflijn (bijv. hybride, hybride range-extender of volledig elektrisch) of met een alternatief brandstofsysteem (zoals LNG /CNG / waterstof / of brandstofcellen). Als alternatief kan de genomineerde truck specifieke hightech-oplossingen bevatten als connectiviteit (met semi-of volledig autonome aandrijfsystemen) een ‘platooning’ -functie, of geavanceerde ondersteuningsservices zoals diagnose op afstand.

Vorig jaar op de IAA won MAN de allereerste Truck Innovation Award voor de TGS-editie die autonoom kan rijden op de vluchtstrook. Voor 2020 was er een ruime keuze aan kandidaten. Dat waren de Freightliner eCascadia, het Hyundai Hydrogen Mobility Project, de Nikola waterstoftruck range, de Renault Trucks Optifuel Lab3, de Scania AXL en de Volvo Vera. De Hyundai won de Truck Innovation Award 2020, met een aardige voorsprong op de Nikola.

Het Hyundai Hydrogen Mobility Project is gebaseerd op de H2 Xcient waterstoftruck waarmee het de weg op wil in Zwitserland en andere Europese landen, zoals te lezen was in de vorige editie van TTM.nl . De Truck Innovation Award werd uitgereikt door juryvoorzitter Gianenrico Griffini en in ontvangst genomen door Rolf Uber, voorzitter van Hyundai Hydrogen Mobility en Jihan Ryu, vice president Commercial Vehicle Engineering Design Group van Hyundai Motor Company. Ryu en zijn team waren oprecht blij met de waardering en dat was erg leuk om te zien.

Ecosysteem
De International Truck of the Year jury prees de inspanningen van Hyundai Hydrogen Mobility om niet alleen een waterstoftruck te presenteren, maar deze te omgeven door een compleet ecosysteem te realiseren met partners als Hyundai Motor Company, H2 Energy, Linde en Alpiq. Daarmee zijn groene oplossingen voor waterstofproductie en -distributie te realiseren, plus dat er al logistieke en retailpartners zijn. Ook is er al gedacht aan een businesscase voor transporteurs. 

De Hyundai H2 XCient Fuel Cell-truck (FECV) is ontwikkeld volgens Europese regelgeving en is voorzien van een nieuw 190 kW waterstofbrandstofcelsysteem dat met twee 95 kW brandstofcelstacks parallel is verbonden. De truck heeft een actieradius van ongeveer 400 km, dankzij zeven brandstoftanks, elk met een opslagcapaciteit van bijna 35 kg waterstof bij een druk van 350 bar.

Fotofinish
Klapstuk van de avond was de uitreiking van de International Truck of the Year Award voor 2020. Die titel is de hoogste waardering die een nieuwe vrachtwagen ten deel kan vallen. Genomineerden waren de nieuwe Iveco S-Way, de nieuwe Mercedes-Benz Actros en de Volvo FH I-Save.  De Actros had veel te duchten van de concurrentie en won maar nipt van de Iveco S-Way. De Actros kreeg van de juryleden 121 punten, de Iveco S-Way 113 punten. De Volvo FH I-Save kreeg 47 punten.

De prestigieuze award werd door juryvoorzitter Griffini overhandigd aan Prof. Uwe Baake, head of product engineering bij Mercedes-Benz Trucks. Die maakte op geheel eigen wijze zijn rentree op de gala-avond, rijdend in de winnende truck. Baake ging zo op in het moment dat hij na uit de Actros te zijn geklommen juichend en zwaaiend voor zijn winnende product ging staan poseren voor de internationale media en zodoende de voorzitter met trofee lang liet wachten op het podium.

MirrorCam
Mercedes-Benz heeft volgens de ITOY-jury voortgebouwd op de technische sterke punten van zijn huidige assortiment om een ​​nieuwe vrachtwagen te leveren die substantiële verbeteringen introduceert op cruciale gebieden, zoals gedeeltelijk geautomatiseerd rijden, uitgebreide cruise- en transmissiecontrolesystemen, een digitale mens-machine-interface en diverse state-of-the-art veiligheidssystemen. Bij die laatste hoort het prijzenswaardige MirrorCam-systeem, dat de traditionele buitenspiegels vervangt en de chauffeur helpt en ondersteunt bij het manoeuvreren, bochten nemen of van rijstrook wisselen. Bovendien verbetert de nieuwe oplossing niet alleen het zicht rondom, maar ook de aerodynamische efficiëntie.

De juryleden van de ITOY reden eerder dit jaar een uitgebreide testrit in Zuid-Spanje en raakten daar onder de indruk van het Active Drive Assist systeem dat de truck optimaal kan controleren, waardoor gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk wordt bij alle snelheden. Ook de Predictive Powertrain Control van de Actros en de nieuwe Multimedia Cockpit van de Actros oogstten lof van de juryleden. PPC kan nu ook worden gebruikt in bergachtige gebieden, en het systeem kan dankzij GPS als het ware door de bocht heen kijken.

De International Truck-of-the-Year award gaat elk jaar naar de truck die in de afgelopen 12 maanden is geïntroduceerd en de grootste bijdrage heeft geleverd aan efficiency in het wegtransport. Criteria die worden meegenomen in de beslissing zijn onder meer technologische innovatie, comfort, veiligheid, weggedrag, brandstofverbruik, milieu-impact en TCO.

De International Truck of the Year Award bestaat sinds 1977. De jury bestaat uit 24 van de beste Europese bedrijfsautojournalisten. Namens Nederland zit TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven in de ITOY-jury.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.nl, Fedor Lapshin, Solutrans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer