Ga naar hoofdinhoud

Tatra Nederland als één geheel op TKD

Tatra Nederland presenteert zich voor het eerst als één geheel op de Technische Kontakt Dagen (31 mei t/m 2 juni) in Almere. Tatra Nederland is een samenwerkingsverband van de DAF-dealers Truckland, Loven, Sent-Waninge en Pals, strategisch over Nederland verspreid.

Verantwoordelijk voor de advisering en levering van de Tatra-producten in Nederland is Gerrit van der Garde, die sinds 1 mei als Dealer Account Manager in dienst is bij Tatra Nederland. Hij bezoekt geïnteresseerde klanten met een demovoertuig, helpt bij het specificeren en onderhoudt het contact met het DAF-bedrijf in de regio voor de levering en het onderhoud. Belangstellenden kunnen tijdens de TKD zowel in de zandbaan als op de stand uitgebreid kennismaken met de diverse voertuigen van de Tsjechische truckbouwer.

“Dit is voor mij een mooie uitdaging, die aansluit op de meer dan twintig jaar dat ik nu binnen de branche actief bent”, legt Van der Garde uit. Hij is door de betreffende DAF-bedrijven gevraagd als Dealer Account Manager. “Tatra is een merk met een lange historie. Zoals bekend maken zij voor de Phoenix-producten al langer gebruik van de DAF CF dag-, slaap- en SpaceCab cabines, MX-11 en 13 motoren met vermogens van 370 tot 530 pk en handgeschakelde of automatische (TraXon) versnellingsbakken van ZF. Waarbij de automaten ook nog eens voorzien zijn van de door Tatra ontwikkelde off-road software. De tussenbak is onderdeel van de sterke en centrale aandrijfbuis. Nederland is bekend om zijn specifieke vervoersoplossingen met betrekking tot het GVW, de as-configuraties en opbouwmogelijkheden. Tatra gaat daarin volledig met ons mee en leveren nu echt de hoogste GVW-klassen. Voor een 3-asser (6×6) is dat 34,5 ton, een 4-asser (8×8) is dat 46 ton, daartussen is er de 8×6 met 44,5 ton, en de 10 x6, 10×8 en 10×10 zijn goed voor 50 ton. Maar de laatste categorie voertuigen hebben op kenteken 53 ton als je de assen optelt. Daarmee zijn ze veilig voor de meetlussen. Tatra denkt echt met ons mee, schakelt snel en speelt goed in op specifieke wensen. Dan zie je dat een professionele organisatie als Tatra Nederland, direct zijn vruchten afwerpt. Zo zijn de voertuigen standaard uitgevoerd met luchtvering op alle assen, maar voor ons is er een combinatievering met een lucht hoofdvering en een hydraulische hulpvering. Verder zijn bij een 3-asser twee assen gestuurd, bij een 4-asser zijn dat er drie en bij de 5-asser heb je keus uit drie of vier gestuurde assen. De voorassen zijn in alle gevallen inschakelbaar. Dat is gunstig voor het brandstofverbruik en het milieu, zonder dat de Tatra de kracht van een volwaardige terreinauto verliest.  Wanneer de omstandigheden daarom vragen, kun je de aandrijving voor bijschakelen. Alle voertuigen beschikken over een widespread opstelling (1,80 meter) achter met twee gestuurde achterassen.  Bij een vijfasser met in het midden een starre as, zijn de vierde en vijfde as gewoon gestuurd, waardoor je keurig langs de stoeprand kunt rijden. Overigens is in overleg enkele of dubbele wielmontage te bepalen, evenals de hoogtemaat van de wielen en de reducties van de tussenbak.”

Voor wat betreft de opbouwen kijkt Tatra Nederland ook specifiek naar de lokale markt. “Het meest gebruikt bij deze auto’s zijn kippers. Een haakarm, kabelsysteem, betonmixer is uiteraard mogelijk, maar ook de opbouw van een kraan. We kijken tevens naar brandweertoepassingen (inclusief een manschappencabine met lage instap door ontbreken van hulpraam) en bijvoorbeeld een grondzuiger. Stuk voor stuk toepassingen waar Tatra een passende chassis/cabine voor levert. Zoals bekend gebruikt men een centrale buis met een lucht geveerde onafhankelijke wielophanging. Hierdoor pendelen de assen onder de auto en helt de bovenbouw nauwelijks. Deze techniek maakt het ook mogelijk om met een redelijke snelheid over een onverharde baan te rijden. Het mooie van die buis is ook dat het frame de kipper draagt. Dat creëert een laag zwaartepunt. Wanneer je dit op trekkers toepast verlaagt dit de schotelhoogte en is het voertuig geschikt voor vrijwel ieder type oplegger. Ook hier geldt dat ik over alle benodigde informatie beschik en in overleg met de klant en de Engineering-afdeling van de fabriek tot een klant-specifieke oplossing kom”, aldus Van der Garde.

Tijdens de TKD is Tatra Nederland aanwezig met verschillende versies van de Tatra Phoenix zoals een 6×6 en 8×8. Op de demobaan rijdt een Tatra Phoenix 8×6 met AJK kipper en op de stand is daarnaast ook een Tatra Dakar voertuig te zien. Tatra Nederland staat op de TKD op standnummer 43, direct naast de stand van DAF.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer