Ga naar hoofdinhoud

Vernieuwing Morandi-brug nadert voltooiing

Negentien maanden na de instorting van de Morandi-brug in Genua is de nieuwe brug gecompleteerd. Dat meldt bouwbedrijf Rina, dat zowel de oude brug sloopte als de nieuwe bouwde. De brug is nog niet open voor publiek, maar de voltooiing nadert. Er zitten al meer dan 150.000 bouwuren in het project.

De omvang van het project was enorm: er werden meer dan 3000 technische documenten opgesteld en er werden ongeveer 600 audits uitgevoerd met de rondtrekkende controles en goedkeuringen van de technische, kwaliteits-, veiligheids- en milieuaspecten van de plannen voor de sloop en reconstructie van de brug. Het RINA-team heeft ook 2.000 inspecties uitgevoerd in de fabrieken die de materialen en constructiedelen van het nieuwe viaduct produceren en heeft de geschiktheid en conformiteit van 15 productie-installaties geïnspecteerd en geverifieerd, waaronder die voor de productie van plaatstaal, metaalwerk, beton, betonwapeningsstaven en de laboratoria die de materialen testen. Daarnaast hebben meer dan 250 technische plannings- en uitvoeringsvergaderingen en 220 technische operationele coördinatievergaderingen plaatsgevonden, waaruit blijkt dat RINA zich inzet om het project zo snel mogelijk af te ronden met behoud van de allerhoogste normen.

Dankzij de bereidheid van alle betrokken bedrijven en de gecentraliseerde coördinatie van het project konden de werkzaamheden tijdens de noodtoestand van Covid-19 worden voortgezet. Als veiligheidscoördinator heeft RINA de nodige protocollen opgesteld om het risico op besmetting te beperken, aangezien het virus voor het eerst in Italië is opgedoken. De belangrijkste acties die werden ondernomen waren de voortdurende opleiding van het personeel, de constante communicatie over het verloop van het virus en de verplichte zelfbeschermingsmaatregelen die nodig (en voorzien) waren. Deze maatregelen omvatten systematische dagelijkse temperatuurmonitoring, de uitvoering van groepsverschuivingen die een snelle isolatie mogelijk maken wanneer dat nodig is, dagelijkse tracering van contacten tussen mensen en monitoring om ervoor te zorgen dat de procedures worden toegepast en nageleefd.

Roberto Carpaneto, CEO van RIna: “Dit project is een van de belangrijkste in mijn carrière. De skyline van Genua werd in korte tijd getransformeerd. Van het moment van de tragische ineenstorting tot de explosieve sloop van de overblijfselen – 28 juni 2019 was een intense emotionele dag. Dit project is een test geweest voor het vermogen van RINA om een buitengewoon complexe operatie te coördineren. Het plan werkte feilloos, waardoor de stad in een paar uur tijd weer normaal kon worden, met maximale veiligheid voor zowel de werknemers als de bevolking. Vandaag de dag is het een even emotionele als positieve ervaring om het dek te zien aansluiten op de zijkanten van de vallei. Het is een bewijs dat Italië een land is dat kan blijven functioneren en zelfs in de moeilijkste momenten sterk kan zijn, en dat zijn mensen grote bestuurlijke en operationele vaardigheden kunnen laten zien. Dit viaduct is een belangrijk symbool voor de herstart van het land en een referentiepunt voor iedereen. Maar het werk is nog niet klaar. Onze visie is erop gericht om de heropening van de nieuwe brug snel en goed te realiseren. Dan zullen we volledig tevreden zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer