Ga naar hoofdinhoud

De Zero Emission vloot; een toekomstdroom of een hard streven?

Het zijn roerige tijden geweest in de transportsector de afgelopen twee jaar. Volgens ABN Amro keert de rust terug in 2021 en 2022. In de sectorprognose voorspelt zij dat er rustiger vaarwater aankomt voor de branche, maar wijst tegelijkertijd op de uitdagingen van de brexit en uiteraard de coronamaatregelen. ABN Amro wijst erop dat het verstandig is om nu al personeel te trainen voor de distributie van vaccins, wat waarschijnlijk heel 2021 door zal blijven gaan.

Tegen dit licht staan de ontwikkelingen buiten Nederland. Met name in Noorwegen en Groot-Brittannië staat de ‘zero emission fleet’ weer hoog op de agenda. Zeker na een Engels rapport over de ontwikkelingen op het gebied van uitstoot in de transportsector versus de energiesector, waarbij de transportsector het onderspit delft.

Transportsector doet het véél slechter dan de energiesector

In Groot-Brittannië is een onderzoek uitgevoerd dat door UK National Statistics gepubliceerd is. In het onderzoek wordt de uitstootreductie gemeten in twee sectoren tussen 2000 en 2019. De energiesector (elektriciteit in dit geval) en de transportsector worden naast elkaar gezet om te zien hoe het nu eigenlijk zit met de resultaten.

In de energiesector is de uitstoot flink omlaaggegaan (30%). Voor de volledigheid is Californië naast deze resultaten geplaatst, waar de uitstoot zelfs met 40% daalde. In zowel Groot-Brittannië als Californië is de uitstoot door de transportsector niet of nauwelijks veranderd. Betekent dit dat de ontwikkelingen op het gebied van CO2-uitstootreductie stil hebben gestaan? Welnee, het totaal aantal afgelegde kilometers is namelijk met 10% gestegen tussen 2000 en 2019 in Groot-Brittannië, waarmee er wel degelijk sprake is van absolute reductie per kilometer. Alleen valt deze terugloop weg in het totaalbeeld.

Hoe is deze enorme reductie in de energiesector eigenlijk mogelijk?

Ruim 30% minder uitstoot, dat roept vraagtekens op. Tenzij je weet dat Groot-Brittannië één van de grootste vervuilers was sinds 1990, omdat ruim 70% van alle elektriciteit opgewekt werd door het verbranden van kolen. Door over te stappen op gas en hernieuwbare energiebronnen, is de uitstoot flink afgenomen. In Californië is de laatste jaren bijzonder veel ingezet op wind- en zonne-energie. Dat wordt uiteraard gereflecteerd in de afname van de CO2-uitstoot bij het opwekken van elektriciteit.

Dat is allemaal ver van ons bed

Groot-Brittannië en Californië zijn – voor de meesten onder ons – ver van ons bed. Maar de aandacht voor een uitstootvrije (of uitstootarme) transportsector steekt overal de kop op. Europese truckfabrikanten hebben immers al toegezegd dat zij aan het werk zijn met schonere vrachtwagens. Sterker nog, DAF is een van de makers die zelfs compleet schone DAF-trucks belooft. Topman Harry Wolters zette zijn handtekening onder de overeenkomst met Potsdam-Instituts für Klimafolgenforschung. Alle producenten die deze overeenkomst getekend hebben, beloven in 2040 alleen nog schone trucks op de markt aan de bieden.

En dat is een ferm streven. Eerder was 2050 namelijk het doelstellingsjaar, maar dat bleek te ver weg met het oog op de klimaatdoelstellingen. De uitstootreductie was simpelweg niet voldoende om echt grootschalige positieve gevolgen te bereiken voor het milieu. Dat het lastig gaat worden om te voldoen aan het streven is overigens direct ook de reden dat DAF getekend heeft. Het Potsdam-Instituts für Klimafolgenforschung gaat namelijk een ondersteunende rol spelen met de kennis die verzameld is en geïmplementeerd kan worden bij het ontwikkelen van nieuwe modellen.

Waterstof of toch elektriciteit?

Wanneer het gaat om personenauto’s, wint de elektrische auto het van de waterstofauto. Vooral op het gebied van beschikbaarheid, laadmogelijkheden en betaalbaarheid zorgen de voordelen van de EV’s ervoor dat de waterstofauto achterblijft. Maar hoe zit het bij de transportsector?

Laten we een open deur intrappen; een gemiddelde vervoerder heeft niets aan een actieradius van 300 kilometer. Die actieradius is overigens nog onwaarschijnlijk ook voor een standaardvrachtwagen. Het véél hogere gewicht van een truck maakt het lastig om een elektrische variant te maken die daadwerkelijk ingezet kan worden voor transporten op lange afstand. Geen enkele chauffeur wordt gelukkig van het idee om eens per twee uur weer opnieuw te moeten tanken om dan weer eens maximaal 2 uur te kunnen rijden.

Daarom lijkt waterstof – op dit moment – de beste optie voor de transportsector. In Japan lijken de ontwikkelingen het hardst te gaan; daar is Toyota (voorloper op het gebied van waterstoftechnologie) samen gaan werken met Hino Motors (expert op het gebied van de productie van zware trucks). De technologie die geïmplementeerd wordt in de nieuwere modellen, is een waterstoftechnologie die doorontwikkeld is vanuit de Mirai van Toyota. Hino heeft op zijn beurt een nieuw chassis ontwikkeld waardoor de lege truck nog ‘slechts’ 25 ton moet wegen.

De voorspelling: een actieradius van maar liefst 600 kilometer voordat er opnieuw getankt moet worden. Dat klinkt als een droom, maar met het huidige aantal waterstoftankstations kan dit alsnog een nachtmerrie worden. Dat betekent concreet dat de infrastructuur óók aangepast moet worden voordat er grotere stappen gezet kunnen worden.

En hoe groen is dit precies?

Groene waterstof is er nauwelijks; het kan niet op grote schaal geproduceerd worden tegen een lage prijs. Dat betekent concreet dat een complete vloot op waterstof de CO2-uitstoot wel reduceert, maar een 0 zullen we niet snel op de teller zien staan. Daarvoor moet de technologie achter de waterstofproductie en de opslag van de waterstof zelf eerst verbeterd worden. Tot die tijd zijn blauwe (relatief milieuvriendelijk) en grijze (niet-milieuvriendelijk) waterstof de enige opties voor grootschalige inzetbaarheid.

Veel veranderingen op het gebied van transport

Er staan veel veranderingen op de planning, maar voorlopig zijn de distributie van coronavaccins en de brexit de kopteksten in het nieuws rond de transportsector. Toch kan het verstandig zijn om alvast een budget op te bouwen voor de toekomstige veranderingen en mogelijkheden op het gebied van transport over langere afstand. Dus toch nog even die vrachtwagen laten repareren, de voorruit van de vrachtwagen vervangen en afwachten wanneer de nieuwe modellen aangekondigd worden door de grotere truckbouwers, zoals DAF en ontwikkelaar Hino, die beide druk bezig zijn met het verbeteren van de technologie en mogelijkheden op het gebied van de zero emission vloot. Moet de voorruit van een van de vrachtwagens overigens daadwerkelijk vervangen worden? Kijk dan eens bij Autoglas Concurrent, de grootste prijsvechter op het gebied van vrachtwagenruiten in Europa.

De voorspelling voor 2021

Volgens ABN Amro gaan we twee rustigere jaren in, maar zijn de vaccins en de brexit wel twee onderwerpen die voor uitdagingen kunnen zorgen. Op de achtergrond wordt tegelijkertijd hard gewerkt door ontwikkelaars en truckfabrikanten om de CO2-uitstoot te reduceren in de nieuwere modellen, zodat we voor 2040 echte stappen kunnen zetten naar de zero emission vloot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer