Ga naar hoofdinhoud

Hoe beveilig je je vrachtwagen en de lading tegen inklimmers?

Om transporteurs beter voor te bereiden op de risico’s van inklimmers en wat je hiertegen kunt doen, heeft Imbema (leverancier van SBS-slotoplossingen) in samenwerking met TLN (Transport en Logistiek Nederland) een whitepaper over de inklimmersproblematiek ontwikkeld. Want ondanks alle genomen maatregelen van ferrymaatschappijen en overheden blijft het risico op ‘inklimmers’ aanwezig. Regelmatig worden er migranten in de laadruimte van een vrachtwagen aangetroffen, met alle gevolgen van dien. Hier moet een oplossing voor komen.

De whitepaper geeft niet alleen inzicht in de omvang van het probleem, maar laat ook zien hoe inklimmers te werk gaan en wat overheden en ferrymaatschappijen daar tegen doen. Daarnaast geeft de whitepaper inzicht in wat een transportondernemer zelf kan en zou moeten doen. Aan de hand van drie praktijkvoorbeelden wordt de ‘inklimmers’ problematiek vertaald naar de dagelijkse realiteit van elke vervoerder die op Engeland rijdt. Het document behandeld verder zaken als verzekeringen, het juist toepassen van de zo belangrijke Code of Practice en wat te doen bij inklimmers. Daarmee is het een waardevol document voor elke vervoerder die gebruikt maakt van veerdiensten naar het Verenigd Koninkrijk. 

Het Europees Centrum voor migrantensmokkel (EMSC) van Europol voorspelt een sterke toename van migranten na COVID-19. Hiernaast zal de Brexit eind dit jaar leidentot nieuwe douaneprocedures en grote vertragingen in de havens. Dit betekent lange wachtrijen buiten de poorten van ferryterminals en meer mogelijkheden voor verstekelingen om aan boord van een vrachtwagen te klimmen. Goed om hier als transporteur op voorbereid te zijn.

Migranten die in een trailer Engeland proberen te bereiken, veroorzaken enorm veel schade voor transporteurs. Omdat ze voor langere tijd opgesloten zitten in de laadruimte van de vrachtwagen raakt de lading beschadigd of vervuild. Ook als de lading niet beschadigd, wordt deze door de ontvanger vaak geweigerd. De verzekeraar vergoedt alleen bij zichtbare schade, dus zijn de kosten voor de transportondernemer. Hiernaast loopt de transporteur ook schade door vertraging van het transport op. Tot slot krijgen zowel het transportbedrijf als de chauffeur een hoge boete per aangetroffen verstekeling.

Als transporteur kun je zelf voorzorgsmaatregelen nemen om je vrachtwagen tegen inklimmers te beveiligen. Kennis van de problematiek en betere sloten op de achterdeuren van een vrachtwagen kunnen het inklimmers probleem verminderen, maar een werkelijke oplossing ligt bij de politiek. Om op beide fronten strijd te voeren is de whitepaper ‘Inklimmers – de problemen, praktijkvoorbeelden en maatregelen’ ook aangeboden aan de wereldwijde vereniging van supply chain security (TAPA). Met deze whitepaper kunnen zij de politiek duidelijk maken hoe groot het probleem van de inklimmers is en dat er snel een oplossing moet komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer