De Dakar Rally 2020 is uitgelopen op een deceptie voor Team de Rooy. De beoogde podiumplaats voor kopman Janus van Kasteren werd niet gehaald en teamcaptain Gerard de Rooy is niet tevreden met de prestaties. “Volgend jaar moeten we sterker zijn, we moeten betere rijders klaarstomen.”
Dat zegt De Rooy tegen Omroep Brabant. Hij ziet dat Kamaz onaantastbaar is en dat er met MAZ een nieuwe concurrent in de top meestrijdt. Pijnlijk moet zijn dat Team de Rooy niet eens de best presterende Iveco kon afleveren in het eindklassement. Die Iveco was in handen van concurrent Martin Macik.
Het moet anders, beseft Gerard de Rooy. ““Wij moeten gewoon betere rijders gaan klaarstomen voor komend jaar en meer gaan oefenen. Volgend jaar terug komen met een beter en sterker team”, zo zegt hij tegen Omroep Brabant.
Of die ‘betere rijders’ nieuwe coureurs zijn of ‘verbeterde versies’ van de huidige coureurs lichtte hij nog toe in de officiële verklaring van Iveco: “In het perspectief van eerdere jaren lijken de prestaties van het team inderdaad tegen te vallen. Het perspectief is dit jaar alleen anders, doordat we coureurs hebben met minder ervaring. Dat is hen niet aan te rekenen. Het is niet ons doel het team te veranderen, maar om kwaliteiten en vaardigheden te verbeteren door middel van meer testen en trainen, het verder ontwikkelen van de rallytrucks en waar nodig uitbreiden van kennis en kunde van het hele team. Janus heeft met zijn crew een prima job gedaan, en heeft er het maximale uitgehaald. Door de pech en het uiteindelijk uitvallen van Vick Versteijnen had Janus ook niet de backup voorin die nodig is om voor het podium te kunnen rijden. Vick heeft ondanks heel veel pech laten zien uit het juiste Dakar-hout te zijn gesneden door een aantal prima dagresultaten te boeken. Michiel Becx en Albert Llovera hebben beiden in hun rol van assistentie volledig aan de verwachtingen en afspraken voldaan. Er is dus geen sprake van veranderen, maar van verbeteren en doorontwikkelen.”
Betere rijders? Weet niet als dat de oplossing is ik denk vooral het hele jaar door trainen net zoals de Kamaz rijders.
Volgens mij hebben de rijders bij de Rooy naast de Dakar gewoon nog een baan/eigen bedrijf dus kunnen niet 7 dagen per week oefenen en test rijden.
Verder nemen de Russen veel meer risico en daarbij gaat er ook bijna niks stuk.