De zin van het behalen van een COVID-19 keurmerk voor bedrijven in de transportbranche • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

De zin van het behalen van een COVID-19 keurmerk voor bedrijven in de transportbranche

Keurmerken werken goed om mensen over de streep te trekken. Kijk maar naar de keurmerken die op producten in de supermarkt gebruikt worden en de keurmerken die door zorginstellingen verzameld worden. Je kiest eerder voor een verzorgingstehuis voor je ouders of grootouders als ze bepaalde keurmerken hebben en wellicht spreekt een duurzaam keurmerk op een product je ook aan. In het licht hiervan is het interessant om te weten dat er nu ook een COVID-19 keurmerk te behalen valt. Wat is de zin hiervan voor bedrijven in de transportbranche?

In de transportbranche is een bepaalde mate van klantcontact noodzakelijk. Chauffeurs komen op veel plekken en komen in potentie dus met veel mensen in aanraking wanneer ze de vervoerde goederen gaan lossen. Ook kan er natuurlijk sprake zijn van contact met eigen leveranciers, waarbij ook goederen gelost moeten worden. In deze situaties is het ook voor veiligheid en gezondheid van groot belang om ervoor te kunnen zorgen dat de bedrijfsprocessen doorgang kunnen blijven vinden. Met de beperkingen die er gelden voor leveren in het buitenland worden bedrijven al hard genoeg geraakt. Er moet dus vooral voor gezorgd worden dat het coronavirus niet ook in het binnenland processen dusdanig in weg gaat zitten dat ze niet meer uitgevoerd kunnen worden.

Duidelijkheid en vertrouwen scheppen

Het kan natuurlijk dat klanten in de huidige situatie terughoudend zijn, ook wanneer je als transporteur met de beste bedoelingen maatregelen treft om de anderhalve meter afstand te respecteren. Welk extra stapje kun je dan zetten om klanten er toch van te overtuigen dat er met de grootste zorg omgegaan wordt met alle veiligheids- en gezondheidsaspecten rondom COVID-19? Je zou kunnen gaan voor Kiwa’s nieuwe COVID-19 keurmerk. Je kunt je dus COVID-19 certificeren als bedrijf en daarmee aantonen aan je klanten dat jij en je medewerkers volledig op de hoogte zijn van alle geldende preventiemaatregelen en dreigende gevaren. Op deze manier laat je ook zien dat je bereid bent om te investeren in de veiligheid en gezondheid van klanten én je eigen medewerkers.

 Coronaprotocol brancheorganisaties

Het inmiddels wel zo dat brancheorganisaties, opleiders, vakbonden en specialisten in de mobiliteitssector de handen ineengeslagen hebben samen tot een branchebreed coronaprotocol te komen. Hiermee moet veilig en hygiënisch werken gegarandeerd worden. Het protocol behelst in feite een handleiding voor ondernemers, medewerkers, klanten en leveranciers. Daarbij zijn als uitgangspunt de voorschriften van het RIVM gebruikt, maar ook de dagelijkse praktijk in de branche. Het protocol gaat over zaken als het houden van anderhalve meter afstand, maar bevat ook adviezen en voorschriften over zaken als werken en leveren op afspraak en het gebruik en reinigen van gereedschap en dergelijke zaken.

Voorlopen op concurrenten

Het hierboven genoemde coronaprotocol biedt een algemene richtlijn en is iets waar alle bedrijven in de transportsector zich van kunnen bedienen. Het biedt daarmee geen houvast om boven de concurrentie uit te steken. Omdat het COVID-19 keurmerk nog een jong keurmerk is, kun je als bedrijf met het behalen ervan voorlopen op je concurrenten. Dit kan net het verschil maken in het binnenhalen van opdrachten en dat is wellicht precies wat er op dit moment nodig is om als bedrijf de coronacrisis te kunnen overleven. Het is overigens slechts een van Kiwa’s certificeringen die bedrijven kunnen helpen om een stapje extra te zetten ten opzichte van de concurrentie, de veiligheid beter te kunnen garanderen en de eigen positie te verstevigen.

Ook verstandig voor ontvangers van vervoerde goederen

Ook voor bedrijven die goederen ontvangen kan het geen kwaad om zich goed bewust te maken van COVID-19 preventiemaatregelen. Net als dat medewerkers in de transportbranche de verantwoordelijkheid hebben om mensen op hun plek van bestemming voor het lossen van de vervoerde goederen geen risico op besmetting met het coronavirus te laten lopen, hebben ook de ontvangers van goederen de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de transporteur veilig kan lossen. Als werkgever wil je ook niet dat je medewerkers worden blootgesteld aan een onveilige situatie. Het gaat immers ook in de hoofden van chauffeurs zitten als ze het gevoel hebben dat hun werk niet veilig is voor hun gezondheid. Daarom is goed overleg met klanten over preventiemaatregelen een belangrijk stukje zorg voor het eigen personeel. Daarbij kan het aanraden van het COVID-19 keurmerk zeker geen kwaad.

Eén reactie op “De zin van het behalen van een COVID-19 keurmerk voor bedrijven in de transportbranche

  • LG

    Prachtig dit, wat heeft ISO gebracht, de melkkoe voor advies bedrijven en certificeringskantoren,… uiteindelijk draait het om de vrachtprijzen…
    Verder is al jaren een irritatie van chauffeurs, dat zei aan protocollen moeten houden en eigen personeel van bedrijven, doen dit ook altijd conform.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer