Een op de drie pechgevallen met de vrachtwagen is het gevolg van onvoldoende onderhoud aan de wagen. Een ongeplande stilstand langs de weg kan iedereen overkomen, maar toch is het verstandig om maatregelen te nemen om het zoveel mogelijk te voorkomen. Je kunt ervoor kiezen om het onderhoud zelf uit te voeren of dit over te laten aan een professional. Dit ligt natuurlijk ook aan de aard van het onderhoud. Zaken die je als chauffeur zelf goed kan bijhouden is de reiniging van je wagen en de kwaliteit en spanning van je banden. Een belangrijke vorm van onderhoud die je waarschijnlijk niet zelf kan uitvoeren, is het onderhouden van de carrosserie. Het wegwerken van roest en voorkomen dat materialen minder sterk worden – of zelfs afbreken – kun je zelf in beperkte mate doen. Voor de grotere reparaties of onderhoudsbeurten is het verstandig om een lasspecialist in te schakelen.
Eén van de dingen waar je dus goed op moet letten bij het controleren van je vrachtwagen is roest. Roest op het koetswerk is geen fraai gezicht en kun je maar beter voorkomen. Check deze daarom regelmatig op diepe krassen, beschadigingen aan de lak en zwakke plekken zoals de raamrubbers. Mocht je onverhoopt toch wel te maken krijgen met corrosie, dan is het verstandig om zo snel mogelijk een professional in te schakelen. Roest is bij uitstek een taak om uit handen te geven: er zijn verschillende lastechnici hierin gespecialiseerd. Door laswerkzaamheden uit te besteden zul je zelf geen lasbenodigdheden te hoeven aanschaffen en hoef je je niet te verdiepen in welke TIG lasmachine, Kemppi lasapparaat of MIG lastoorts je nodig hebt of welk MIG MAG lasapparaat te kopen. De vakman zal alles voor lassen meebrengen en in een mum van tijd je wagen weer gloednieuw maken.
Het verwijderen van roest begint bij het wegslijpen van het beschadigde metaal. Om te zien hoe groot het beschadigde gebied is, wordt het metaal schoongemaakt met een staalborstel. Als de volledige schade is vastgesteld, kan het verroeste gedeelte uitgesneden worden. Met een snijschijf wordt de roest er ruim uitgesneden, om te voorkomen dat er toch roest achterblijft. Vervolgens wordt er een nieuwe plaat op gelast met MIG- of TIG lasbenodigdheden. De las wordt netjes afgewerkt en de nieuwe plaat wordt volledig behandeld met roestwerende coating. Daarna is de auto weer zo goed als nieuw en zal de roest lang wegblijven.
Lassen kan niet alleen worden ingezet voor het verwijderen van roest op het chassis en plaatwerk, maar is ook geschikt voor het repareren of vervangen van losse onderdelen. De lasser kan bijvoorbeeld uitlaatsystemen en motoronderdelen maken en plaatsen. Ook kan hij ervoor zorgen dat je wagen klaar is voor de APK-keuring.
Kortom, wat er ook loos mag zijn: door een lasser in te schakelen kom je een heel eind. Benieuwd naar wat lassen voor jouw bedrijf kan doen? Neem een kijkje bij LPMW. Aan het eind van de rit geldt natuurlijk wel: voorkomen is beter dan genezen. Die periodieke check van je vrachtwagen is zeker de tijd waard.