Plots doemde hij op in een bocht: een vrachtwagen met de laadklep omlaag. Een 48-jarige fietser kon er niet meer omheen en viel op de grond. Hij raakte daardoor zo ernstig gewond aan zijn hoofd, dat hij een aantal dagen later overleed. De vrachtwagenchauffeur stond afgelopen woensdag voor de rechter.
De officier van justitie begon haar betoog met excuses, dat de zaak nu pas op zitting stond. Het ongeluk gebeurde op 28 maart 2019. “Zo’n zaak hoort niet pas na drie jaar voor de rechter te komen”, zei de officier van justitie. “Deze dag heeft veel te lang boven een ieders hoofd gehangen.”
Dat neemt niet weg dat de verdachte, een 40-jarige man uit Hedel, volgens het Openbaar Ministerie een zwaar verwijt te maken valt. Om zijn vrachtwagen te lossen, zette hij die op de Terletstraat in Den Haag stil in een flauwe bocht, op de rijbaan, slecht zichtbaar voor wie achterop kwam rijden of fietsen. De chauffeur had de gevarenlichten aangezet, maar dat was onvoldoende. “Misschien voldoende om de vrachtwagen zelf te zien”, zei de officier van justitie, “maar niet de laadklep.” Die hing op ooghoogte boven de weg.
Volgens de regelgeving moest de laadklep zijn voorzien van vlaggen en/of lampen, of hadden pylonen geplaatst moeten worden. De chauffeur had alleen – zegt hij – een rode zak met uien op de klep gelegd. Sterker, hij wist niet eens wat de regels waren, bleek tijdens zijn verhoor. Hij had dat moeten weten en daarnaar moeten handelen, vindt het Openbaar Ministerie, omdat je als beroepschauffeur een nog verzwaarde zorgplicht hebt voor andere weggebruikers. “En zelfs als normale weggebruikers weten we allemaal al dat parkeren na een bocht gevaarlijk is.”
Extra stuitend is dat verdachte anderhalf jaar ervoor een soortgelijk ongeluk heeft veroorzaakt, op nagenoeg dezelfde plek. “Toen ik dat las, was ik met stomheid geslagen”, zei de officier van justitie. “Alsof ik de samenvatting las van de zaak waar we het vandaag over hebben. En dan vind ik het volstrekt onbegrijpelijk dat verdachte daarna geen maatregelen heeft getroffen.”
Maar zowel in deze als in de oude zaak, legt verdachte de verantwoordelijkheid bij anderen. Het slachtoffer zat fout en had de laadklep toch moeten zien? De officier van justitie: “Dat had misschien gekúnd, maar had zeker niet gemoeten.”
Volgens het Openbaar Ministerie heeft verdachte zeer onvoorzichtig gehandeld en is hij schuldig aan een ongeluk met dodelijke afloop. De officier van justitie eiste 6 maanden gevangenisstraf, waarvan 3 voorwaardelijk, en het intrekken van het rijbewijs voor de duur van 2 jaar.
Een ledlamp of zo’n felgekleurd flapje aan de laadklep zou een apk eis moeten zijn.
Vreemd ook om een chauffeur verantwoordelijk te houden. Vaak moet je op een bepaald adres lossen, daar doe je als chauffeur niks aan. Tijd om 100 meter verderop te parkeren en een eind te lopen met je pompwagentje schiet ook niet op.
De carrosseriebouwer moet zorgen voor zichtbaarheid. Niet de chauffeur.
Ik heb zelf ook 2x een bijna ongeluk zien gebeuren. In het donker ’s ochtends moet je lossen in een druk centrum. Je hebt echt geen keuze waar je je wagen neerzet. 1x ging een vrouw bijna onderuit, zij fietste om de vrachtwagen maar zag pas laat dat de laadklep er ook nog was. Een andere keer reed een auto bijna tegen de laadklep.
Als je baas geen interesse heeft dan doe je daar weinig aan. Rechter snapt niks van de praktijk binnen bedrijven