Connekt presenteerde donderdag in Delft de eerste onderzoeksresultaten van het project ‘Dode Hoek Detectie en Signalerings Systemen’ (afgekort DDSS). Belangrijkste conclusie is dat geavanceerde technologie kan helpen bij het terugdringen van dodehoekslachtoffers wanneer ze is ingebed in een systeem dat rekening houdt met menselijke eigenschappen, kwaliteiten en beperkingen: de factor mens houdt de grootste invloed.
Connekt concludeert ook dat Nederland mede door de relatief grote hoeveelheid fietsers voorop loopt op het gebied van detectie- en signaleringssystemen, wat onderstreept werd door de demonstraties van deze systemen door de leveranciers. Het onderzoek startte in november 2009 in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en loopt tot eind 2010. Doel van het onderzoek is kennisvergroting over de rol die actieve detectie- en signaleringssystemen kunnen vervullen in het terugdringen van dodehoekslachtoffers. Volgens Robbert Verweij van het ministerie van Verkeer en Waterstaat kan het onder de loep nemen van (de manier van gebruik van) actieve detectie- en signaleringssystemen ertoe leiden dat fabrikanten deze aanpassen zodat ze effectiever gebruikt kunnen worden. “Het rapport zal zeker niet als kwaliteitskeurmerk worden gebruikt, maar kan zeker wel dienen als een kwaliteitsimpuls.”
Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer