Gebrek aan parkeerplekken vrachtwagens • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Gebrek aan parkeerplekken vrachtwagens

Door een tekort aan parkeerplekken voor vrachtwagens zijn chauffeurs steeds vaker genoodzaakt om te parkeren op de vluchtstrook. Dit zorgt voor een grote toename in het aantal boetes. In oktober 2019 zijn maar liefst 130 boetes uitgedeeld door inspecteurs van Rijkswaterstaat, terwijl dit cijfer in 2017 nog geen 50 bedroeg.

Tekort neemt verder toe

Met name op de snelwegen richting Duitsland is het problematisch om een parkeerplek te vinden waar chauffeurs kunnen overnachten. Er is veel verkeer op de routes, doordat dit een verbindingspunt is tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en het binnenland van Duitsland. Rond Venlo wordt het tekort het sterkst opgemerkt. Er zijn ongeveer 400 plaatsen waar chauffeurs kunnen slapen, terwijl er minstens 1.000 nodig zijn. Truckparking Venlo biedt momenteel ruimte aan 225 chauffeurs en is bezig met uitbreiding.

Maatregelen

De uitbreiding van Truckparking Venlo maakt deel uit van een landelijk project waarbij het tekort aan overnachtingsplekken langs de snelweg wordt teruggedrongen. Provincie Limburg, Zuid-Holland en Brabant ontvangen hiervoor gezamenlijk 4 miljoen euro subsidie vanuit de Europese Commissie. Dankzij regelgeving kan het naar eigen zeggen nog wel een aantal jaar duren voordat de extra parkeerplaatsen, rond de 130, zijn gerealiseerd. Er is op dit moment nog geen concrete planning, maar de deadline staat op eind 2022 volgens de voorwaarden van de subsidieregeling.

Belang voldoende parkeerruimte

Volgens de wet moeten chauffeurs voldoende pauze nemen. Zo is het niet toegestaan om langer dan 9 uur per dag te rijden en moet je na 4,5 uur onafgebroken rijden een pauze van minimaal 3 kwartier nemen. Deze mag je wel opsplitsen in twee pauzes van een halfuur en een kwartier. Het is dus belangrijk dat de infrastructuur voor chauffeurs er is om aan deze regels te voldoen. Nu zijn truckers vaak gedwongen om te parkeren op de vluchtstrook, bij een tankstation of op onbeveiligde plekken. De vrachtwagens hebben vaak een kostbare lading bij zich, waardoor de criminaliteit een reëel risico wordt voor chauffeurs die op relatief slecht beveiligde plaatsen parkeren. Dat ze parkeren waar ze niet mogen staan blijkt al uit de flinke toename van uitgedeelde boetes.

Vermoeidheid

Nederland kent een paar gevaarlijke snelwegen en vermoeidheid in het verkeer kan tot gevaarlijke situaties leiden. Zo kunnen risico’s minder goed ingeschat worden en wordt het reactievermogen minder. Dit vergroot de kans op ongelukken. Dit geldt niet alleen voor truckers, maar voor alle bestuurders. Het lichaam geeft duidelijk signalen van vermoeidheid af, zoals achter elkaar gapen, concentratieverlies en moeite hebben om goed in je rijbaan te blijven. Vanzelfsprekend zijn alle voertuigen van een transportbedrijf (verplicht) in het bezit van een minimale WA-verzekering. Maar voor wie in een personenauto de weg op gaat, is dat slechts een kleine geruststelling.

Eén reactie op “Gebrek aan parkeerplekken vrachtwagens

  • A.Ruygrok

    Eerst maar eens voldoende plekken en huizen realiseren voor Asielzoekers .., een parkeer plaats voor een vrachtauto is niet zo belangrijk..,
    A.Ruygrok, Monster.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer